הראל ויזל, מנכ"ל פוקס, בביקורת חריפה על ההסתדרות: שודדי הים מההסתדרות סוגרים את המדינה ואף אחד לא פוצה את פיו

הרווח הנקי של פוקס ירד ברבעון השני בכ-30% ל-7.7 מיליון שקל; ויזל: "ישנה ירידה של 5% במכירות בחנויות הזהות בחצי הראשון של השנה - כל יום זו מלחמה מחדש"

ויזל: "מה אני אמור להסביר לשותפים החדשים שלי בסינגפור? לך תסביר להם מה זה שביתה, הם לא מכירים אפילו את המונח שביתה וזה לא ממש מעניין אותם. אצלם הסכם זה הסכם, השביתה לא מעניינת אותם. גם סחורות שאנחנו צריכים לקבל מסין, לקראת עונת החורף, תקועות בנמלים. אלא שכאן אין לי הרבה מה לעשות, חוץ מלשבת ולחכות שהאדונים מההסתדרות יתרצו"

השביתה בנמלים מתחילה להוציא את אנשי העסקים מכליהם. הסחורות תקועות, היחסים עם השותפים מחו"ל מתערערים וההשפעה על התוצאות הכספיות של החברות הישראליות היא רק עניין של זמן. אחת מהחברות שנפגעו משביתת הנמלים היא פוקס , שפרסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני. ההשפעות של שביתת הנמלים עדיין לא ניכרות על דו"חותיה של פוקס, אך אין ספק שאם המאבק בין ההסתדרות לאוצר בנושא הנמלים יימשך עוד זמן רב, הדבר יחלחל גם לשורה התחתונה.

הראל ויזל, מנכ"ל פוקס, מותח היום ביקורת חריפה על השביתה: "שודדי הים האלה מההסתדרות סוגרים את המדינה ואף אחד לא פוצה את פיו", אומר היום ויזל, שנמצא במצב רוח לוחמני. "אני צריך כרגע להוציא סחורות לסינגפור (פוקס מספקת סחורה לחמש חנויות שנושאות את המותג פוקס בסינגפור - ג.פ.) ואני פשוט לא יכול לעשות זאת. התחלתי לחפש אלטרנטיבות כמו להוציא חלק מהסחורות דרך נמל עקבה, אבל גם לשם עולה לנו כסף להוביל את הסחורות. אני לא יודע מה יהיה כאן וכבר חושב על מצב שבו נצטרך להטיס חלק מהסחורה שלנו. זה בוודאי לא הולך להיות סיפור זול.

"מה אני אמור להסביר לשותפים החדשים שלי בסינגפור? לך תסביר להם מה זה שביתה, הם לא מכירים אפילו את המונח שביתה וזה לא ממש מעניין אותם. אצלם הסכם זה הסכם, השביתה לא מעניינת אותם. גם סחורות שאנחנו צריכים לקבל מסין, לקראת עונת החורף, תקועות בנמלים. אלא שכאן אין לי הרבה מה לעשות, חוץ מלשבת ולחכות שהאדונים מההסתדרות יתרצו".

דובר ההסתדרות הגיב לדברים החריפים של ויזל: "לפני שמנכ"ל פוקס מטיח בנו האשמות, ראוי היה שילמד את הנתונים. אם היה עושה כן, הוא היה מבין שמי שנפגע מהשביתה הם עובדי הנמלים, בעיקר בצורה תדמיתית. לעומת זאת מי שנבנה מהשביתה הוא שר האוצר, שידע שחקיקה מהירה תביא לפריצתה של שביתה. לא נותר לנו אלא לקבוע כי השביתה הזו נוחה לנתניהו מבחינה פוליטית בעוד התעשיינים, דוגמת ויזל, עובדי הנמלים והיצואנים נפגעים".

