12 שנות מאסר בפועל וקנס של 5 מיליון שקל לז'ק כהן שהורשע בהונאת המס הגדולה

5 שנות מאסר בפועל נגזרו על אחיו מרדכי כהן; ביהמ"ש: חומרת העונש נובעת בשל גזילת כספי ציבור "בהיקפים שלא נודעו כמותם במקומותינו"

בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום (ד`) 12 שנות מאסר בפועל, שלוש שנות מאסר על תנאי וקנס של 5 מיליון שקל על ז`ק כהן. כן נגזרו חמש שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 1.5 מיליון שקל על אחיו מרדכי כהן.

לפני שלושה חודשים הורשעו האחים כהן בשורה ארוכה של עבירות מס ומירמה שביצעו בשנים 1994-1998, בהן לדברי ביהמ"ש "גזלו כספי ציבור בהיקפים שלא נודעו כמותם במקומותינו".

האחים כהן וארבע חברות הדלק שבניהולם, מקבוצת בנסול, הורשעו בעבירות על חוק הבלו על הדלק ובעבירות מירמה. סכומי ההונאה נשוא ההרשעה הסתכמו ב-127 מיליון שקל, אותם גרפו השניים לכיסיהם.

עוד הורשעו האחים כהן, ביחד עם יעקב פוליצר, בשורה ארוכה של עבירות מס שנכרכו כולן בשימוש שעשו בחשבוניות הפיקטיביות אותן הגישו לרשויות המס, לצורך גביית החזרי תשומות והוצאות שכלל לא נשאו בהן. הזרימו לכיסיהם לפחות 103 מיליון שקל.

"ציניות ועזות מצח"

פוליצר, שהורשע גם בפרשה אחרת של חשבוניות פיקטיביות במסגרתה נגרעו מקופת האוצר 900 אלף שקל, נדון היום לארבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 750 אלף שקל.

השופטת ברכה אופיר-תום ציינה בעניינם של האחים כהן, כי מדובר בעבריינות מס מן החמורות מסוגן, אם לא החמורות מכולן. חומרה זו איננה נעוצה אך ורק בהיקפים האדירים של כספי הגזילה שהזרימו הנאשמים לכיסיהם לאורך כל התקופה בה ניהלו חיי רווחה וראוותנות, אלא גם במספר הבלתי נתפס של עבירות המס והמירמה.

היא מאפיינת את התנהגותם בציניות, גבהות לב ועזות מצח שציינו את רדיפתם הבלתי נלאית אחר הכסף, הכל תוך רמיסת החוק ועשיית חוכא ואטלולא מכל נורמה מקובלת.

לדברי אופיר-תום, השאלות הנשאלות הן לאן נעלמו כל אותן מאות מיליוני שקלים שלא חדלו לזרום באותם ימים לכיסיהם של הנאשמים, אשר הציגו עצמם בפניה כעניים ואביונים, חסרי כל, מוכים כלכלית, פיזית ונפשית.

השאלה השנייה היא: היכן היו הרשויות לאורך כל תקופת ארבע השנים בהן "חגגו" הנאשמים בשוק הדלק ובהן עשו בו כטוב ביניהם? איך טחו עיניהן מראות?

לא החזירו מאומה

לדברי אופיר-תום, בבסיס הענישה עומדת העובדה שסכומי ההונאה בני מאות מיליוני השקלים שגזלו הנאשמים מן הציבור, עדיין מצויים גם היום בכיסיהם, מבלי שאגורה מתוכם הוחזרה לקופתו המדולדלת של האוצר.

אופיר-תום הדגישה, כי מטרה אחת עמדה לנגד עיני הנאשמים, והיא גריפת כספים אין סוף לכיסיהם לצורך ניהול חיי ראוותנות ומותרות. לדבריה, לא רק את האוצר הונו הנאשמים אלא גם את לקוחותיהם, שמסרו לידיהם עם רכישת הדלקים את כספי הבלו בהם נתחייבו על מנת שיעבירו אותם לאוצר, אולם אלה נותרו בכיסיהם.

לדברי אופיר-תום, לא פחות חמורים בעיניה הם המעשים שבגינם הורשעו הנאשמים בפרשת החשבוניות הפיקטיביות, שבעזרתן משכו מרשויות המס תשומות שלא שילמו כלל והחזרי הוצאות שלא הוציאו.

חלקם של האחים

בנוגע לז`ק כהן ציינה אופיר-תום, כי מוסכם על הכל שהוא הדמות הדומיננטית בחבורת העבריינים, שכולם נעו סביבו כלוויינים והוא שימש כמוציא וכמביא בהתרחשות הפלילית. בנוגע לאחיו מרדכי כהן קבעה, כי מקומו במדרג החומרה נמוך הרבה מזה של ז`ק כהן.

אופיר-תום הדגישה עוד, כי האינטרס הציבורי מחייב קידושה של מלחמת חורמה בעברייני מס, כמו אלה המעשירים את כיסיהם על חשבון הכלל בדרכי מירמה, בציניות ובאטימות מוסרית מוחלטת.

לדבריה, הבכייה הגדולה שבכו הנאשמים בפניה בשלב הטיעונים לעונש, בפורשם בפניה את מצבם הקשה, את מצוקותיהם הכלכליות ואת דלותם הכספית, מקומה היה בעת ביצוע אותם מעשי הונאה על ידיהם, כאשר פגעו בלא הינד עפעף בחברה בכללותה ובכל אחד מיחידיה.

כשלון הרשויות

אופיר-תום ציינה, כי אינה יכולה לסיים את הדיון בגזר דין זה, מבלי להזכיר שוב את תרומת המחדל שתרמו רשויות המס בתיק זה, ולו בכך שהניחו לנאשמים "לחגוג" בשוק הדלק לאורך ארבע שנים, בהן שמו את החוק ואת נורמות ההתנהגות המקובלות ללעג ולקלס.

"התעלמות אנשי המס הממונים על אכיפת החוק מן העשייה העבריינית המתמשכת בתיק זה, ומריקונה של הקופה הציבורית על-ידי הנאשמים יום אחר יום, ללא מעצור וללא פיקוח, מחייבת בדק בית יסודי אצל רשויות המס המעורבות בתיק זה, כמו גם הסקת מסקנות ולקחים מבלי כל החלקה וטיוח", קבעה.

אופיר-תום גם הטילה קנסות על החברות של הנאשמים: סול חברת הדלק לישראל - 5 מיליון שקל; קנס של 3 מיליון שקל על כל אחת מהחברות רה-סול אנרגיה - חברת הדלק לישראל, סול חברה להובלות דלקים ( 1996); וקנס של מיליון שקל על חברת אנקור-שחף (1996) שיווק וסחר; וקנס של 500 אלף שקל על חברתו של יעקב פוליצר - ד.ז.ב שיווק וסחר. (ת.פ 40067/99).