ועדת הכספים אישרה ערבות מדינה בהיקף של 700 מיליון דולר לבסס"ח למשך 4 שנים

הערבות החדשה תחליף שתי ערבויות קודמות, בסך כולל של 400 מיליון דולר, אשר ניתנו בעשור האחרון לסיכונים עד סכום של 1.8 מיליארד דולר

ועדת הכספים אישרה היום (ב') ערבות מדינה בסך של 700 מיליון דולר לחברה לביטוח סיכוני סחר חוץ, כשהחשיפה היא עד לתקרת סכום הערבות. תוקף הערבות היא למשך 4 שנים. לפי תנאי הערבות, החשב הכללי יאשר ביטוח של כל עיסקה בנפרד וגם יקבע מגבלות על סכומי העיסקאות, תקופת האשראי ואחוז החיסוי.

הערבות החדשה תחליף שתי ערבויות קודמות, בסך כולל של 400 מיליון דולר, אשר ניתנו בעשור האחרון לסיכונים עד סכום של 1.8 מיליארד דולר.

לוועדה נמסר, כי שוק הביטוח המסוים מתאפיין היום בשיתופי פעולה בין החברות בדרך של ביטוחי משנה הדדיים ובכניסה לביטוחי השקעות ופרויקטים. הבסס"ח חתמה כבר על הסכמי ביטוח משנה עם מספר גורמים עולמיים שמרכזם בגרמניה ובהולנד. התקשרויות אלה יקלו על ביצוע עיסקאות ייצוא רב-לאומיות, כמקובל בארצות המפותחות.

לוועדה נמסר, כי מתווה הערבות החדש גובש בשיתוף המפקח על הבנקים באופן המאפשר את הוזלת האשראי הבנקאי שניתן ליצרנים והרחבת היקפו, וכתוצאה מכך הגדלת היקף הייצוא הישראלי.

שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע לוועדה בבקשתו לאשר את הערבות, כי האוצר והבסס"ח יפעלו לכך שהונה העצמי של החברה לא יהיה נמוך מ-25 מיליון דולר.

אם כלל התביעות נגד החברה בגין ערבויות שהוציאה יעלה על 125 מיליון דולר, תשמש מחצית ההון העצמי לתשלום התביעות, ובלבד שההון העצמי לא יפחת מ-10 מיליון דולר. אם לא הספיקה מחצית ההון העצמי לתשלום תביעות אלה, המדינה תהיה ערבה לסכום עד לתקרת הערבות שאושרה.

לפי הערבות שאושרה, הבסס"ח תהיה רשאית לתת ערבויות גם להפסדים הנובעים מעיסקאות פיננסיות, כמו הסכמי הלוואה, שטרי חוב ומכתבי אשראי דוקומנטריים וכן חובות של בנקים או של מוסדות פיננסיים המדורגים על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות שקיבלו את אישור החשב הכללי ונוצרו כתוצאה מהעיסקאות הפיננסיות.

הערבויות גם יינתנו למתן ולקבלת ביטוחי המשנה לכל הפעילויות. זאת, בנוסף לביטוח פעולות ומחדלים של גורמים ממשלתיים או שלטוניים, שיביאו להפרת הסכמי סחר, והתחייבויות של גורמים מסחריים שהופרו. הערבות תכלול גם ביטוח עלויות.