לראשונה בשבע השנים האחרונות, מנהלי חברות שירותים ביפאן אופטימיים ביחס למצב המשק

בשנת הכספים שהסתיימה אתמול רכשה הממשלה בשוק המט"ח כמות שיא של יאן - 32.9 טריליון יאן (315.4 מיליארד דולר)

לראשונה בשבע השנים האחרונות, הביעו במארס מנהלי חברות שירותים יפאניות אופטימיות בנוגע למצב המשק.

מדד טנקאן שפרסם היום (ה`) הבנק המרכזי של יפאן הראה, שההתאוששות, המבוססת על הייצוא, מתחילה להגביר את הוצאות הצריכה של משקי הבית.

אמון העסקים בקרב מנהלי החברות התעשייתיות הגדולות ביפאן הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז 1997.

מדד אמון העסקים בקרב החברות התעשייתיות הגדולות, המתפרסם ארבע פעמים בשנה, עלה במארס לרמה של 12 נקודות, לעומת 7 נקודות בדצמבר. אמון העסקים בקרב חברות גדולות שאינן חברות תעשייתיות עלה מ-0 נקודות בדצמבר ל-5 נקודות במארס. רמה גבוהה מ-0 מצביעה על כך שמספר האופטימיסטים גדול ממספר הפסימיסטים.

העלייה בהוצאות הצריכה מגדילה את מכירותיהן של חברות רבות, כולל NTT DoCoMo, ותורמת להתאוששות כלכלת יפאן, הנחלצת מהמיתון השלישי שפקד אותה מאז 1991.

עם זאת, עלול קצב צמיחת הייצוא להיפגע מהתחזקות היאן ב-13% לעומת הדולר ב-12 החודשים האחרונים. בפברואר עלו המכירות הקמעונאיות זה החודש השני ברציפות, ונרשמה עלייה בלתי צפויה בהוצאות הצריכה.

"ההתאוששות הכלכלית מתחזקת ומתרחבת", אמר ג`ון ריצ`רדס, אסטרטג הכנסות קבועות בברקליס קפיטל ג`פאן.

היום (ה`) נסחר היאן בטוקיו ברמה של 104.16 יאן לדולר, לעומת 104.25 יאן אתמול (ד`) בניו יורק. אתמול זינק היאן לשיא של ארבע שנים, ונסחר ברמה של 103.40 יאן לדולר, בתגובה לציפיות שמדד טנקאן לחודש מארס יגרום לממשלה לצמצם את רכישות היאן שהיא מבצעת בשוק המט"ח, במטרה לבלום את עליית היאן.

החברות התעשייתיות הגדולות, שנסקרו החל מה-23 בפברואר עד ה-31 במארס, מעריכות שבשנת הכספים המתחילה היום (ה`) יהיה שער החליפין הממוצע של היאן לעומת הדולר 108.43 יאן לדולר.

ייתכן שהתחזקות היאן תפגע באמון העסקים, ותאלץ את ממשלת יפאן להמשיך ברכישות היאן.

בשנת הכספים שהסתיימה אתמול (ד`) רכשה הממשלה בשוק המט"ח כמות שיא של יאן - 32.9 טריליון יאן (315.4 מיליארד דולר), כדי להגן על רווחי היצואניות היפאניות.