בג"ץ ביטל הנוהל של משרד הבריאות להכרה במטפלים בהבעה ויצירה

משרד הבריאות התנה את ההכרה בלימודים במוסדות מסוימים * הנוהל יישאר בתוקף עוד 6 חודשים

בג"ץ ביטל את הנוהל של משרד הבריאות, אשר מתנה הוצאת תעודת הכרה במעמד מטפל בהבעה וביצירה, שהוא מקצוע נלווה לרפואה, בלימוד במוסדות מסוימים, על-פי תוכנית שהוכרה על ידי משרד הבריאות.

ביטול הנוהל, המתייחס למקצוע האמור, הוא בעל משמעות לגבי רבים מהמקצועות הנלווים לרפואה, וייתכן שהדרישה של משרד הבריאות גם לגביהם אינה חוקית.

פסק הדין ניתן בעתירה של 5 מטפלות בהבעה וביצירה ועמותת פרויקט ישראל של מכון האומנויות. העותרים טענו, באמצעות עוה"ד רענן הר-זהב ויחיאל שמיר, כי הנוהל, הפוגע בחופש העיסוק, הוצא ללא הסמכה בחוק. עוד נטען, כי בנוהל לא נקבעו הוראות מעבר.

לאחר הגשת העתירה הוציא בג"ץ צו על-תנאי, המורה למדינה לנמק את חוקיות הנוהל.

השופטת דליה דורנר (בדימוס), אשר כתבה את פסק הדין בהסכמת השופטים מרים נאור וסלים ג`ובראן, מציינת, כי משטר של רישוי פוגע בזכות לחופש העיסוק.

פגיעה בחופש העיסוק אינה יכולה להיעשות ללא חוק או הסמכה בחוק המאפשר זאת. מאחר שאין חוק בעניין זה, הרי שלא ניתן לפגוע בזכות העותרות לעסוק בטיפול בהבעה וביצירה. כתוצאה מכך, הנוהל שהתקבל על ידי משרד הבריאות אינו חוקי.

פסק הדין מציין, כי לאור מצב משפטי זה, הסכימה המדינה להוצאת צו מוחלט בעניין, בתנאי שהצו ייכנס לתוקפו בעוד מספר חודשים. בתקופה זו ניתן יהיה להשלים את הליכי החקיקה.

עוד הורה בג"ץ, כי בתקופת הביניים, עד לכניסת הצו המוחלט לתוקפו, אין להתערב בהסדר הקיים ויש להשאיר את קביעת הוראות המעבר למחוקק. בסופו של פסק הדין נקבע, כי הנוהל מתבטל, אך יישומו של פסק הדין יעוכב לתקופה של 6 חודשים.

את משרד הבריאות ייצגה עו"ד עינב גולומב. (בג"ץ 2921/03)