המדינה: קבלני שיפוצים יהיו זכאים ליחס של עובד זר על מחזור של 100 אלף דולר

כך עולה מתגובת המדינה לעתירה של הקבלנים נגד סבירות היחס שנקבע - עובד בודד למחזור של 350 אלף דולר

למרות שהממונה על יחידת הסמך לעובדים זרים, אפרים כהן, בדעה שגובה ההיקף הכספי הנדרש למתן היתר להעסקת עובד זר לקבלני שיפוצים הוא 350 אלף דולר, הרי שהרשויות החליטו לשנות את הקריטריונים ומעתה והלאה המפתח להקצאת עובד זר הוקטן ליחס של עובד ל-100 אלף דולר היקף כספי.

הדברים עולים מתגובה שהגישה המדינה לעתירה של איגוד קבלני השיפוצים והעסקים בענף הבניין. קבלני השיפוצים ביקשו להפיק להם אישורים לקליטת עובדים זרים. קבלני השיפוצים טענו, כי מפתח ההקצאה של זכאות לעובד זר אחד להיקף עבודה שנתי של 350 אלף דולר הוא בלתי סביר. העותרים מיוצגים על ידי עו"ד יסמין קשת.

עוד מתברר מתגובת המדינה, כי לצורך קביעת ההיקף הכספי של עבודות השיפוצים הובא בחשבון ממוצע היקף המחזור הכספי של קבלני השיפוצים בשנתיים הקודמות להגשת הבקשה ולא עבודות עתידיות, כפי שהיה בעבר.

עוד נקבע, כי הוחלט לשנות את הקריטריון למתן היתרים לקבלני שיפוצים, כך שעבור שיפוץ העולה על סכום של 300 אלף דולר, תינתן הקצאה עוד באותה שנה בה מתבצע השיפוץ.

בדיון שהתקיים בינואר השנה הורה בג"ץ למדינה לבחון פתרון לעניין הקצאה של עובדים זרים לקבלני השיפוצים הלא רשומים. עוד הורה בג"ץ לבחון את הקריטריונים הכספיים להקצאת עובד זר לקבלנים הלא רשומים ולמצוא פתרונות ביניים למצוקתם.

המדינה אומרת, כי בנסיבות העניין אין לנקוט הסדרי ביניים, הואיל וקבלני השיפוצים לא קיבלו בשנים הקודמות היתרים להעסקת עובדים זרים, מאחר שלא עמדו בקריטריונים ששררו ושוררים - רישום בפנקס הקבלנים.

בתגובת המדינה, שנמסרה על ידי עו"ד דינה זילבר, מפורט גם מכניזם שבו ניתן יהיה לרשום את הקבלנים בפנקס הקבלנים.

לדברי המדינה, היא בחנה את הצורך בהתאמת התקנות הקיימות לפיצול שנעשה בין ענף השיפוצים לבין ענף הרחבת המבנים. כיום, לאחר פיצול הענף, אין הקבלן נדרש כמקודם להוכיח ניסיון של 5 שנים בתחום הרחבת מבנים. מעתה ואילך הוא יידרש להוכיח ניסיון רק בשיפוצים, דבר שיקל על הרישום כקבלן שיפוצים.

קבלני השיפוצים צירפו בעתירתם חוות דעת של מומחה מהטכניון, לפיה ההקצאה ההגיונית לפועל זר היא 30 אלף דולר מחזור שנתי. בעבר כבר הודיעה המדינה כי תקצה 1% מהפועלים הזרים המיועדים לענף הבנייה עבור קבלני השיפוצים. (בג"ץ 6795/02).