מחלוקת על 220 מיליון שקל מעכבת את העברת בריאות הנפש לקופות החולים

משרד הבריאות דורש 1.7 מיליארד שקל; האוצר מציע 1.9 מיליארד שקל - אך רובם מהתקציב הקיים

שר הבריאות, דני נווה, הודיע בסוף השבוע שעבר על דחיית תאריך היעד לתחילת ביצוע הרפורמה בשירותי בריאות הנפש שנקבע ל-1 בינואר 2005. נווה טען, כי העיכוב נגרם בגלל מחלוקת על השגת מלוא התקציב הדרוש, 2 מיליארד שקל. הוא הבטיח כי לא תיסגר אף תחנה לבריאות הנפש לפני שתוסדר החלופה המתוכננת במסגרת קופות החולים.

נווה דיבר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הוא קיבל את התנאי שהציב היו"ר, ח"כ שאול יהלום (מפד"ל), לפיו הרפורמה צריכה להתבצע בהידברות ושיתוף עם כל אנשי המקצוע כדי להסיר התנגדויות וחרדות, במעבר מאשפוז לטיפול במסגרת הקהילה.

נווה אמר, כי משרדו קרוב לסיכום עם האוצר, אבל לא יחתום על שום הסכם אלא אם ישוכנע שקופות החולים יוכלו לספק את השירות הרפואי הדרוש ויובטח המשך העסקת עובדי המרכזים לבריאות הנפש.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר יהודה ברוך, אמר, כי במסגרת ההסכם המתגבש עם האוצר, תוסדר בחוק העברת התקציבים לקופות החולים למימון השירותים הפסיכיאטריים. המשרד דורש 1.9 מיליארד שקל לעומת 1.7 מיליארד כהצעת האוצר.

"הוויכוח הוא על 220 מיליון שקל שחסרים בתקציב", אמר ברוך. הוא ציין, כי ללא הרפורמה, נמצא תחום בריאות הנפש בתת-טיפול, ותופעת התת-תקציב מתמקדת ביישובי הפריפריה, קו העימות והמגזר הערבי.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, אתי פרץ, טענה, כי הדרגים המקצועיים לא שותפים בדיוני הרפורמה. "התנהלות העניינים היא כמו רכבת דוהרת להתרסקות", אמרה פרץ.

"קיימת עכשיו דיסאינפורמציה מסוכנת ומפחידה, כי מוסרים לכנסת דיווחים שמעולם לא נמסרו לגורמים המקצועיים, והמידע שמקבלת הוועדה לא נכון והוא בא רק לטייח", האשימה פרץ.

את עומק המחלוקת חשף נציג אגף התקציבים, שגיב בלשה. הוא אמר, כי האוצר מסכים להגדיל את המקורות הכספיים לבריאות הנפש בשיעור עלויות המעבר לרפורמה, ויש גם טיוטה של הסכם לגבי התקציבים הנדרשים. אבל חלק ניכר מהתקציב צריך משרד הבריאות לגייס מקיצוץ 1,500 מיטות, והאוצר יעביר רק את היתרה להשלמת הסכום.

יהלום דחה את המשך הדיון עד לאחר גיבוש ההסכם עם האוצר. הוא תקף את משרד הבריאות על שאיננו משתף את הגורמים המקצועיים. "הם לא מכירים את הרפורמה", אמר יהלום. "זה מצב בלתי נסבל, הגורם לחרדות והתנגדויות אצל המטפלים והמטופלים".

יהלום לא הסתפק בהסכמתו של נווה לשתף פעולה, אלא דרש ממנו התחייבות לבטל את הרפורמה אם האוצר לא יבוא לקראתו בהסכם, ולהחזיר את התקציבים למערך הקיים.