עפרה שטראוס צולחת המבחן הראשון בהצלחה

שטראוס-עלית הציגה היום דו"ח ראשון מאוחד עם רווח של כ-38 מיליון שקל * הרווח הנקי של שטראוס מזון טרי עמד על 27 מיליון שקל ברבעון השני * עלית אינטרשיונל רשמה רווח תפעולי של 3.6 מיליון שקל > גולן פרידנפלד

לאחר שביצעה את אחד המיזוגים הגדולים שנראו בתעשייה הישראלית, מציגה היום חברת שטראוס-עלית את הדו"חות המאוחדים של עלית ושטראוס בפעם הראשונה, תצוגה שגרמה נחת ליו"ר הדירקטוריון, עפרה שטראוס. תוצאות החברה המאוחדת מצביעות על מגמת שיפור כמעט בכל שורה בדו"ח הרווח וההפסד.

ארז ויגודמן, נשיא קבוצת שטראוס-עלית, התייחס היום לתוצאות: "תמיד אמרנו, גם לפני המיזוג וגם אחריו, שהתרומה של שטראוס לדו"חותיה של שטראוס-עלית תהיה גדולה וזה בא לידי ביטוי במיוחד ברבעון השני, שנחשב רבעון חלש היסטורית מבחינתה של עלית תעשיות, שתרומתה לרווח הנקי קטנה מזו של שטראוס.

"עם זאת, ברבעון השלישי למשל, שנחשב רבעון חזק של עלית, נראה תרומה גדולה לרווח גם מצדה של עלית כך שבהסתכלות של שנה שלמה, התרומה של שתי החברות לרווחיות החברה המאוחדת תהיה דומה". ברבעון השני הרוויחה פעילות המחלבות והסלטים של שטראוס, שמוזגה לתוך עלית, כ-27 מיליון שקל, לעומת 11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

גם אם מנטרלים את הוצאות המימון החריגות של שטראוס-עלית ברבעון המקביל, שעמדו על 9 מיליון שקל, עדיין מדובר על שיפור משמעותי בשורה התחתונה בשטראוס מזון טרי. בשורה העליונה הציגה שטראוס מזון טרי מחזור מכירות של 336 מיליון שקל, מתוך מחזור מאוחד של 882.3 מיליון שקל שרשמה הקבוצה.

הרווח הנקי המאוחד של החברה, על בסיס פרופורמה, עמד על 38.1 מיליון שקל, לעומת 17 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בעלית ציינו היום שלא ניתן להקיש מהנתונים שהרווח הנקי של עלית בלבד עמד על 11 מיליון שקל (כולל רווחי הון), בשל הוצאות מס משותפות והוצאות משותפות נוספות, שלא ניתן להפריד אותן. כך או כך, הסתכם הרווח הנקי המאוחד החצי שנתי של החברה ב-85.8 מיליון שקל, גידול של 78% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שיפור במרבית הפרמטרים

ניתוח התוצאות המאוחדות של שטראוס-עלית, על בסיס פרופורמה (כולל השוואה לתקופות המקבילות של שנת 2003 כאילו החברה הייתה ממוזגת כבר אז), מצביע על שיפור כמעט בכל הפרמטרים, הן בשורת המכירות, הן בשורות הרווח התפעולי והנקי והן בהמשך יישום תוכנית ההתייעלות של עלית אינטרנשיונל, שהצליחה בשנים האחרונות להקיז את מרבית הרווחים שייצרה הפעילות בישראל.

מחזור המכירות המאוחד של שטראוס-עלית ברבעון השני של השנה עמד על 882.3 מיליון שקל, גידול של 12.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחצי השנה הראשונה הסתכם מחזור המכירות המאוחד של הקבוצה ב-1.8 מיליארד שקל, גידול של 14%. הגידול במחזור המכירות מיוחס לצמיחה שאפיינה את שלושת מרכזי הפעילות של החברה: עלית ישראל, עלית אינטרנשיונל ושטראוס.

הפעילות בישראל צמחה ברבעון השני ב-8.1%, כאשר עלית אינטרנשיונל צמחה ברבעון השני בכ-27.8%. בחצי השנה הראשונה צמחה עלית ישראל בכ-10% ואילו הפעילות בחו"ל צמחה בכ-29.2%. בשטראוס-עלית מציינים כי הצמיחה היא צמיחה בכל מוצרי עלית בישראל ובחו"ל והיא איננה מסתמכת על מוצר ספציפי כזה או אחר.

כך למשל צמחה פעילות המחלבות של הקבוצה בכ-6.5% בחצי השנה הראשונה, פעילות הממתקים צמחה בכ-15% ותחום המלוחים נהנה מצמיחה של 13%. בתחום הקפה נרשמה צמיחה של 1% בשל נתח השוק הגבוה של עלית בשוק זה. אפילו בתחום הסלטים, שנחשב לתחום החלש של שטראוס-עלית, נרשמה צמיחה של 11%. "יש לנו עוד הרבה מה לעשות בתחום הסלטים כמו לטפל בטעם ובחדשנות, על מנת להחזיר חלק מנתחי השוק שאיבדנו ולנושא זה מוקדשת תשומת לב ניהולית רבה שתתן את אותותיה, כך אני מקווה, בהמשך הדרך", הוסיף ויגודמן.

