חום יולי-אוגוסט המיס רבע מתיק ההשקעות שמנהל דוד סופר בוול-סטריט

חברת ירדן השקעות הפסידה תוך חודשיים כ-10 מיליון שקל בבורסה האמריקאית

חברת ירדן השקעות איננה מעוררת גלים בדרך כלל. פעילותה, השכרת נדל"ן בירושלים לצד השקעות ריאליות ופיננסיות בחו"ל, מניבה רווחים נאים: 11 מיליון שקל ב-95', 11.5 מיליון שקל ב-96' ו-16 מיליון שקל ב-97'. עיקר רווחי החברה נבעו בעבר ממכירה ומעליית ערך של ניירות ערך סחירים, תחום המומחיות של בעל השליטה בחברה, דוד סופר.

לעומת הפרופיל הסולידי שמציגה ירדן בשנים האחרונות, הרי שבשנות ה-70 וה-80 היא ידעה לספק דרמות למכביר: קידוחי הנפט של החברה הסעירו את הספקולנטים של אז. גם בעל השליטה בחברה, דוד סופר, עמד בעבר במרכזה של שערורייה. במארס 87' פתחה רשות ני"ע האמריקאית בהליכים נגדו ונגד איש העסקים הישראלי נחום וסקביץ'.

סופר, המתגורר כיום בלונדון, אנגליה, נחשד בשימוש במידע פנים בין השנים 1984 ו-1987. תמורת הפסקת ההליכים נגדו, השיב סופר רווחי ני"ע של 2.7 מיליון דולר, ושיתף פעולה עם החוקרים האמריקאיים. תוצאותיה העסקיות של ירדן השקעות מלמדות כי עדיין מדובר באשף: רווח של כ-25 מיליון שקל השיגה החברה מהשקעותיה בני"ע בחו"ל בשנים 95'-97'.

מהדו"חות התקופתיים של ירדן השקעות עולה כי סופר הוא בן 57 כיום, והשכלתו תיכונית. אחיו שלמה, בן 69, משמש כעו"ד פרטי בירושלים. על הדו"חות הכספיים של ירדן השקעות חותמים המנכ"ל גד פלאוט והדירקטור דוד עבודי, מחליפו של דוד סופר. דירקטורים נוספים בחברה, מטעם הציבור, הם אמנון נויבך ואורי לוברני.

מחצית השנה הראשונה של 98' עברה כסידרה על ירדן השקעות. רווח נאה של 6.4 מיליון שקל שנבע ממכירת נכס בירושלים - חניון ברחוב כי"ח, תמורת 2 מיליון דולר. זאת למרות שתיק הני"ע של החברה הכזיב הפעם, והניב הפסד רבעוני 1.5 מיליון שקל. בסיכום חצי-שנתי התמתנו הפסדי ניירות הערך ל-332 אלף שקל.

מהביאורים לדו"ח החצי-שנתי של ירדן עולה כי ברבעון הנוכחי צפוי להיבלם רצף הרווחים של החברה, לפחות בכל הקשור להשקעותיה בשוק ההון. בחודשים יולי-אוגוסט נצבר הפסד גדול של 9.7 מיליון שקל בתיק הני"ע של החברה, שהסתכם בסוף הרבעון בכ-40 מיליון שקל. בירדן השקעות בחרו שלא להפריש את ההפסד המהותי (מעל %10 מההון העצמי) לדו"חות הכספיים ברבעון השני, וכמו כן לא דיווחו עליו לבורסה, אלא העדיפו להמתין עד סוף הרבעון השלישי.

מנכ"ל החברה, פלאוט, הסביר היום (ג') את הצעד בכך שמדובר בהפסד המתייחס לנקודת זמן ספציפית, וביצועי התיק עדיין עשויים להשתנות עד סוף חודש ספטמבר (לדבריו, מאז תחילת החודש לא חל שינוי מהותי בתשואת תיק ההשקעות של החברה).

מסתבר שהפסדים כבדים בחו"ל אינם מנת חלקם הבלעדית של המשקיעים ברוסיה. סופר הימר בשנים האחרונות על הבורסה בוול-סטריט, שהשיבה לו ברווחים נאים. אלא שבחודשיים האחרונים השתנה מזלו. אובדן רבע משווי התיק שמנהלת ירדן השקעות מלמד על המפולת הקשה שעברה הבורסה האמריקאית, שאיבדה בתקופה זו %20 מערכה