המחזור ירד ב-2.9%

אחרי שויזל משחרר קיטור על הנמלים, הוא מוצא גם זמן להתייחס לדו"חות הכספיים של פוקס, שמסבירים מדוע החברה מחפשת מקורות צמיחה נוספים בחו"ל. על פי הדו"חות נראה שגם חזונו של ויזל, שלפיו היעד ב-2004 הוא רווח נקי של 40 מיליון שקל, נראה לאחר הרבעון השני רחוק יותר. פוקס השיגה ברבעון השני של השנה רווח נקי של 7.7 מיליון שקל, ירידה של 29% לעומת הרבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה רשמה החברה רווח נקי של 17.7 מיליון שקל, צמיחה של 10.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מחזור המכירות של פוקס ירד בכ-2.9% ברבעון השני של השנה לרמה של 104.8 מיליון שקל. בחברה מציינים שהסיבה לירידה במכירות היא שעיקר מכירות חג הפסח יוחס לרבעון הראשון של השנה, בשל עיתוי החג, לעומת 2003, בה עיקר המכירות יוחס לרבעון השני. אלא שגם במונחים חצי שנתיים הצמיחה של פוקס במחזור המכירות היא מינורית, ועומדת על 3.8%, לרמה של 213.1 מיליון שקל.

בהקשר זה יש לזכור שהחברה פתחה במהלך שנת 2004 תשע חנויות חדשות, וכיום היא מונה 128 חנויות. מכיוון שפוקס, כמו מתחרותיה הקמעונאיות, מסרבת לפרסם נתונים רשמים על המכירות בחנויות הזהות, נותר רק להסתמך על דבריו של ויזל מהיום בהקשר זה: "המכירות בחנויות הזהות שלנו ירדו בכ-5% בחצי הראשון של השנה וזה נתון שחייבים להתמודד עימו. כל יום הוא מלחמה מחדש על המכירות. יכולת הצמיחה בשוק המקומי היא מוגבלת ומשום כך אנחנו מחפשים אלטרנטיביות בחו"ל ותומכים בהסכמים שכבר חתמנו עליהם עם החברה הסינגפורית והחברה שלה רשת חנויות באוסטרליה. התוכנית היא לפתוח עוד 5 חנויות בנוסף ל-5 שכבר פתחנו בסינגפור ובנובמבר לפתוח 6 חנויות באוסטרליה. להערכתי, התרומה של הפעילות שלנו בחו"ל לרווח הנקי השנתי תסתכם בכ-3-4 מיליון שקל בשנה".

צמצום במכירה לזכיינים

בפוקס מציינים שבמחצית הראשונה של השנה חלה ירידה של 19.7% במכירות לזכיינים סיטונאים ואחרים, בעקבות הירידה במספר החנויות שמופעלות על ידי זכיינים. ב-12 החודשים הראשונים של השנה הועברו חמש חנויות מזכיינים להפעלה ישירה של החברה. לפיכך עלו ההכנסות מהחנויות בהפעלה ישירה בכ-19.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "המגמה שלנו היא כל הזמן להגדיל את החנויות בהפעלה ישירה ולהקטין את אחוז הזכיינים", אומר ויזל. "ההחלטה לעבוד עם זכיינים התקבלה לפני כעשר שנים, משום שרצינו לצמוח מהר ורצינו לחלק את הסיכון. היום אנחנו לא צריכים לא את זה ולא את זה".

המעבר להפעלה ישירה של החנויות הוא גם הסיבה המרכזית לשיפור בשיעורי הרווח הגולמי של החברה, שכן שיעורי הרווח הגולמי מהחנויות בהפעלה ישירה גבוהים יותר מאלו המופעלים על ידי זכיינים. השיפור בשיעורי הרווח הגולמי בא לידי ביטוי הן ברמה רבעונית והן ברמה חצי שנתית. ברבעון השני עמד שיעור הרווח הגולמי על 53%, לעומת 51.2% ברבעון המקביל. בחצי הראשון של 2004 הסתכם שיעור הרווח הגולמי של החברה ב-50.2%, לעומת 44.1% בחצי המקביל.