שיעור הרווח הגולמי של החברה, על בסיס פרופורמה, הסתכם בחצי השנה הראשונה בכ-41.5%, לעומת 42.7% בתקופה המקבילה אשתקד וברבעון השני עמד שיעור הרווח על 41.1%, לעומת 41.4% ברבעון המקביל. הירידה בשיעור הרווח הגולמי אפיינה את הפעילות של עלית ישראל והן את הפעילות של עלית אינטרנשיונל ונבעה בעיקר מעלייה בחומרי הגלם, פיחות במטבעות השונים מול המטבע שבו מוכרת החברה ושינוי תמהיל המוצרים שנמכרו בישראל ובחו"ל.

ההתייעלות מניבה פירות

גם תוצאות תוכנית ההתייעלות של החברה באות לידי ביטוי בדו"חותיה הכספיים של החברה, למרות שבשטראוס-עלית מציינים שהמיזוג בין החברות עדיין לא נראה בדו"חות הכספיים של החברה, מיזוג שאמור להרזות את סל ההוצאות של החברה בכ-80 מיליון שקל לעומת ההוצאות טרם המיזוג.

כך למשל קטן שיעור הוצאות המכירה מסך המחזור מרמה של 16.1% בחציון הראשון של 2003, לרמה של 15.8% בחציון הראשון של שנת 2004. שיעור הוצאות השיווק מהמכירות עמד על 8.8% בחציון הראשון, לעומת 8.9% בתקופה המקבילה ושיעור הוצאות ההנהלה והכלליות מסך המכירות עמד על 7.7%, לעומת 9% בחציון הראשון של 2003.

הצמיחה בהכנסות וההתייעלות בהוצאות התפעוליות של החברה הביאו לגידול של הרווח התפעולי המאוחד של החברה, על בסיס פרופורמה. הרווח התפעולי של החברה המאוחדת צמח בכ-19% ברבעון השני של השנה ובכ-19.3% בחצי השנה הראשונה ל-67.6 מיליון שקל ול-163 מיליון שקל בהתאמה. השיפור ברווחיות התפעולית של החברה מיוחס הן לשיפור בתוצאות שטראוס-עלית ישראל והן לשיפור בתוצאות שטראוס-עלית אינטרנשיונל.

הרווח התפעולי של עלית ישראל ברבעון השני עמד על 64 מיליון שקל, צמיחה של 8.9% לעומת הרבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה הסתכם הרווח התפעולי של הפעילות בישראל ב-153 מיליון שקל, גידול של 11.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במילים אחרות, שטראוס-עלית בישראל מנצלת את המותגים המובילים שלה שממשיכים לספק את הסחורה.

החדשות מגיעות דווקא מכיוון הפעילות הבינלאומית של החברה, שגרמה לעלית, מאז הקמתה, הפסדים כבדים שמוערכים בכ-800 מיליון שקל. לאחר היציאה מתחום המותג הפרטי, הקיצוץ בעלויות המטה הכבדות ויצירת 5 אשכולות ניהוליים, מראה עלית אינטרנשיונל שיפור מהותי בתוצאותיה, המשך ישיר לתוצאות שהציגה ברבעון הראשון של השנה.

מחפשים הזדמנויות סינרגטיות

מחזור מכירותיה של עלית אינטרנשיונל עמד על 222.2 מיליון שקל ושיקף צמיחה של 27.8% לעומת הרבעון המקביל. בחציון הראשון של השנה הסתכם מחזור המכירות של עלית אינטנשיונל ב-433.5 מיליון שקל, גידול של 29.2% לעומת התקופה המקבילה. הבשורות החמות הן דווקא בשורת הרווח התפעולי שעמד על 3.6 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת הפסד תפעולי של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל ועל 10.1 מיליון שקל בחצי הראשון של השנה, לעומת הפסד של 5.1 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד.

ויגודמן ציין היום כי הקבוצה עשויה לבחון כניסה לשווקים חדשים, אך הדגיש כי לא מדובר בטווח הזמן הקרוב וגם אם תתבצע פעילות כזאת, היא תתבצע בצורה מבוקרת ואיטית, בניגוד לניסיונות החדירה האגרסיביים של החברה בעבר.

"גם בארץ אנחנו ממשיכים לתור אחר הזדמנויות של עסקים שנראים לנו כסינרגטיים לפעילות שלנו כפי שעשינו עם אנרג'י, עם קופי טו גו, יטבתה ועוד, במטרה להרחיב את יכולות הצמיחה של החברה", אומר ויגודמן. תזרים המזומנים של קבוצת שטראוס-עלית מפעילות שוטפת השתפר במחצית הראשונה של השנה ועמד, על בסיס פרופורמה, על 95.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, גידול של 14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. *