הבוץ הלבנוני של אסד: איומים אמריקנים ומשבר קואליציוני בביירות

בסוף השבוע שעבר העבירו ארה"ב וצרפת למועצת הביטחון טיוטה להצעת החלטה הקוראת לסוריה להוציא את חייליה מלבנון

בשאר אסד במילכוד. בשבועות האחרונים גברו הלחצים האמריקניים-צרפתיים על סוריה, להפסיק את נוכחותה הצבאית בלבנון ובכירים אמריקניים אף איימו בהחרפת הסנקציות הכלכליות נגד דמשק. במקביל, מחריף המשבר הקואליציוני הפנימי בלבנון, המונע הרכבת ממשלה.

בסוף השבוע שעבר העבירו ארה"ב וצרפת למועצת הביטחון טיוטה להצעת החלטה הקוראת לסוריה להוציא את חייליה מלבנון. זאת, בהמשך להחלטה 1559, אשר התקבלה לפני כחודש ועסקה באותו נושא, אך לא התייחסה לסוריה בשמה.

מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן פרסם לפני כשבועיים הודעה מיוחדת, כי סוריה לא מילאה אחר החלטה 1559 וכעת, צרפת וארה"ב מעוניינות להחריף את הלחץ הבינלאומי על דמשק.

על-פי הצעתן, יפרסם מזכ"ל האו"ם מדי שלושה חודשים דיווח על יישום ההחלטה. ההצעה הנוכחית גובשה, לאחר שבשבוע שעבר נכשלו שתי המדינות בגיבוש רוב להצהרה משותפת של מועצת הביטחון בנוגע למצב בלבנון. במקביל, בכירים בממשל האמריקאי דיווחו לעיתונות הערבית על רצונה של וושינגטון להחריף את הסנקציות הכלכליות המוטלות על סוריה, עד כדי אפשרות להקפיא נכסים כלכליים סוריים בארה"ב.

בסוריה ובלבנון מגנים כצפוי את ההחלטות ומתארים אותן כהתערבות גסה ביחסים שבין שתי המדינות. בשאר אסד, אף טען, בנאום בשבוע שעבר, כי בוושינגטון ובפאריס מעוניינים להטיל את "שתי המדינות היציבות ביותר במזרח התיכון לתוך לוע של הר געש המשתרע מעיראק ועד פלשתינה".

בלבנון עצמה נמשך משבר פוליטי חמור, בשל חוסר היכולת להרכיב ממשלה חדשה. אנשי האופוזיציה הנוצרית והדרוזית מסרבים להצטרף לממשלה שמנסה להקים רפיק אל חרירי, ראש הממשלה הנוכחי.

המשבר החל בתחילת ספטמבר, כאשר בלחץ סורי כבד כונס הפרלמנט הלבנוני במטרה לאשר תיקון לחוקה, אשר יאפשר את הארכת כהונתו של הנשיא הפרו-סורי אמיל לאחוד בשלוש שנים נוספות, לאחר שכבר מילא שתי קדנציות. הלחץ הסורי הבוטה גרר ביקורת חסרת תקדים על מעורבות זו במדינה.

המנהיג הדרוזי, ואליד ג`נבלט הנחשב לפרו-סורי, הודיע על התנגדותו להארכת כהונתו של לאחוד ושרי מפלגתו התפטרו מהממשלה. במקביל, גם המפלגות הנוצריות (בגיבוי הפטריארך המרוני) מסרבות להצטרף לממשלה, בטענה, כי הצטרפותן תעניק לגיטימציה להארכת כהונתו הבלתי חוקית של לאחוד. ג`ונבלט אף הגדיר הצטרפות לממשלה החדשה כ"התאבדות פוליטית".

כרגע קיים משבר חוקתי בלבנון מכיוון שראש הממשלה המכהן, רפיק חרירי, עדיין לא הודיע על התפטרות ממשלתו, (כפי שמחייבת החוקה) מתוך רצון שלא להתפטר בטרם יגבש ממשלה חדשה ובכך למנוע ואקום שלטוני.

חרירי ולאחוד הינם יריבים ותיקים, והאיבה ביניהם בולטת. חרירי ביקש להקים ממשלה מצומצמת ולאחוד דרש ממשלה רחבה. השניים נפגשו לראשונה מאז בחירתו של לאחוד רק השבוע.

סוריה מתעקשת כי חרירי הוא זה שירכיב גם את הממשלה הבאה, מתוך ניסיון למנוע בכל מחיר את הצטרפותו לשורות האופוזיציה. בשל המבנה העדתי של לבנון, לכולם ברור, כי שום ראש ממשלה בלבנון לא יוכל לתפקד מול ציר אופוזיציוני שיכלול את חרירי, ג`ונבלט והנוצרים. המשבר הממשלתי מתרחש דווקא על רקע הגברת הקריאות להרכבת ממשלת אחדות רחבה, כדי להתמודד עם המציאות החדשה באיזור