ריבלין החל "לבשל" תנאי פרישה מיוחדים לבורג עוד לפני שקיבל ממנו מכתב התפטרות

כך עולה ממכתב ששלח ריבלין לפרופ' ראובן גרונאו, יו"ר הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לח"כים

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין החל "לבשל" תנאי פרישה מיוחדים לאברהם בורג בניגוד להחלטה תקנונית משנת 2001, עוד לפני שקיבל ממנו את מכתב ההתפטרות מהכנסת.

כך עולה ממכתב ששלח ריבלין לפרופ' ראובן גרונאו, יו"ר הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לח"כים, בעניינו של בורג, שהעתקו הגיע לידי "גלובס". המכתב נושא את תאריך ה-21 ביוני שבוע לפני שבורג הגיש לריבלין את מכתב ההתפטרות.

ריבלין גילה במעמד הגשת ההתפטרות כי בורג,ידידו הוותיק, שיתף אותו בתוכניותיו ובהתלבטויותיו אם לפרוש מהכנסת. מכתבו מעיד כי הוא לא רק ידע לפני כולם את מועד הפרישה. הוא אפילו נחלץ מראש לסייע לבורג לקבל תנאי פרישה שלא מגיעים לו.

במכתב לפרופ' גרונאו בורג הוא עדיין חבר כנסת. ריבלין מבקש שהוועדה הציבורית תשקול להמליץ לפני ועדת הכנסת לשנות את תוקף החלטת הגמלאות מלפני 3 שנים, כך שתחול רטרואקטיבית גם על בורג. מדובר בתיקון החלטה קודמת לפיה תנאי הפרישה של יושבי ראש הכנסת לשעבר יהיו כמו לראשי ממשלה לשעבר, והם זכאים מלבד פנסיה והוצאות נסיעה (רכב צמוד) גם ללשכה ("שירותי מזכירות" במקור), ובלבד שצברו זכויות פנסיה בשיעור 70%.

התיקון אשר ריבלין חותר להחיל על בורג, מתייחס לשירותי הלשכה הכוללים משרד והעסקת 2 עוזרים במשרה מלאה למשך 5 שנים בלבד מיום סיום כהונת יו"ר הכנסת. זאת בתנאי שהיו"ר לשעבר לא התמנה לנשיא, ראש ממשלה, או שר, וכן למשרה ציבורית אחרת, או אם הוא מקבל שירותים דומים מאוצר המדינה.

ריבלין מציין שבהחלטה נקבע במפורש כי הטבה זו תחול רק על מי שהתמנה ליו"ר הכנסת לאחר פרסום ההחלטה, כלומר החל ממנו והבאים אחריו. כאן הוא מבהיר כי סיבת התערבותו היא שבורג (שנבחר לכנסת ב-88') לא זכאי ללשכה ועוזרים משתי סיבות: הוא לא צבר 70% פנסיה, מאחר שנבחר ליו"ר הסוכנות וחזר לכנסת כשהפנסיה התקציבית הוחלפה לפנסיה צוברת, וכאמור בגלל ההחלטה מתקופת כהונתו שלא תופסת לגביו.

ריבלין לא מנמק מדוע בכלל מגיע לבורג שוועדת גרונאו תתערב כדי לכופף את התקנון לטובת בורג. הוא גם לא מגלה כי בורג עמד מאחורי ההחלטה, כיו"ר הכנסת, ובמהלך הדיונים אף הודגש כי לא ייהנה ממנה מי שיזם אותה או היה מעורב בהכנתה. בכנסת סבורים שוועדת גרונאו כלל איננה מוסמכת להתערב, אבל זו טרם אמרה את דברה.

תנאי הפרישה של ראשי ממשלה לשעבר (שירותי המזכירות נועדו לאפשר להם לכתוב זיכרונות) נודעו כשדן תיכון תבע אותם אחרי בחירות 99'. שכן, מיד לאחר העברת פטיש היו"ר לאברהם בורג, הקשה בורג על תיכון לממש את זכויותיו ואילץ אותו לקבל אישור עליהן בעתירה לביהמ"ש העליון.

אלא שהתמקחות תיכון עם המחלקה המשפטית של הכנסת על קבלת הלשכה והעסקת העוזרים, עדיין נמשכת זו השנה החמישית. עכשיו בטענה אותה הוא מפריך שקבל לשכה כיו"ר רשות הנמלים. השבוע הוא עומד לחזור לביהמ"ש העליון.

אריה אבנרי יו"ר עמותת אומ"ץ (אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי) ביקש אתמול (ב') מפרופ' גרונאו לדחות על הסף את פניית ריבלין או להזמין את נציגי העמותה להופיע לפני הוועדה הציבורית כדי להשמיע בפניה את נימוקי התנגדותה לבקשה בעניין בורג. אבנרי אומר כי מקוממת אותו הידיעה שאיש ציבור אשר טרם הגיע לגיל הפרישה ובחר לעבור מרצונו לעולם העסקים, עתיד לקבל תנאים מעבר למגיע לו כחוק. זאת כשהוא מקבל כבר פנסיה אחת ותנאים מיוחדים מהקופה הציבורית של הסוכנות היהודית.

בפניה לריבלין מסוף השבוע שעבר מציין אבנרי כי על פי ההחלטה שריבלין מסתמך עליה במכתבו לפרופ' גרונאו, זכאי יו"ר כנסת שפרש בטרם צבר זכויות פנסיה מלאות, לקבל "שירותי מזכירות" שמגיעים לשרי ממשלה בפרישתם, ולא של ראש ממשלה. מדובר לכל היותר בהחזר הוצאות לפי קבלות עד תקרה של סכום מוגבל ולפי החלק היחסי של גמלתו. התקרה עמדה במועד קבלת ההחלטה (1999) על כ-24 אלף שקל בשנה. זאת לפני תיקון ההחלטה שהחילה אותה רק על מי שיפרשו מהכנסת ה-16 ואילך ולא על בורג.

אבנרי טוען כי למיטב ידיעתו צבר בורג זכויות פנסיה בשיעור 10% משכר יו"ר הכנסת כך שיהיה זכאי להחזר הוצאות של 4,000 שקל בשנה לכל היותר ולא למימון שכר מלא עבור 2 עוזרים, גם אם ההחלטה תתוקן רטרואקטיבית לטובתו.