ברגר הולדינגס: עם הון עצמי של 5 מיליון שקל חולשת על כ-7 מיליארד שקל כספי לקוחות

הוצאות מימון כבדות ו"ניקוי אורוות", שערכו בעלי הבית החדשים, הותירו את ברגר הולדינגס עם הון מצומק ומולו התחייבויות של כ-90 מיליון שקל לבנקים ולבעלי האג"ח

דומה שמאז חודש מאי 2003 לא עבר שבוע מבלי ששמה של חברת ההשקעות ברגר הולדינגס יככב במדורים הכלכליים: מאז דיווחה החברה על רכישת השליטה בחברת הברוקרים דש ני"ע, אין רגע דל בסביבותיה.

זה התחיל עם הכוונה למזג את דש עם החברה-הבת של ברגר הולדינגס, קפיטל-ברגר, ונמשך עם התפטרות המחאה של הדח"צים בדש על רקע המיזוג המתוכנן, ובעיקר ההשתלטות הדרמטית של קרנות הפנסיה מבית הסתדרות העובדים הלאומית על ברגר הולדינגס והספקות בדבר חוקיות המהלך.

כל אלה תפסו בתורם כותרות שמנות, כמו גם המהלך הראשון שמוביל מיקי צולר, אדריכל ההשתלטות ו"האיש החזק" בקרנות הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית: הסכם לפיו תרכוש ברגר הולדינגס את הבעלות בחברת איפקס, מי שמנהלת מאות מיליוני שקלים מכספי עמיתי קרנות הפנסיה, ומינוי מנהלי איפקס, עידו נויברגר וויקטור שמריך, כמנכ"לים משותפים בברגר הולדינגס (תמורת שכר בעלות של 80 אלף שקל בחודש כ"א).

על רקע זה, מפתיע כי הדו"חות העגומים שפרסמה ברגר הולדינגס בשבוע שעבר, התקבלו בקול דממה דקה. הללו מגלים, כי למרות היקף הכספים המנוהלים עליו חולשת החברה, כ-7 מיליארד שקל, והביצועים המרשימים של מניותיה, שזינקו בכ-120% מאז אוקטבר 2003, הצטמק ההון העצמי שלה ל-5 מיליון שקל בלבד במהלך השנה החולפת.

לעומתו, הפך מסע הרכישות האגרסיבי שלה אשתקד (דש ני"ע, אדקו טכנולוגיות ומניות המיעוט בקפיטל ברגר) את מאזן החברה לממונף באשראי יקר מבנקים ובעלי האג"ח, שהיקפו כ-90 מיליון שקל.

סיבה נוספת לדאגה הן תוצאותיה של ברגר הולדינגס, שסיימה את הרבעון הרביעי של 2003 בהפסד כבד של 12.5 מיליון שקל, שהגדיל את הפסדיה אשתקד ל-17 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-4 מיליון שקל ב-2002, הפסד שמחק כ-75% מההון העצמי של החברה.

רכישת השליטה בדש ני"ע בחודש מאי אומנם הכפילה את הכנסות החברה (34 מיליון שקל, בעיקר מניהול תיקים, קופות גמל, וקרנות נאמנות) אך גם את הוצאות התפעול - גידול בהוצאות אינטגרליות להיקף הפעילות, עלייה בהוצאות השכר ודמי ניהול לבעלי עניין (כולל הוצאה חד-פעמית של 3.2 מיליון שקל בגין החלפת צוות הניהול בדש) כך שבסה"כ רשמה החברה הפסד תפעולי של כ-4 מיליון שקל אשתקד.

רווחים מתיק השקעות הנוסטרו, בסך של 6.4 מיליון שקל כתוצאה מאיחוד דש החל מהרבעון השלישי, קוזזו עם הוצאות מימון בהיקף של כ-7 מיליון שקל, שכללו בעיקר הוצאות בגין אג"ח שהונפקו בריבית גבוהה, עלויות הלוואה שהועמדה בתחילת הרבעון השלישי לצורך רכישת השליטה בדש ומימון רכישת קפיטל ברגר באמצעות מק"מים בחסר.

להוצאות הכבדות הנ"ל נוספו אלמנטים של "ניקוי אורוות" ע"י בעלי הבית החדשים, עלויות בעלות אופי חד-פעמי. הללו כללו הוצאות אחרות של כ-6 מיליון שקל, בעיקר בגין הפחתת מוניטין שנצבר ברכישת חברות בנות, הפחתת שווי השקעות קבע למחיר השוק והפחתת שיפורים במושכר בגין העברת משרדי החברה , וכן הוצאות של 4.6 מיליון שקל בגין הפחתת הוצאות מיסים נידחים והוצאות מיסים בגין שנים קודמות בהיקף של כ-4.6 מיליון שקל.