החזר כספי לצרכן

הכנסת אישרה בקריאה טרומית ובתמיכת הממשלה, 2 הצעות חוק פרטיות המאפשרות לצרכן להחזיר מוצר לחנות שבו הוא נקנה ומחייבות את בעל העסק להחזיר לצרכן את כספו

הכנסת אישרה אתמול (ד`) בקריאה טרומית ובתמיכת הממשלה, 2 הצעות חוק פרטיות המאפשרות לצרכן להחזיר מוצר לחנות שבו הוא נקנה ומחייבות את בעל העסק להחזיר לצרכן את כספו. ההצעות התקבלו ברוב גדול של 53-51 תומכים מול 2 מתנגדים.

הצעת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון (עבודה) מאפשרת את החזרת המוצר בתוך 10 ימים מהרכישה ושל כבל בתוך 14 יום. בשתיהן חייב העוסק בהחזר כספי לפי צורת התשלום (במזומן או בצ`ק).

אם העסקה נעשתה בכרטיס אשראי היא תבוטל ללא חיוב הצרכן בעמלה כלשהי, לפי הצעת כבל, ואילו שמחון מאפשר לעוסק לנכות מהסכום 5% דמי ביטול. הוא גם מאפשר מתן זיכוי כספי שאיננו מוגבל בזמן.

ההגנה היחידה על העוסקים מניצול לרעה של שתי הצעות החוק, מגבילה את ההחזר הכספי רק למוצרים שלא נעשה בהם שימוש והוחזרו ללא פגם. שמחון מציין שפתיחת האריזה לא תחשב לפגימה במוצר. כבל פוטר את העוסק מחובת ההחזר אם מדובר בהזמנה מיוחדת כשהמוצר הותאם לדרישות או למידות מיוחדות של הצרכן.

שמחון אמר כי מטרת הצעתו, לתיקון חוק הגנת הצרכן, לצמצם את הקשיים שבתי עסק לא מעטים מערימים היום בעת החזרת מוצרים. אם לא נמצא מוצר חלופי, רובם מסרבים להחזיר כסף מזומן, גם אם זו היתה צורת התשלום. במקרה הטוב מסתפקים בהצעת זיכוי כספי מוגבל בזמן, בין חודשיים לשנה, אשר לא פעם נשכח בארנק עד שפג תוקפו.

כבל אמר שהגיע הזמן להשוות את זכויות הצרכן הישראלי למצב הקיים בארה"ב ואירופה. "קבלת החזר כספי במזומן מעודדת קנייה ומהווה שירות איכותי ללקוח שמגביר את התחרות במשק", אמר כבל.

בתמורה לתמיכת הממשלה בהצעות החוק הסכימו שמחון וכבל לתאם את קצב החקיקה עם הממשלה. הדיון בוועדת הכלכלה יהיה משולב ויכלול גם הצעות חוק של הח"כים אופיר פינס ואורית נוקד (עבודה) באותו עניין, שעברו לא מכבר בקריאה טרומית, המחייבות כל עוסק להודיע במקום בולט בבית העסק מהי המדיניות שלו להחזרת מוצרים.