צרות נוספות בדי רום: לא פרעה חוב של 1.3 מיליון שקל לבעלי האג"ח

בעלי איגרות החוב יוכלו להעמיד אותן לפירעון מיידי במידה והחברה לא תשלם את הכסף בתוך חודש מהיום * גם ביולי 2003 לא עמדה החברה במועד התשלום המקורי של חובה לבעלי האיגרות

הצרות של חברת די-רום , בשליטת עזרא חכשורי ויוסף גרנות, באות בצרורות. לאחר שאת דו"חותיה האחרונים של החברה עיטרה הערת "עסק חי", הודיעה היום החברה לבורסה כי היא איננה עומדת בתשלום של 1.3 מיליון שקלים לבעלי איגרות החוב שלה. החברה הייתה אמורה לבצע את התשלום אתמול, אולם לא עשתה כן עד כה. מהודעת החברה מהיום עולה כי בעלי איגרות החוב רשאים לדרוש פירעון מיידי של הסכום, במידה והחברה לא תשלם את הסכום האמור בתוך שלושים יום, שהחלו אתמול.

די רום ציינה כי היא עושה מאמצים להשגת מימון, לביצוע התשלום או חלקו, ובמקביל היא בודקת את האפשרות להגיע להסדר פשרה לשינוי תנאי איגרות החוב. אין זו הפעם הראשונה שבה די רום לא עומדת בזמני הפירעון של איגרות החוב, דבר שקרה לה כבר בשנת 2003. אז איחרה החברה בכשבוע וחצי בתשלום לבעלי איגרות החוב, בעיקר קופות הגמל של בנק דיסקונט, אולם הצליחה בסופו של דבר להשיג את המימון. כעת, למרות שנראה שהסכום אינו גבוה, החבל סביב צווארה של החברה מתהדק.

בעיה נוספת שניצבת בפני די רום נוגעת לתביעה שהגישה שותפתה להקמת פרויקט היוקרה בצפון תל אביב, שעונה לשם מגדלי בארי. חברת סטוגה אינטרנשיונל, חברה הולנדית שמחזיקה ב-40% ממניות חברת מגדלי בארי - שלמה המלך, עתרה לפני כשבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לחייב את חברת די רום, שמחזיקה אף היא ב-40% ממניות החברה ושולטת בכל ענייניה, למסור לה מידע בנוגע לחברה המוחזקת.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי למגדלי בארי שני מרכזי השקעה: האחד מגדל המגורים היוקרתי בארי נהרדעא בתל אביב, והשני פרויקט רב היקף של מגורים, מסחר, מלונאות ומשרדים שמקימה החברה בוורשה. לדברי העותרת, סירובה של די רום למסור לה מידע ומסמכים הנוגעים לחברה, פסול. התובעת טוענת, כי עד כה העמידה לחברה הלוואת בעלים בסך 13.6 מיליון דולר. לאחרונה נדרשה התובעת על ידי די רום והחברה להעביר 1.5 מיליון דולר נוספים, וזאת בשעה שעד היום טרם זכתה לקבל החזר ולו מינימלי של השקעותיה והלוואותיה לחברה. לדברי העותרת, קיים חשד כי לחברה הזרה, שמקימה מטעם מגדלי בארי את הפרויקט בפולין, הוכנס שותף שאינו נושא בנטל של פרויקט מגדלי בארי בישראל.

מדו"חותיה של די רום לרבעון הראשון, שעדיין לא כללו את התביעה ואת ההודעה בדבר חוסר יכולתה לעמוד בתשלומים לבעלי איגרות החוב שלה, עולה תמונה עגומה של חברה שנתונה בקשיים מימוניים ונתונה בעיקר לחסדי הבנקים המממנים אותה. די רום סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 8.1 מיליון שקל, לאחר הפסד כבד של 15.4 מיליון שקל בשנת 2003 כולה.

השורה התחתונה והעגומה, נובעת ברובה מהוצאות מס חריגות של 4.3 מיליון שקל וחלק החברה בתוצאות חברות מוחזקות. הכוונה היא בעיקר לחברת מגדלי בארי (40%), שסיימה את הרבעון בהפסד של 5 מיליון שקל. מגדלי בארי (שותפות עם אבי ארנסון וקרן סטוגה) בונה בשלב א' של הפרויקט 52 דירות יוקרה בארבעה בניינים שנמצאים בשלבי השלמת בנייה. שלב ב' כולל כ-75 יח"ד במגדל בן 31 קומות שנמצא בשלבי חפירה, דיפון וביסוס.

בדו"חות השנתיים דיווחה די רום, כי עד כה נמכרו 32 יח"ד בשלב א', המהוות כ-66% משטחי שלב א' ו-19 יח"ד בשלב ב', שמהוות 37% משלב ב'. נכון לסוף מארס יש לדי רום אשראי לזמן קצר מבנקים ובעלי האג"ח בהיקף של כ-98 מיליון שקל וגרעון של 59 מיליון שקל בהון החוזר. תזרים המזומנים הרבעוני של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ועמד על 3.6 מיליון שקל. *