ביהמ"ש: משרד הבינוי והשיכון ישלם לחברת אספן בנייה מיליוני שקלים

קיבל את טענת החברה כי היא זכאית לתשלום עבור תוספת מבנה המעטפת שבנתה במאות דירות בתחילת שנות ה-90

משרד הבינוי והשיכון חויב לשלם לחברת אספן בנייה ופיתוח מיליוני שקלים עבור בניית מעטפת (שתשמש הרחבה משמעותית של הדירה בעתיד), במאות דירות שבנתה החברה בתחילת שנות ה-90.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, הורה לצדדים להכין תחשיב מוסכם על סכום החיוב בהתאם לעקרונות חישובים שקבע. דרורי קובע בפסק הדין: "המדינה קיבלה מהתובעת נכס, שאם לא תשלם עבורו יהווה הדבר מבחינת המדינה התעשרות שלא כדין, שכן אין חולק שדירה ללא מעטפת - אותה התחייבה התובעת לבנות, שווה הרבה פחות מדירה עם מעטפת, שזה הנכס שקיבלה בפועל המדינה.

פסק הדין ניתן בתביעה שהגישה אספן בנייה ופיתוח נגד משרד השיכון בסך של 31 מיליון שקל. בבסיס התביעה טענה החברה כי היא זכאית לתשלום מלא עבור תוספת מבנה המעטפת. המדינה מנגד טענה כי חברת אספן קיבלה את מלוא התמורה המוסכמת ומנסה להתעשר שלא כדין ולקבל כספים שאינה זכאית לה.

חברת אספן בנתה עבור משרד השיכון 932 דירות במסגרת תוכנית מיוחדת להרחבת היצע הדירות. מדובר בחוזה פרוגרמה לפיו הקבלן מוכר את הדירות בשוק החופשי, אך אם לא יצליח למכור את הדירות לשוק החופשי, מתחייבת המדינה לרכוש ממנו את הדירות שבנה.

חברת אספן מבססת בין היתר תביעתה על החלטה של ועדת המכרזים העליונה, שאישרה כי הקבלנים זכאים לתגמול בשל המעטפת. משרד השיכון טען כי מדובר בהחלטה לפנים משורת הדין שאינה מחייבת את כל הפרויקטים.

משרד השיכון טען כי החלטת ועדת המכרזים התקבלה לפנים משורת הדין ולכן אינה יוצרת חבות. דרורי דחה את הטענה וקבע, כי מאחר והחלטת ועדת המכרזים אינה מציינת כלל כי מדובר בתשלום לפנים משורת הדין, וכי לקבלנים לא נמסר כלל שמדובר בתשלום לפנים משורת הדין, לכן, החלטת ועדת המכרזים קובעת מפורש כי יש לשלם לקבלנים עבור מעטפת. משרד השיכון, מוסיף דרורי, ידע היטב כי משמעות החלטת ועדת המכרזים העלינוה חשובה בעיניו, ולכן אם רצה לשכנע את בית המשפט כי מדובר בהחלטה בתשלום לפנים משורת הדין, המינימום שהיה עליו לעשות הוא להביא כעדים את יו"ר ועדת המכרזים או את היועצת המשפטית של משרד השיכון.

בית המשפט קובע כי החלטת ועדת המכרזים העלינוה מהווה הודאה של המדינה ויוצרת חבות מצידה לתשלום בגין המעטפת מכוח זכות ולא לפנים משורת הדין.

בנוסף קובע בית המשפט, כי גובה הסכום האחיד שקבעה ועדת המכרזים לתשלום עבור כל המעטפות בארץ, אינו עומד במבחן הביקורת המשפטית.

עוד קובע בית המשפט, כי הקבלנים היו חייבים לבנות את המעטפת על פי דיני התכנון והבנייה ועל פי מדיניות משרד השיכון, ולכן ועדת המכרזים העליונה הגיעה להחלטה כי הם זכאים לתגמול בשל כך.

בפסק הדין מחייב בית המשפט את משרד הבינוי והשיכון בתשלום מלוא עלות המעטפת. הריבית וההצמדה יחושבו על ידי מומחים מטעם הצדדים. בית המשפט דחה עתירה נגדית שהגיש משרד השיכון להשיב כספים ששולמו לתובעת בגין סעיף העדר תביעות.

ת.א. 3104/01