צעד חריג: סנטור הודיע על סגירת משרדו בוושינגטון עד לאחר הבחירות מחשש לפיגוע

אחד התרחישים שתוארו בתדרוכים, לפי וושנגטון פוסט מהבוקר: אל קאעידה יערוך סדרה של פיגועים סימולטניים בנשק להשמדה המונית ויפגע ביכולת השלטון של הממשל

בצעד יוצא דופן, שעורר חששות, אם לא בהלה, בקרב תושבי וושינגטון הבירה, הודיע אתמול (ג') סנטור מארק דייטון, דמוקרט ממדינת מיניסוטה, שיסגור את משרדו על גבעת הקפיטול עד לאחר הבחירות לנשיאות, ב-2 בנובמבר, מחשש לפיגוע טרור.

עובדים בלשכה של הנהגת הסנט אמרו אמש, כי מחוקקים אחרים אינם מתכננים ללכת בעקבות דייטון. הממונה על הביטחון בקונגרס ייפגש היום (ד') עם ראשי לשכות המחוקקים במאמץ להרגיע את הרוחות על הגבעה. הוא צפוי לומר להם שאין שום מידע על איומים חדשים.

דובר של המשרד לביטחון לאומי אמר אמש: "איננו מודעים לשום מידע אמין על כוונה של אל קאעידה לערוך פיגוע במטרה ספציפית בוושינגטון או בארה"ב. המשרד לביטחון פנים לא המליץ לשום מחוקק או לגורמי ממשל בוושינגטון לפנות את משרדיהם".

כזכור, היו ידיעות שהמטוס הרביעי שנחטף ב-11 בספטמבר 2001 והתרסק בפנסילווניה, בעקבות התקוממות של הנוסעים נגד החוטפים, יועד להתרסק על גבעת הקפיטול או על הבית הלבן. הקונגרס ובנייני המשרדים שסביבו פונו, כמו גם משכן הנשיא, פונו באותו יום במהירות.

בהודעה של סנטור דייטון נאמר, כי מנהיג סיעת הרוב בסנט, ביל פריסט, הציג באחרונה לפני סנטורים "דו"ח מודיעיני סודי ביותר" על ענייני ביטחוון לאומי. בגלל הסיווג הסודי, "אני מנוע מלדון על תוכן המסמך", אומר הסנטור.

לדבריו, על סמך מידע זה "החלטתי לסגור את משרדי בבניין המשרדים ראסל.... כאמצעי זהירות קיצוני, אך נחוץ, כדי להגן על חייהם וביטחונם של עובדי לשכתי ושל תושבי מיניסוטה שעשויים היו לבקר בלשכתי בשבועות הקרובים... אני חש עצמי מחויב לעשות כן מפני שלא אהיה בוושינגטון (בתקופה הקרובה) כדי לחלוק עימם מה שנראה לי כסיכון בלתי קביל לביטחונם". (הקונגרס נמצא עתה בפגרה, אך עובדי המשרדים של המחוקקים מתייצבים לעבודתם כרגיל).

דייטון אמר, כי החליט לפעול לבדו לאחר שפריסט סירב לכנס פגישה של מליאת הסנט כדי לדון בנושא. "איש אינו יכול לנבא את העתיד; אני מקווה ומתפלל שיתברר, כי אמצעי הזהירות שנקטתי היו בלתי נחוצים". בתשובה לשאלה מה ייעץ לתושבי מיניסוטה המבקשים לבקר בוושינגטון בשבועות הקרובים, אמר דייטון: "לא הייתי מייעץ להם לבוא לגבעת הקפיטול. אני לא הייתי מביא את שני בני לשם בתקופה שמעתה ועד הבחירות".

לפי כמה מקורות, המצוטטים הבוקר (ד') בוושנגטון פוסט, אכן נערכו תדרוכים למחוקקים ע"י גורמים באף.בי.איי, בסי.איי.איי ובגוף משותף לשתי הסוכנויות שמתמחה בניתוחי מידע מודיעיני. לדברי המקורות, סנטורים שהשתתפו בתדרוכים אלה לא יצאו מהם עם המסקנות שהסיק דייטון.

אנשי מודיעין אמריקניים אמרו לפוסט, כי המידע המודיעיני שנדון בתדרוכים היה חמור אך מעורפל ונטול איפיונים ספציפיים כגון מטרה או זמן התקפה אפשרית.

אבל, לדברי העיתון, כללו התדרוכים תרחיש מדאיג ביותר, שלפיו עלול אל קאעידה לערוך בארה"ב סדרת התקפות סימולטניות בנשק להשמדה המונית ולערער בכך את יכולת השליטה של הממשל האמריקני. התפתחות כזו תוארה כ"תרחיש הגרוע ביותר" והיא היתה רק אחת בשורת תרחישים, שהיו פחות מדאיגים.

סביב מרכזי הממשל בוושינגטון, ובייחוד הבית הלבן וגבעת הקפיטול, ננקטים עתה אמצעי הביטחון מהחמורים ביותר שננקטו אי פעם. לפי ידיעות שפורסמו בשבועות שחלפו, משוכנעים גורמים ביטחוניים בארה"ב שאל קאעידה יעשה ניסיון לבצע פיגוע טרור בארה"ב בתקופה שלפני הבחירות או ביום הבחירות עצמו. השאלה אינה האם יהיה ניסיון פיגוע אלא מתי, לפי ידיעות אלה. בכמה אמצעי תקשורת פורסמו אפילו מאמרים שדנו בשאלה כיצד לנהוג אם ישובשו הבחירות בעקבות פיגוע. ניהול בחירות בארה"ב נתון בידי המדינות ולא בידי הממשל הפדרלי.