טענות: מפעל הפיס בחר משווקים המקורבים למפלגת הליכוד

מפעל הפיס: לא היה ולא נברא * לטענת מפסידים במכרז הפיס, הזוכים לא עמדו בתנאים * חלק מהמתמודדים יוכלו לעיין במסמכים

"ועדת המכרזים של מפעל הפיס בחרה במשווקים איזוריים חדשים על בסיס פוליטי, כאשר משווקים, אשר יש להם זיקה פוליטית לגורמים בכירים בליכוד, זכו במכרז, למרות שלא היו להם מלוא הכישורים והתנאים שהוצבו במכרז. לעומת זאת, מועמדים אשר קיבלו ניקוד גבוה בהליכי המכרז לא זכו, מאחר שלא היו להם את הקשרים המתאימים". כך טוענת קבוצה של מועמדים למכרז של מפעל הפיס לבחירת שמונה משווקים אזוריים חדשים.

מפעל הפיס פירסם לפני מספר שבועות מכרז לבחירת המשווקים. על-פי החלטת הדירקטוריון, המטרה היתה לייעל את מערך השיווק. ועדת המכרזים בחרה בשמונה משווקים, מהם חמישה חדשים.

לטענת אחד המפסידים במכרז, מבירור שערך בקרב המועמדים שזכו, עולה כי אחד המשווקים החדשים מקורב לח"כ עומרי שרון, וכן לשר החוץ סילבן שלום. לדבריו, רק בשל כך הוא זכה במכרז, אף שלא היו לא הכישורים המתאימים.

"וועדת המכרזים עשתה פוליטיזציה של המכרז", אמר אחד המפסידים ל"גלובס", "מהיכרות אישית עם אחד המועמדים, ברור לי שהוא קיבל את המכרז בשל היותו מקורב בעיקר לעומרי שרון. שרון, כידוע, הביא לבחירתו של יו"ר מפעל הפיס, שמעון כצנלסון. הליכוד השתלט גם על וועדת המכרזים ובוחר במכרזים שלו אנשים מקורבים".

עו"ד עופר אשכנזי, המייצג את אחת המפסידות במכרז, סיגל חלימה, ביקש מהיועץ המשפטי של מפעל הפיס, עו"ד חנן שפילמן, לאפשר למרשתו לעיין בכל ההצעות של המועמדים האחרים, בעיקר אלו שזכו. זאת, על מנת לבדוק את שיקולי וועדת המכרזים ונימוקיה.

מועמד נוסף סיפר לגלובס: "משהו לא תקין התנהל בוועדת המכרזים של מפעל הפיס לבחירת המשווקים החדשים. ככה לא עושים מכרז. טענות על שיקולים פוליטיים נשמעו בקרב המועמדים למכרז כבר בשלבים הסופיים שלו, ועתה לאחר ההודעה על הזוכים במכרז, אין ספק כי לטענות יש רגליים".

בתגובה לטענות מסרה דוברת מפעל הפיס, דולין מלניק, כי "הטענות וההשמצות שנשמעו, אופייניות לסוג של תרבות מצערת שהתפתחה בישראל, לפיה מתמודדים שלא זוכים במשרה או מכרז מתקשים לקבל את הגזירה ומתחילים להטיל השמצות והכפשות חסרות בסיס ושחר ש'הכל היה פוליטי'. לא היה ולא נברא.

"המועמדים נבחנו על ידי שני מכונים חיצוניים ומקצועיים, והם התבקשו להגיש תוכנית עסקית ולהמציא ערבויות כספיות גבוהות. זוהי כנראה דרכם של האנשים שלא נבחרו להסביר לעצמם את התוצאות. מה לעשות שהיו רק שמונה מקומות ועשרות פונים? האכזבות היו צפויות.

"כמו-כן, מפעל הפיס נענה בחיוב לפנייה של ארבעה מתמודדים, שלא נבחרו, לעיין במסמכים הנוגעים להצעות הזוכות ובתוצאות הבחינות של המכונים. כל מועמד יכול לעיין בבחינות שלו ולא של אחרים, מפאת צנעת הפרט".

לדבריה, עו"ד שרון זכרוני, המייצג את מפעל הפיס, הודיע למספר מפסידים, כי מלפנים משורת הדין, מפעל הפיס יהא נכון לתת להם אפשרות לעיין בהצעות שזכו במכרז ובפרוטוקולים הרלוונטיים.