רפאל פיתחה חומרי נפץ "אדישים" העמידים בפני שריפות וירי

כמות ראשונה של חומרי הנפץ החדשים נרכשה על-ידי חיל ההנדסה של צה"ל והוכנסה בחודשים האחרונים לשימוש יחידות במבצעים ברצועה

חברת רפאל פיתחה עבור צה"ל חומרי נפץ "אדישים", העמידים בפני שריפה ובפני ירי. כמות ראשונה של חומרי הנפץ החדשים נרכשה על-ידי חיל ההנדסה של צה"ל והוכנסה בחודשים האחרונים לשימוש יחידות במבצעים ברצועה.

חומר הנפץ החדש פותח ברפאל בשנים האחרונות, והוכנס לשימוש מעט לפני שני האירועים בהם התפוצצו נגמ"שים של צה"ל ברצועת עזה, במאי 2004. באחד האירועים התפוצץ נגמ"ש של פלוגת החבלה של חטיבת גבעתי, בעיר עזה, כתוצאה מירי רקטת RPG. הרקטה חדרה לתא הלוחמים בכלי וחמרי נפץ מסוג TNT במשקל של 100 ק"ג התפוצצו ופוצצו את הנגמ"ש. שישה לוחמים שהיו בו נהרגו. באירוע אחר התפוצץ ברפיח נגמ"ש עמוס בטונה חומר נפץ שנועד לפיצוץ מנהרות. מדובר בחומר נפץ מסוג מיוחד, שאף הוא התלקח כתוצאה מירי רקטת RPG 5 לוחמים נהרגו באירוע.

לאחר שני האירועים החל צה"ל במאמץ מוגבר לשפר את מיגון הלוחמים הפועלים ברצועה, וכן את איכות חמרי הנפץ המשמשים את הכוחות. אחד הלקחים המיידיים היה הפסקת הפעילות של נגמש"ים מסוג 113-M בתוך הרצועה, והחלפתם בנגמ"שי "אכזרית" ו"פומ"ה". במקביל רכש צה"ל כמה מאות כלי רכב ממוגנים חדשים מתע"ש ומרפא"ל.

חומרי הנפץ החדשים הם חלק מן המאמץ. אל"מ (מיל') נמרוד רן, העומד בראש תחום הלחימה האורבנית ברפאל, אמר ל"גלובס" כי חומר הנפץ החדש לא יוכל, למרבה הצער, למנוע פיצוץ במקרה של פגיעת RPG, אבל הוא "אדיש" דיו, כדי לא להתפוצץ במקרה של שריפה או בפגיעות ירי, ולהגביר את בטיחות הכוחות הנושאים חמרי נפץ בזירות לחימה. רפאל מנסה למכור כעת לצה"ל כמות גדולה של חמרי נפץ מן הסוג החדש, אולם המכירה נתקלת בקשיי תקציב.

חומרי הנפץ החדשים הם תחום חדש המעניין גם צבאות מערביים וצבאות זרים אחרים, והם מפותחים גם על ידי חברות בארצות הברית.