ועדת הכספים תפסיק לשבועיים הדיונים על שינוי מבנה הנמלים בניסיון להגיע להסדר

יו"ר הוועדה, הירשזון, החליט על כך לאחר שנוכח לדעת, כי עדיין קיימים פערים ניכרים בין עמדות הצדדים, ולדעתו פסק הזמן יאפשר לגשר על פניהם

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון, הפסיק היום (ה') למשך שבועיים את עבודת החקיקה לשינוי מבנה הנמלים. הירשזון הכריז על פסק הזמן כדי לאפשר לנציגי האוצר, ההסתדרות והעובדים למצות את המו"מ.

הירשזון החליט על כך לאחר שנוכח לדעת, כי עדיין קיימים פערים ניכרים בין עמדות הצדדים, ולדעתו פסק הזמן יאפשר לגשר על פניהם. יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, אמר השבוע בוועדה, כי דיוניה מפריעים למו"מ והתחושה היא שהממשלה משתמשת בהצעת החוק כשוט שמיועד לכופף את העובדים במו"מ.

הירשזון אמר, כי על-פי תחושתו, המו"מ עדיין לא בשל לסיכומים, והוא ביקש את הצדדים לצמצם למינימום את המחלוקות אשר יובאו בסופו של דבר להכרעת הוועדה. הוא גם ביקש מכל הצדדים שלא לפרסם מידע כלשהו על תוכן הדיונים שיתקיימו בשבועיים הקרובים.

אורי יוגב, יועץ שר האוצר שמייצג את המשרד במו"מ, אמר לוועדה, כי הממשלה התחייבה לשמור על כל התנאים הסוציאליים הקיימים של עובדי הנמלים, ואף הסכימה להאריך את ההסכמים הקיבוציים עד לשנת 2010.

כמו כן, הסכים האוצר להעמיד מאות מיליוני שקלים כערבות לתשלומי הפנסיה של העובדים המבוטחים בקרנות ההסתדרותיות.

הממשלה גם תעמיד לעובדים מענקים לקניית מניות של הנמלים לאחר שיופרטו, בגובה של 38 אלף שקל לכל עובד בנוסף להנחה במחיר המניות. העלות ההטבה הזאת לבדה תסתכם ב-120 מיליון שקל.

בנוסף הבטיחה הממשלה הסכמי פרישה נדיבים, בעיקר בנמל אילת, שם יאלצו לפרוש מתוך 140 העובדים. יוגב מעריך, כי בנמל אשדוד יאלצו לפרוש 300 עובדים במסגרת הרפורמה.

יוגב ציין, כי עיקר המחלוקת במו"מ היא על גורל נמל אילת, שאמור להיות מופרט בתוך שנה. הוא גם ציין מחלוקת נוספת לגבי הבעלות על נכסים בנמלים, שאינם קשורים לתפעולו של נמל מסוים.

לפי הצעת החוק הממשלתית תוקם חברה ממשלתית, להחזקת הנכסים הללו בשלושת הנמלים כרכוש של המדינה. העובדים דורשים, לעומת זאת, להשאיר את הנכסים בכל נמל בידי מנהליו.

יוגב אמר, כי בחודש האחרון לא חלה התקדמות במו"מ, למעט בימים האחרונים, כאשר ההסתדרות הסכימה למסור את ניסוח טיוטת ההסכם לצוותי משפטנים של שני הצדדים, למרות הפערים שעדיין קיימים.

נציגי ההסתדרות טענו לעומת זאת, כי גם אם הושגה הסכמה לגבי סעיפים שונים, המחלוקת עומדת בעינה לגבי סעיפים מרכזיים, ולפיכך אין לדבר על הסכמה כלשהי, כל עוד הצדדים אינם חותמים על מסמך סיכום.

הוועדה מכינה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לשינוי מבנה רשות הנמלים והפיכת הנמלים לחברות ממשלתיות.