עודד טירה: קליין טועה - יש להפנות את תוספת ההכנסות להפחתת המיסוי הישיר

בעקבות הוויכוח בין קליין לאוצר: מציע תוכנית שלבית להפחתת המיסוי הישיר שתביא לדבריו ליצירת 80 אלף מקומות עבודה תוך 3 שנים ולהגדלת ההשקעות הריאליות ב-10%

"נגיד בנק ישראל, הד"ר דוד קליין טועה. יש להפנות את תוספת ההכנסות להפחתת המיסוי הישיר ולא להקטנת החוב הלאומי". כך טוען עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בעקבות הוויכוח בין נגיד בנק ישראל לבין האוצר.

טירה טוען, כי שר האוצר, בנימין נתניהו צודק, אך עם זאת יש ליישם את הפחתת המיסוי בשלבים, תהליך שיוביל ליצירת 80 אלף מקומות עבודה חדשים תוך 3 שנים ויגדיל ההשקעות הריאליות במשק ב-10% נוספים. מדובר בעיקר בהרחבות עסקים.

התוכנית שמציע טירה כוללת את השלבים הבאים:

שלב 1 - שיבוצע במחצית השנייה של 2004, יכלול הורדת מס חברות לצד הנהגת מס שלילי לבעלי שכר נמוך. הכוונה היא שמס החברות בישראל יופחת מ-36% ל-26% תוך 4.5 שנים לכל היותר.

על פי ההצעה כבר ביולי 2004 תתבצע ההפחתה הראשונה של 2% שעלותה במונחים שנתיים כ-1 מיליארד שקל ולחצי שנה - כ-0.5 מיליארד שקל. במקביל - מציע נשיא התאחדות התעשיינים לקבוע מס הכנסה שלילי לבעלי השכר הנמוך, שאינם מגיעים לסף המס ולא נהנו עד כה מהרפורמה במס.

לדעתו, יעודד הדבר את האוכלוסיה המצוייה מחוץ לשוק העבודה להצטרף למעגל העבודה, זאת כתחליף לתשלומי העברה. הכנסתם הפנויה של המועסקים בשכר נמוך תגדל, עובדה שתגדיל את פריון העבודה ואת שעות העבודה ותקטין פערים חברתיים. טירה מציין, כי מס הכנסה שלילי מונהג בארה"ב.

שלב 2 - השלב השני של התוכנית יבוצע בינואר 2005 והוא כולל המשך הפחתת המס על יחידים, זאת כחלק מהרפורמה במס של רבינוביץ. במידה ויתברר ששיעור הצמיחה ב-2004 יהיה יותר מ-4.5%, אזי יש להאיץ את הרפורמה במס ולסיימה בשנת 2005.

השלב ה- 3 יבוצע ביולי 2005, והוא כולל הפחתה נוספת של מס החברות. במידה והצמיחה במחצית 2005 תעלה גם כן על קצב שנתי של 4.5%, יש להאיץ את קצב הפחתת מס החברות ב-2% נוספים. דהיינו, סה"כ ב-4%, לרמה של 30%. הירידה במס החברות ל-26% תסתיים בתקופה קצרה יותר.

טירה מציין, כי מס החברות בישראל ששיעורו כיום 36%, לא הופחת מזה 8 שנים והוא גבוה בהשוואה למספר לא מבוטל של מדינות, כאלה החברות באיחוד האירופי וכאלו העומדות להצטרף אליו במאי השנה. מדובר במדינות כמו בריטניה - שם שיעור מס החברות עומד על 30%, (20% על חברות קטנות ו-10% על חברות קטנות מאד), פולין - 28%, תורכיה - 33%, צ'כיה - 31%, סלובקיה - 25%, הונגריה - 20%, אירלנד - 12.5%.

לדבריו, הורדת מס החברות תהווה תמריץ למשיכת חברות זרות לישראל, זאת בהתחשב בסיכון של המשק הישראלי. כן יהווה הדבר תמריץ לחברות ישראליות, להן פעילות בחו"ל - עשרות רבות של חברות - להעביר הכנסות לארץ ולשלם בישראל את המס. דבר שיגדיל עוד יותר את הכנסות המדינה.