ללא הפתעות: הנגיד קליין הותיר את ריבית חודש נובמבר על רמה של 4.1%

בנק ישראל: עליית מחירי הדלק עשויה לגרור העלאת ריבית במשק * הריבית ללא שינוי כבר חודש שמיני ברציפות

אין הפתעות בריבית. נגיד בנק ישראל דוד קליין הודיע היום כצפוי, כי הריבית במשק לחודש נובמבר, תשאר ללא שינוי ברמה של 4.1%, זה חודש שמיני ברציפות. לא היתה שום המלצה להוריד את הריבית ב-0.2%. הנחת העבודה, כי העלאת הריבית הראשונה לא תהיה לפני סוף 2004 - תחילת 05 למרות העלאות הריבית בארה"ב.

עם זאת בהודעה לעיתונות מדגישים בבנק ישראל כי קיימות מספר התפתחויות אשר עלולות, להשפיע על התנהגות השווקים הפיננסיים ועל התפתחות האינפלציה העתידית, ולחייב שינוי במדיניות הריבית, על מנת להמשיך ולשמור על יציבות המחירים, כמתחייב מהיעד שקבעה הממשלה. עוד נאמר כי העלייה במחירי הדלק לא השפיעה עד כה על התפתחות המחירים בישראל, אך המשך עלייתם מטיל מידה מסויימת של אי ודאות על התפתחות המחירים ועלולה להשליך על האפשרות שהדבר יחייב קיומה של רמת ריבית שקלית גבוהה יותר מהנהוג היום. כלומר, אפשר שהמשך עליית מחירי הדלק יחייבו העלאת ריבית.

בהודעה לעיתונות מציין קליין מספר גורמים התומכים בהשארת הריבית ללא שינוי ברמתה הנוכחית: השקל פוחת מול הדולר, האירו והסל בשיעורים מתונים של 1%-1.5% בלבד מראשית השנה, נמשכת היציבות בשווקים הפיננסיים ובמחירים. לבנק ישראל היכולת לשמר את היציבות ברמת הריבית הנוכחית; מרווחי המסחר נמוכים וההתפתחות בשוק המטח המקומי נטולת מגמה ותנודות גדולות של שער החליפין.

בהודעה מודגש כי חיוני שהכנסת תאשר ללא דיחוי את הצעת התקציב ל-2005. הדבר נדרש על מנת לסלק בהקדם את אי הוודאות בתחום זה, הנובעת מאי הוודאות הפוליטית הקיימת. שמירה על יעדי הגרעון וההוצאות היא תנאי לעצירת הגידול בנטל החוב הממשלתי וביכולת לקיים שערי ריבית הקרובים למקובל בעולם.

בעקבות ההחלטה גם ריבית הפריים נותרה ללא שינוי 5.6%. הריבית האפקטיבית תישאר 4.3%, זה חודש שביעי ברציפות. הריבית הריאלית על מקורות בנק ישראל ירדה ל-2.3%, הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות. הריבית הריאלית קוצצה כבר ב-70% לעומת השיא של 7.5%.

פערי הריבית בין ישראל לארה"ב התייצבו ברמה של 2.35% בלבד, הנמוכים ביותר מאז 2002. גם פרמיית הסיכון של ישראל בחו"ל נותרה ברמה נמוכה מאוד, של חצי אחוז בלבד, התומכת בהמשך היציבות והדבר תומך בהמשך היציבות בשווקים הפיננסיים והן במחירים.