בשל הירידה במחזור המכירות ברבעון השני לעומת המקביל, העלייה בשיעור הרווח הגולמי מסך המכירות לא הביאה לעלייה אבסולוטית בשורה זו והוא עמד על 55.5 מיליון שקל, לעומת 55.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. לעומת זאת הוצאות המכירה ההנהלה והכלליות דווקא עלו, הן על בסיס רבעוני והן על בסיס חצי שנתי.

תזרים מזומנים חזק

הוצאות המכירה והשיווק של פוקס גדלו בצורה משמעותית הן כשיעור מסך המכירות והן בצורה אבסולוטית: ברבעון השני גדלו הוצאות עלו ב-12% לעומת הרבעון המקביל והן היוו כ-37.4%, לעומת 32.4% ברבעון המקביל. בחצי הראשון של 2004 הגידול בהוצאות אלו הוא דרמטי הרבה יותר ועומד על 20% לרמה של 71.3 מיליון שקל. הוצאות אלו היוו כ-33.5% מההכנסות בחצי הראשון של השנה, לעומת 28.8% בתקופה המקבילה. גם הוצאות ההנהלה והכלליות גדלו והיוו כ-3% מהמכירות ברבעון, לעומת 2.7% ברבעון המקביל.

לאור נתונים אלה, לא פלא שהרווח התפעולי של החברה ברבעון השני ירד בכ-25% לרמה של 13.1 מיליון שקל ושיעורו מסך המכירות עמד על 12.5% לעומת 16.3% ברבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה מצליחה עדיין פוקס לשמור על מגמת עלייה בשורת הרווח התפעולי, שצמח בכ-13% לרמה של 29.7 מיליון שקל.

נקודת האור המרכזית בדו"חותיה של פוקס היא המלאים, שהיו בעבר נקודת החולשה שלה. בפוקס הוכיחו שהם יודעים כיצד לטפל בבעיית המלאים, שירדו בכ-30 מיליון שקל ברבעון השני של השנה ועמדו על 76 מיליון שקל, לעומת 96 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ו-90 מיליון שקל בסוף שנת 2003. למי שלא זוכר, פוקס עמדה עם מלאים מפחידים של 144 מיליון שקל לפני כשנתיים, נתון שהיווה את האיום מספר אחד על החברה - איום שהוסר נכון לסוף הרבעון השני של 2004. "להערכתי אנחנו קרובים למיצוי פיתרון בעיית המלאים שלנו, כאשר כיום רמת המלאים תואמת את המחזור. לא נוכל לרדת הרבה מעבר לרמת המלאים הנוכחית וזה גם לא יהיה נכון לעשות את זה", אומר ויזל.

הירידה החדשה במלאי החברה הביאה גם לשיפור דרמטי בתזרים המזומנים של פוקס. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השני בכ-40 מיליון שקל, לעומת 25 מיליון שקל ברבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה הסתכם התזרים בכ-38 מיליון שקל, לעומת 7.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. התזרים החזק העשיר את קופת המזומנים של החברה ב-20.7 מיליון שקל והעמיד את יתרתה על 44 מיליון שקל.

מספר זה לוקח בחשבון חלוקת דיבידנד בהיקף של 10 מיליון שקל עליו הכריזה פוקס היום. מדיניות הדיבידנד של פוקס היא לחלק לפחות 50% מהרווחים החצי שנתיים - פעמיים בשנה. הפעם מחלקים בפוקס 56% מהרווח הנקי ועם תזרים כזה, נראה כי אין שום סיבה שלא לעשות כן. כנגד קופת המזומנים הגדושה של פוקס, לחברה הלוואות לזמן קצר מבנקים בהיקף של 3 מיליון שקל בלבד והלוואות מבנקים לזמן ארוך בהיקף של 30 מיליון שקל. הונה העצמי של החברה הסתכם ב-166 מיליון שקל והיווה כ-69% מסך המאזן, לעומת 63% בסוף שנת 2003.