ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה ביטול מס רכוש על קרקע שאינה לבנייה

מליאת הכנסת תתבקש להכריע בין שלוש חלופות בנוגע לקצב הביטול ומקורות המימון

ועדת הכספים אישרה היום (א') לקריאה ראשונה את הצעת החוק הפרטית לביטול מס רכוש, על קרקע שלא ניתן לבנות עליה מטעמים תכנוניים או מינהליים שאינם בשליטת בעל הנכס. הצעת החוק מורכבת משלוש גירסאות, הכוללות מגוון של חלופות אשר יעלו לדיון במליאת הכנסת, במטרה לגבש מהן את הנוסחה שתאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם רביץ, אמר, כי נוכח האפשרות של הקדמת הבחירות, הוא ילחץ להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה בהקדם האפשרי, כדי שהחקיקה תוכל להימשך בכנסת הבאה על פי חוק הרציפות.

הצעת החוק משלבת את הגירסאות והחלופות שעלו במספר הצעות חוק פרטיות של קבוצות ח"כים, לרבות את הרעיונות שהביא האוצר לידיעת הוועדה בעקבות המלצות ועדת גבאי.

הגירסאות שאושרו הן: (1) ביטול המס בשתי פעימות, הכוללות הפחתה עד %1.2 ב-1999 וביטול מוחלט בשנת 2000, תוך אישור חלופות לאובדן ההכנסה בשינויים במס שבח ומס רכישה, או בהמרת מס הרכוש ממס מכירה בשיעור של %2.5 בדומה למס הקיים; (2) ביטול הדרגתי של המס כנ"ל ללא חלופות תקציביות; (3) ביטול חד-פעמי של המס לאלתר עם או בלי חלופות תקציביות.

ח"כ מאיר שטרית (ליכוד) דחה את טענת האוצר, לפיה ביטול המס ללא חלופה תקציבית יגרום להפסד הכנסה בסך 800 מיליון שקל בשנה. להערכתו, ההפסד יסתכם לכל היותר במחצית הסכום, מאחר שהערכת האוצר כוללת גם הפרשי פיגורים, ריבית והצמדה.

רביץ אמר, שהצעה משולבת כוללת למעשה את כל הרכיבים האפשריים שחייבים להיות בחוק. לדבריו, בכוונה תחילה לא נעשה סינון בנוסח המשולב, כדי למנוע עיכובים כתוצאה מהעלאת רעיונות חדשים במהלך הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. בשלב הבא יוחלט על קצב ביטול המס, וכן אם ואיזה חלופות תקציביות ייכללו בחוק.

החלופות המוצעות, פרט למס המכירה שהמליצה ועדת גבאי, הן ביטול ההקלה במס שבח שניתנת לחישוב שווי הקרקע שנמצאת בבעלות ממושכת, והגדלת שיעורי מס הרכישה על רכישת דירת מגורים שנייה.

הדיון בהצעת החוק לאחר שתעבור בקריאה ראשונה, יאוחד עם הדיון בהצעת החוק הממשלתית לעניין זה, שהתגבשה לאחרונה בוועדת השרים לחקיקה על פי הצעת האוצר וגורמים אחרים. גם הצעת הממשלה כוללת שתי חלופות, בהן המרה של מס הרכוש במס הרכישה ב-%2, או הפחתת המס הקיים ל-%1.2 בתוספת החלופות הנ"ל של התיקונים במס שבח ובמס הרכישה