סמנכ"ל פיתוח לשעבר באלביט ראייה ישלם 400 אלף שקל פיצוי על גניבת סוד מסחרי

החל לפתח מוצר בקרה מתקדם לתעשיית הטקסטיל באלביט - ולאחר שפרש ממנה הקים חברה שייצרה מוצר זהה

סמנכ"ל פיתוח לשעבר בחברת אלביט ראייה, חויב לשלם פיצוי בסך 400 אלף שקל לחברה, במסגרת תביעה שעניינה גניבת סוד מסחרי ופגיעה בקניין רוחני.

פסק הדין ניתן בתביעה שהגישה אלביט ראייה, באמצעות עו"ד מרדכי בייץ ממשרד יגאל ארנון, נגד הילל אבני, לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי באלביט, ונגד החברה החדשה שהקים - חברת פנופטס בע"מ. פנופטס פיתחה מוצר מתחרה במוצר של אלביט.

אלביט תבעה 2.6 מיליון שקל בטענה לפגיעה בסוד מסחרי, פגיעה במוניטין הגבלת עיסוק חובת סודיות ועוד. במסגרת התביעה הגיש אבני תביעה כנגד בסך 3 מיליון שקל שעניינה ניהול מו"מ שלא בתום לב. לטענתו, אלביט ניהלה מו"מ עם פנופטס לחתימת הסכם, שלא נחתם בסופו של דבר.

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק עמית, שהוסמך ע"י הצדדים לפסוק בפשרה, כותב בפסק הדין כי למרות "הפיתוי" לדון ולהכריע בסוגיות המשפטיות והעובדתיות שהניחו הצדדים לפתחו הוא יפסוק על דרך הפשרה מבלי לנמק את פסק הדין.

מפסק הדין עולה, כי מדובר במוצר לבקרת איכות בתהליך ייצור טקסטיל. אלביט פיתחה מוצר שנקרא I-TEX - מוצר הסורק את הבד לאחר אריגתו לגילוי פגמים.

אלביט טענה, כי אבני החל לפתח בתקופת עבודתו אצלה מוצר מתקדם יותר בשם LOONTEX שסורק את הבד תוך כדי אריגה. לטענתה, כאשר פרש מהעבודה המשיך אבני לפתח את המוצר בחברה שהקים פנופטס.

עמית מציין בפסק הדין, כי המחלוקות בין הצדדים מעוררות שאלות משפטיות רבות בהן מה נחשב לסוד מסחרי של מעביד והיכן עובר קו הגבול בין סוד וידע ולכישורים של העובד?

לדבריו, האם רעיון או קונספט, שהגה העובד ואינו בר הגנה מתוך כוח זכויות יוצרים או פטנטים מהווה סוד של המעביד. ומהי דרגת הפיתוח של אותו קונספט שממנו והילך יחשב כסוד של המעביד.

בית המשפט חייב את אבני לשלם לאלביט 400 אלף שקל והוצאות משפט בסך 70 אלף שקל. התביעה שכנגד נדחתה.

(ת. 885/02)