המדינה תיצור תנאים להקמת גופים גדולים לניהול נכסים בשוק ההון

הרפורמה בשוק ההון לפי תוכנית האוצר ובנק ישראל: סדרה של צעדים - ולא תוכנית גדולה אחת

משרד האוצר ובנק ישראל מתכוונים ליצור תנאים שיביאו להקמת גופים גדולים לניהול נכסים בשוק ההון. מדובר בגופים שינהלו קופות גמל וקרנות נאמנות במקום הבנקים, ויהיו למה שמכונה "הזרוע השלישית" של שוק ההון והכספים, לצד הבנקים וחברות הביטוח.

הדיונים סביב הארגון מחדש של שוק ההון נערכים באוצר ובבנק ישראל, כשהכוונה היא להגביר את התחרות בשווקים הפיננסיים על-ידי הכנסת שחקנים חדשים.

בנק ישראל מציע מזה זמן מה להביא לניתוק בין הבנקים לבין קופות הגמל וקרנות הנאמנות, והדבר בא לידי ביטוי בדו"ח בנק ישראל בשבוע שעבר. הדוח מציין, כי תהיה הסדרה של הקשרים בין חברות הביטוח ובין הבנקים.

ל"גלובס" נודע, כי הכוונה היא להביא לצעדים אשר יביאו להפסקה ומניעה של אחזקות צולבות אשר יפריעו לתחרות. לדעת האוצר ובנק ישראל, יש להביא למצב בו קיימים מספר גופים גדולים וחזקים בשוק ההון המתחרים אלה באלה.

בצוותים הדנים בארגון מחדש של השוק, דובר לאחרונה על הקמת חברות של ניהול נכסים בקופות גמל וקרנות נאמנות. השיווק יישאר בידי הבנקים ובגופים פיננסים אחרים, אך לא ייווצר מצב בו לבנק תהיה קרן נאמנות מסוימת או לקופת גמל שכן הבעלות לא תהיה שלהם. כדי ליצור תמריצים לשיווק, יוצע שהבנקים יקבלו עמלה עבור שיווק קרנות נאמנות, בדומה למצב בחו"ל.

בכוונת משרד האוצר גם להגיש לכנסת הצעה לחוק קופות גמל, שתולבש על הצעת החוק הפרטית של יצחק כהן (ש"ס) שעברה בקריאה טרומית.

הצעת החוק דיברה על מכירת קופות הגמל של הבנקים תוך שישה חודשים מיום אישור החוק.

האוצר עצר את החקיקה, אך כעת הוא מתכוון לנצל את אותו ערוץ כדי להתחיל בהליכי הרפורמה של שוק ההון. בכל מקרה לא תהיה תוכנית אחת, אלא סדרה של מהלכים שיונהגו בהדרגה.

(ראו הרחבה ב"גלובס הערב").