מופז: נשקלת אפשרות הקמת גדר חדשה סביב צירי התנועה ברצועת עזה

את הדברים אמר שר הביטחון במהלך סיור שערך הבוקר במקום הפיגוע בפרוזדור כיסופים, בו נרצחו השבוע טלי חטואל ו-4 בנותיה

שר הביטחון, שאול מופז, אמר היום כי מערכת הביטחון שוקלת להקים גדר חדשה סביב צירי התנועה ברצועת עזה המשמשים את המתנחלים הישראלים. "סוגיית הגדר עלתה לדיון, והדבר נשקל", אמר מופז במהלך סיור שערך הבוקר במקום הפיגוע בפרוזדור כיסופים, בו נרצחו השבוע טלי חטואל ו-4 בנותיה.

"נעשה כל מה שנדרש לטובת ביטחון האזרחים, והאפשרות של גדר קיימת", אמר מופז. לא ברור מה מידת מחויבותו של שר הביטחון לאפשרות הקמת גדר כזאת, אולם בימים בהם ארצות הברית והקורטט לוחצים על ישראל לשוב לתכנית ההתנתקות, עשויה תכנית כזאת לגרום להתנגדות עזה.

במקביל, ממשיך מופז לקדם תכנית מדינית אחרת, מעיין התנתקות מודולארית. "היה משאל בליכוד וצריך לכבד את תוצאותיו, אבהל חשוב שתהיה למדינת ישראל תכנית", אמר מופז. "איננו יכולים להשאיר מצב של וואקום שישאב לתוכו תכניות אחרות, פחות טובות לישראל. עוד השבוע נתחיל לעסוק בתכנית אחרת, מתוך רצון ליזום, כי אין לנו פרטנר. מנגד, צריך שהתכנית תעלה בקנה אחד עם רחשי הלב של הציבור".

מופז הגיע הבוקר למקום הפיגוע בכביש כיסופים, וקיבל סקירה על תחקיר הפיגוע מפי מפקד כוחות צה"ל ברצועה, תא"ל שמואל זכאי. לאחר מכן שמע מופז מאלוף פיקוד דרום, דן הראל, ומסגן הרמטכ"ל, אלוף גבי אשכנזי, על פעילות צה"ל ברצועה ועל תכניות ההגנה באיזור.

המתנחלים ברצועת עזה דורשים מזה זמן להקים גדר סביב הצירים, מאחר והכבישים בין גוש קטיף לשטח ישראל חשופים לתנועה של פלשתינים, ולפיכך גם לפיגועים. עמדתו של מופז בנושא, שהוצגה סביב שאלת המשך בניית גדר ההגנה סביב ההתנחלות נצרים, היא כל עוד יש התיישבות ישראלית ברצועה, צריך להגן עליה, כולל באמצעים תשתיתיים.

מאידך, בניית גדר הגנה באורך הנדרש סביב ציר כיסופים עשוייה להימשך קרוב לשנה, ועד לכישלון המשאל בליכוד נראה היה כי בתוך שנה תהליך פירוק היישובים ברצועת עזה יהיה בעיצומו.

גם לאחר כשלון תכנית ההתנתקות נראה כי הקהיליה הבינלאומית לא תקבל בהבנה בניה של גדר מערכת חדשה ברצועת עזה, כך שכלל לא ברור האם אכן מתכוונת מערכת הביטחון להקים את הגדר המדוברת.

גורמים בצה"ל אמרו היום בעקבות דברי מופז כי אין בשלב זה תכנית מפורטת לבניית גדר סביב כביש נצרים, ובוודאי לא תכנית מתוקצבת.