הגודל קובע: הבדלים של 17% במדידות של נכס שבוצעו ע"י עובדי מועצת גדרה

ביהמ"ש מתח ביקורת על המועצה המקומית וקבע את גודלו של הנכס לארנונה לפי הערכת מודד של הבעלים

"לא יעלה על הדעת שעובדיה המוסמכים של רשות מקומית ימדדו אותו נכס מספר פעמים ובכל פעם שטח הנכס יהיה שונה". כך קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דרורה פלפל, שהחליטה לקבל באופן חלקי ערעור שהגישו יהודית ויהודה כרמי על החלטת ועדת הערר של המועצה המקומית גדרה, שעניינה חיובם בארנונה בכל הקשור לנכס שבבעלותם.

פלפל ציינה עוד, כי הרשות לא בדקה מדוע שטח הנכס שונה ולא ציינה סיבות אפשריות לכך ו"כשההבדל בין הפעם הראשונה לשנייה הוא הבדל משמעותי של כ-55 מ"ר".

פלפל ציינה, כי המערערים עברו דרך חתחתים במגמה להוכיח למועצה המקומית מהו שטח הנכס. לדבריה, בחיוב הארנונה שנשלח למערערים בשנת 2003 צוין, כי גודל השטח הוא 390 מ"ר ואין הבהרה מהיכן נלקח שטח זה, שאינו עולה בקנה אחד עם אף אחת מהמדידות שבוצעו.

פלפל ציינה, כי אין מחלוקת שאין להתיר כדבר שבשגרה תביעה רטרואקטיבית לגבי חיובים בעבר, ולגבי חיובי מס בפרט, אולם לא יעלה על הדעת שבכל פעם שטח הנכס יהיה שונה.

לדבריה, המשיבה באמצעות מודדיה היתה צריכה לברר בזמן אמת מהיכן נובע הפרש זה - אם משינוי בנייה או מטעויות מדידה - והדבר לא נעשה. במקום זאת, חזרו המודדים וקבעו שוב שטח שונה לנכס באותה שנה - וגם זה לא הדליק אצלם אור אדום או אור בכלל.

אשר על כן קבעה השופטת, כי המדידה אינה נכונה והשטח לחיוב אינו נכון וכי יש לקבל את הצעת המערערים ולקבוע שהשטח הנכון לחיוב הוא 318 מ"ר, כפי שנקבע על ידי מודד מטעמם.

השופטת חייבה את המשיבה לשלם למערערים הוצאות של 15 אלף שקל.

(עת"מ 1132/04).