סקר התאחדות המלאכה: נמשכת מגמת השיפור במוסר התשלומים לעסקים קטנים בפברואר

חרף מגמת השיפור, הפיגור העודף בתשלומי הלקוחות לעסקים היצרניים הקטנים בהשוואה לממוצע בכלל המשק עדיין נמצא בפברואר ברמה יחסית גבוהה - 17 יום

תקופת האשראי הממוצעת בפועל הניתנת על-ידי מגזר העסקים הקטנים ללקוחות קטנה ביומיים, והגיעה לרמה של 136 יום. זאת, בהשוואה לתקופת אשראי הלקוחות הממוצעת בפועל של 119 יום בכלל המשק (על-פי נתוני BDI). כך עולה מסקר אשראי לפברואר, שנערך על-ידי המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלאכה והתעשייה.

בהשוואה לפברואר אשתקד קטנה תקופת האשראי הממוצעת בפועל הניתנת ללקוחות ב-13 יום, נתון המשקף את המשך ההאטה בפעילות הכלכלית במגזר העסקים היצרנים הקטנים בשנה האחרונה.

מהסקר עולה, כי אורך תקופת אשראי ממוצעת בהסכמה שנתנו העסקים הקטנים בפברואר ללקוחות מסתכם ב-87 יום, בדומה לינואר. 24% מהעסקים דיווחו על תקופת אשראי ממוצעת של עד 60 יום, 40% דיווחו על תקופת אשראי ממוצעת של 75-90 יום, 34% דיווחו על תקופת אשראי של 105-130 יום ו-2% מהעסקים דיווחו על תקופת אשראי ממוצעת של 135-180 יום.

מנהל תחום כלכלה בהתאחדות, ברוך שניר, מסר כי היציבות במספר ימי האשראי בהסכמה מלמדת, כי עסקים יצרניים קטנים בוחנים כיום בקפידה ולאורך זמן רב יותר את חוסנם הכלכלי של הלקוחות, ונמנעים בשלב זה להגדיל את ימי האשראי ללקוחות.

עוד עולה מהסקר, כי מספר ימי הפיגור בתשלומי הלקוחות למגזר העסקים היצרניים קטן ביומיים, ועומד על 49 יום. משקלה היחסי של קבוצת הלקוחות אשר פיגרו בתשלומים עד 60 יום עלתה מרמה של 49% בינואר ל-52% בפברואר.

בקבוצת הלקוחות אשר פיגרו בתשלומים מעל תקופה של 105 יום נרשמה יציבות, ברמה של 4%. בקבוצת הלקוחות שפיגרו בתשלומים בין 60 ל-90 יום, נרשם קיטון, מ-47% בינואר ל-44% בפברואר.

באשראי הספקים הניתן ליצרנים הקטנים חל גידול קל, של יום אחד, שהגיע לרמה של 87 יום. קיטון קל נרשם במשקל היחסי של אשראי ספקים הניתן ליצרנים הקטנים לתקופה של עד 60 יום, מ-17% בינואר ל-16% בפברואר.

כן נרשם גידול במשקלו של אשראי ספקים הניתן לתקופה של 75-90 יום, מ-52% לחלק יחסי של 54%. המשקל היחסי של האשראי שנלקח מהספקים ל-105-130 יום קטן מ-31% ל-30%.

כלכלני ההתאחדות מסרו, כי ממצאי הסקר מלמדים על המשך מגמת שיפור קלה במוסר התשלומים לעסקים היצרניים הקטנים, אך הבעיה עדיין מהותית, וגורמת לקשיי תזרים הפוגעים בתפקודם של עסקים יצרניים קטנים רבים. לדבריהם, חרף מגמת השיפור, הפיגור העודף בתשלומי הלקוחות לעסקים היצרניים הקטנים בהשוואה לממוצע בכלל המשק עדיין נמצא בפברואר ברמה יחסית גבוהה של 17 יום.