צרות בצרורות: האוצר צפוי לחלט ערבות בסך 12 מיליון שקל שהעמידה דור כימיקלים לפרויקט ההתפלה

גם ברן העמידה ערבות בהיקף דומה לחברת כרמל התפלה * עמי יסודי, מנכ"ל כרמל התפלה: "אילו המדינה הייתה ממלאת את חלקה בהסכמים ייתכן שהיינו משלימים את הפרויקט, אך כעת השלמתו בלתי אפשרית"

הצרות, כמו שאומרים, באות בצרורות וחברת דור כימיקלים , שבשליטת משפחת דנקנר, חווה זאת על בשרה.

ביום חמישי דיווחה החברה על הערת "עסק חי" שהוצמדה לדו"חותיה של קבוצת טראופאן, המהווה את מרבית פעילותה. היום היא משגרת הודעה שלילית נוספת לבורסה. דור מדווחת כי ערבות של 12 מיליון שקל, שהפקידה החברה לטובת כרמל התפלה המוחזקת בשיעור של 33% על ידה, תחולט על ידי מנהלת ההתפלה.

החברה מציינת, כי ביום חמישי קיבלה כרמל התפלה הודעה ממינהלת ההתפלה, לפיה היא מפרה מספר מהתחייבויותיה וביניהן ההתחייבות לחתום על הסכמי המימון בהתאם להוראות הסכם ההתפלה. במינהלת ההתפלה, שאת מאבקה בחברות ההתפלה מנהל החשב הכללי ירון זילכה, ציינו כי אם תוך שלושים יום לא תתוקן ההפרה יבוטל הסכם ההתפלה ותחולט הערבות בסך של 35 מיליון שקל, מתוכה עומד חלקן של כל אחת מהשותפות בחברה, ברן , דור כימיקלים וחברת lonics על כ-12 מיליון שקל.

המאבק בין כרמל התפלה לבין האוצר, באמצעות מרכז ההתפלה, מתנהל כבר כמה שבועות. לאחרונה ציינו השותפות בחברה, כי לאור שינוי בתנאי המכרז אין ביכולתם להמשיך בפרויקט, משום שאינו כלכלי. באוצר, לעומת זאת, טוענים כי ההסכמים שנחתמו עם היזמים מחייבים, וכי בכוונתם לעמוד על קיומם המלא של הסכמים אלו.

עמי יסודי, מנכ"ל כרמל התפלה ומי שמשמש נציגה של חברת lonics, ציין היום כי לאור הקשיים הרבים שהרימה המדינה על היזמים בפרויקט ההתפלה הפך הפרויקט ללא כדאי לביצוע. "הגשנו לאוצר מספר אלטרנטיבות לפתרון הסכסוך, אך הוא דחה את כולן. אילו המדינה הייתה ממלאת את חלקה בהסכמים ולא גורמת לנו לעיכובים כה גדולים בביצוע הפרויקט, ייתכן שהיינו משלימים אותו, אך כעת השלמתו בלתי אפשרית.

"כנציג חברת lonix, שמשקיעה גם בפרויקט במעגן מיכאל כ-11 מיליון דולר ושקיבלה החלטה אסטרטגית להשקיע במדינת ישראל, אין ספק שמכרז עקום, כפי שפורסם לפרויקט ההתפלה, לא מעודד אותה לבצע השקעות נוספות בארץ. המדינה עושה טעות שכך היא מתייחסת למשקיעים זרים, וטועה שוב כאשר היא לא מוכנה להודות בכך".

חילוט הערבות יצטרף להפסדים, שכבר נגרמו לחברות השותפות בכרמל התפלה. בדו"חותיה של דור כימיקלים החברה מציינת, כי מיום זכיית כרמל התפלה במכרז ועד סוף 2003 מומנה פעילות החברה על ידי הלוואות בעלים בסכום של 2.4 מיליון שקל - 800 אלף שקל לכל שותפה. דור כימיקלים מציינת בדו"חותיה, כי היא מכירה בהלוואה זאת כהפסד, משום שהסיכויים לראותה בחזרה בקופת החברה נמוכים. לפיכך, הפרישה דור כימיקלים כ-800 אלף שקל בדו"חותיה.

ההודעה על חילוט הערבות באה, מבחינת דור כימיקלים וברן, בעיתוי אומלל. הראשונה הודיעה, כאמור, רק ביום חמישי על הערת "עסק חי" שנרשמה בדו"חותיה של קבוצת טראופאן בה מחזיקה דור כימיקלים בכ-51%. הודעה זו ביחד עם הדו"חות המאכזבים של דור כימיקלים והתחזית הקודרת להמשך שלחו את מניית דור כימיקלים לירידות של 19% ביום חמישי.

גם מבחינתה של ברן לא מדובר עיתוי מוצלח, שכן גם היא פרסמה דו"חות מאכזבים לשנת 2003. בעוד שב-2001 שיעור הרווח התפעולי עמד על 11% וב-2002 על 6%, הרי ב-2003 נצבעה שורת הרווח התפעולי באדום וברן דיווחה על הפסד תפעולי של 5.4 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 17.65 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 5.65 מיליון דולר ב-2002, ורווח נקי של 15.38 מיליון דולר ב-2001.