היועמ"ש לבג"ץ: אין לעקל כספי ארנונה לשם תשלום חובות העירייה לספקים

מתן צו עיקול על כספי מיסים היא פעולה המנוגדת לחוק ההבראה, המגן על מקורות הרשות המקומית ומייעדם לשימושים מסוימים

היועץ המשפטי לממשלה: אין להטיל עיקולים על כספי מיסים ותשלומי חובה שגובה רשות ציבורית בגין חובותיה לנושים שונים. הנזק הציבורי הכבד שייגרם מתבטא בין היתר בסיכון חוב ההבראה ותוכניות ההבראה שנעשות על פיו. זוהי עמדת היועמ"ש שהוגשה לבית המשפט העליון במסגרת עתירה של עיריית יהוד, שביקשה לבטל עיקולים שהטילו ראשיה על כספי הארנונה. בחוות הדעת קובע היועץ המשפטי, באמצעות יעל מימון, הממונה על עניינים אזרחיים בפרקליטות המדינה, כי אין סמכות לתת צווי עיקול על כספי ארנונה ותשלומי החובה של עירית יהוד לשם גביית חובות המגיעים לנושים מן העירייה. לדברי היועמ"ש, נקודת המוצא לגבי הרשות ציבורית היא שאין היא מבריחה נכסים להתחמק מתשלום חוב פסוק. ההנחה היא כי רשות ציבורית שאינה פורעת חוב סופי עושה זאת בשל היעדר אמצעים.

מתן צו עיקול על כספי מיסים היא פעולה המנוגדת לחוק ההבראה, המגן על מקורות הרשות המקומית ומייעדם לשימושים מסוימים. לדברי היועמ"ש, הוראות החוק אוסרות על המימוש של העיקולים, המחאות או שיעבודים. המועד הרלבנטי לעניין איסור זה הוא מועד התשלום בפועל של הכספים. החוק מבקש להגן על זרם התקבולים של העירייה. היועץ המשפטי מציין, כי הגשת בקשות לעיקול של חובות מיסים ותשלומי חובה היא, להבנתו, תופעה חדשה שאין לה תקדים בעבר, זאת במסגרת המירוץ בין הנושים להקדים את הנושים שלהם עיקולים בחשבונות הרשות המקומית. לגופו של עניין קובע היועמ"ש, כי הכספים שהוקפאו בשלב זה חיוניים לתפקודה השוטף של עיריית יהוד בחודשים הקרובים של תקופת ההבראה. הקפאתם שוב תמנע תשלום משכורות שוטפות לעובדי הרשות ותסכל את הוצאתה לפועל של תוכנית ההבראה.

אין לצפת מרשות מקומית שתצליח להשיג יעדי תוכנית הבראה ללא ייצוב ראשוני של תיפקוד הרשות המקומית ותפעול שוטף שלה. מבחינת הנושים, הנזק משחרור הכספים מתבטא בדחייה בלבד של מימוש החוב לתקופה מוגבלת. היועץ המשפטי סבור כי יש לקבל את עתירת עיריית יהוד ולהורות על ביטול העיקול ושיחרור הכספים.

תיקון 31 לחוק יסודות התקציב מאפשר לרשות מקומית בתקופת הבראה לפתוח חשבון חסין עיקול. גירעון עיריית יהוד עומד על 104 מיליון שקל, וחובה לבנקים עומד על 90 מיליון שקל. (רע"א 7052/04).