יו"ר איגוד יבואני הרכב: ללא חקיקה שתקבע גז זול לתדלוק הענף לא יתפתח

שר התחבורה: על האוצר לקבוע תקופה של 10 שנים שבה לא יועלה שיעור המס על התדלוק בגז

שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר אמש (ה') בכנס בנושא תדלוק בגז, שיזמה חברת אמישראגז בשיתוף עם איגוד יבואני הרכב, חברת סובארו ומלרז, כי יפעל להקמת תחנות תדלוק בגז ברחבי הארץ.

לדברי שטרית, אין כיום פריצה ארצית מספיקה של תחנות תדלוק בגז. כיום, פועלות רק תחנות בודדות בגז. מדובר בתדלוק בגפ"מ (גז פחממני מעובה), הגז המשמש גם לבישול ולחימום ביתי, וכן לצרכי התעשייה.

שטרית אמר, כי בכוונתו לפנות למשרד התשתיות בבקשה לקבוע, כי אחוז מסוים בתחנות הדלק בארץ יחויב בהקמת תחנות תדלוק בגז. "ככל הידוע לי, חברות הדלק לא סובלות ממחסור במזומנים או ממחסור ברווח, ואפשר לחייב אותן להקים תחנות תדלוק מגז".

בתגובה לדבריו אמרו נציגים של חברות הדלק, שנכחו בכנס, כי "משרד הפנים לא מאשר כיום הקמת תחנות תדלוק בגז, למרות שיש תמ"א מאושרת בנושא". שטרית השיב להם, כי מדובר בסמכות של משרד התשתיות. נציגי חברות הדלק אמרו, כי יש קשר גם למשרד הפנים, משום שהקמת תחנות מסוג זה צריכות להיות מעוגנות ברשיונות העסק.

בנוגע למחיר התדלוק בגז, אמר שטרית, כי יש לקבוע תקופה של 10 שנים שבמהלכן לא יועלה שיעור המס על הגז, וזאת כדי לעודד שימוש במוצר זה, הנחשב נקי יותר מבנזין. במדינות רבות באירופה יש חדירה משמעותית מאוד של תדלוק בגז בשנים האחרונות, עד כדי 20%-10% מכלל התדלוקים.

מנכ"ל חברת אמישראגז, מיכאל פרדיס, ומבעלי החברה, אמר, כי יש לעודד את הכנסת התדלוק בגז על-ידי מתן תמריצים ישירים לנהגים. לדבריו, נהגים לא ישתמשו בגז, אלא אם כן מחירו יהיה נמוך מבנזין ומסולר. פרדיס הציע, כי הממשלה תיזום חוק לפיו אחוז מסוים מציי כלי הרכב הגדולים יונע באמצעות גז.

יו"ר איגוד יבואני הרכב ומנכ"ל סוכנות פיאט בארץ, יקי אנוך, אמר בכנס, כי הוא פסימי לגבי החדרת התדלוק בגז. זאת, לדבריו, בעיקר בגלל נושא המיסוי. "ענף הרכב בארץ הפך פרה חולבת של האוצר, כאשר כל הזמן מנסים לחלוב עוד ועוד מיסים מיבואני הרכב. אין לי ספק שאם לא תהיה התחייבות באמצעות חקיקה, נמצא עצמנו שוב במחירי גז יקרים יותר, כפי שהיה לגבי מחירי הסולר לתחבורה. ללא התחייבות לקבע את מחיר הגז, אף אחד לא ישקיע בתחום זה", אמר אנוך.