ביהמ"ש דחה בקשתו של גזבר קיבוץ שפיים לשעבר, יהודה דורון, לעיכוב ההליך האזרחי נגדו

ביקש לעכב את ההליך האזרחי עד סיום ההליך הפלילי * השופט: אין מניעה לקיום ההליכים במקביל

נדחתה בקשתו של גזבר קיבוץ שפיים לשעבר, יהודה דורון, לעיכוב ההליך האזרחי שננקט נגדו ע"י הקיבוץ עד לסיום הליכי המס וההליכים הפליליים נגדו.

בכתב התביעה שהגיש הקיבוץ נגד דורון ואחרים באוגוסט 2003, נטען כי דורון בסיוע אחרים נטלו 1998-2002 שלא כדין כספים השייכים לקיבוץ בסך של 14 מיליון שקל לפחות.

בא כוחו של דורון טען, כי בחקירת המשטרה מסר מרשו את גירסתו ואולם בחקירת מס הכנסה הוא שמר על זכות השתיקה. לטענתו, הוא חשש שאם יאלץ להמשיך את ההליך האזרחי, להגיש בו כתב הגנה ולמסור בו את גרסתו, יהיה בכך משום הפללה עצמית.

דורון ביקש להורות על עיכוב ההליך האזרחי עד לסיום ההליכים הפליליים הננקטים נגדו. בנוסף, ביקש דורון באמצעות בא כוחו להאריך לו את המועד להגשת בקשה לביטול העיקול שהוטל על רכושו.

בהחלטתו לדחות את הבקשה לעיכוב הליכים ציין השופט ד"ר עדי אזר, כי אין בסיס לטענה לפיה כל אימת שמתנהל הליך פלילי לצד הליך אזרחי באותו עניין יש לעכב את ההליך האזרחי עד לסיום ההליך הפלילי.

לדעתו, הליכים משפטיים אזרחיים ופליליים צריכים להתנהל ביעילות וללא דחיות מיותרות, מה עוד שאין לדעת מתי הסתיים ההליך הפלילי ומתי ניתן יהיה להמשיך בהליך האזרחי.

לגבי החשש מהפללה עצמית, הוסיף אזר, המבקש יוכל לעשות שימוש בחיסיון מהפללה העצמית ולהימנע מגילוי ראיה מסוימת במשפט האזרחי העלולה להפלילו במשפט הפלילי.

אזר קבע, כי הבקשה לעיכוב הליכים נידחת ועל דורון להגיש כתב הגנה תוך חודשיים. אזר דחה עוד את הבקשה הנוספת של דורון להארכת מועד להגשת בקשה לביטול עיקול.

(ת.א 1968/03)