מתגבשת פשרה בין רשם העמותות ל"רובד" שמימנה סקרים לברק

העמותה והרשם, שביקש לפרק אותה, הודיעו לביהמ"ש שהם קרובים לפשרה שטעונה אישור היועהמ"ש

באי-כוחם של רשם העמותות ושל עמותת רובד הודיעו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כי נראה שהצדדים קרובים להסדרה סופית של המחלוקות ביניהם, בנוגע לבקשת הרשם להוציא לעמותה צו פירוק. הצדדים מסרו הודעתם בבקשה שהגישו לדחיית הדיון בעניינם.

הפרשה החלה בספטמבר 2003, כאשר ביקש רשם העמותות מבית המשפט להוציא צו לפירוק העמותה. זאת, בנימוק כי חרגה ממטרותיה המוצהרות בכך שעיקר פעילותה התמקדה במימון סקרים וקבוצות מיקוד, שנועדו לקדם את בחירתו של אהוד ברק לראשות הממשלה.

בבקשה שהוגשה כעת נאמר, כי לפני ארבעה חודשים הועלו שתי אפשרויות לסיום סופי של המחלוקת ולפשרה בין הצדדים. לפני כחודש הועברה לרשם העמותות תגובתה של עמותת רובד, המתייחסת לסיכום שהושג. בכוונת רשם העמותות להעביר בימים הקרובים פנייה מיידית ליועץ המשפטי, לצורך התייעצות וקבלת עמדתו באשר להצעה לסיום המחלוקת.

הצדדים ביקשו מהשופטת ורדה אלשיך ארכה נוספת לצורך גיבוש סופי של הפשרה. השופטת נעתרה לבקשה, אולם הקשתה: "האם לא ניתן היה להגיש בקשה זו מבעוד מועד ולא ערב הדיון שהיה קבוע להיום"?!. השופטת הוסיפה כי בגין כך יישקל עניין ההוצאות בתום הדיון.

בבקשת הפירוק של רשם העמותות הובאו ממצאי החקירה שערך על תפקוד העמותה. מהממצאים עלה, כי השימוש בעמותה לא היה אלא כלי לקידום בחירתו של ברק לראש הממשלה. כן עלה מממצאי החקירה, כי קיים חשש לעבירות שבוצעו לכאורה, בכלל זה רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק מימון מפלגות.

לדברי רשם העמותות, מי שהזמינו את סקרי דעת הקהל או הורו להזמינם היו עו"ד דורון כהן ואילון רפאלי, ממייסדי וחברי ועד העמותה, ומשה גאון, ששימש כיועץ אסטרטגי של ברק. לדברי הרשם, העמותה שילמה עבור סקרי דעת הקהל 1.74 מיליון שקל.

העמותה טענה בתגובה לבקשה, כי פעלה במשך שנה אחת בלבד וכי סיימה את פעילותה בסוף 1998. עוד טענה, כי התקיימה מכספי תרומתו של צ`ארלס ברונפמן, אשר ידע על הנעשה בכספי תרומתו, וכי העמותה לא ביקשה ולא קיבלה תמיכה כלשהי מהמדינה או מגופים ציבוריים.

על כן, לדבריה, אין טעם ואין עילה לנקוט סנקציה שהיא החמורה והקשה ביותר שעומדת לרשותו של רשם העמותות, והיא הליך הפירוק. (פש"ר 2018/03).