בית המשפט: הפטור מפיצויי הלנה לגוף חדל פרעון חל הן על הלנת השכר והן על הלנת פיצויי פיטורין

נדחה ערעורו של ויקטור קרמר, עובד לשעבר בחברת אקוודוקט, על החלטת המנהל המיוחד של החברה לפיה אין לכלול בגמלה לעובד חברה בפירוק פיצויי הלנת שכר

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, ורדה אלשיך, קובעת כי הפטור מפיצויי הלנה לגוף חדל פרעון יחול הן על הלנת שכר והן על הלנת פיצויי פיטורין.

עוד קבעה השופטת כי כשם שחוק הגנת השכר מחיל דין זהה בין פיצויי פיטורין לשכר עבודה בכל הנוגע למעביד סולבנטי, כך ראוי לפרש את הדין בדרך דומה אף בעניינו של מעביד חדל פרעון.

לדברי אלשיך תכלית דיני ההלנה אינה מבדילה כלל ועיקר בין פיצויי הלנה פרי חוב שכר עבודה לבין פיצויי הלנה שיסודו בחוב פיצויי פיטורין.

השופטת דחתה את ערעורו של ויקטור קרמר, עובד לשעבר בחברת מערכות אקוודוקט ניהול ופיקוח (1996), על החלטת המנהל המיוחד של החברה לפיה אין לכלול בגמלה המשתלמת לעובד חברה בפירוק, פיצויי הלנת שכר.

המערער התבסס על חוק הגנת השכר הקובע כי פיצויי הלנת שכר יהיה לכל דבר ועניין כדין שכר עבודה והקובע דין דומה לעניינם של פיצויי פיטורין.

המנהל המיוחד הסתמך בעמדתו על הסעיף בחוק הקובע כי אם ניתן כנגד המעביד צו פירוק לא יהיה המפרק חייב בתשלום פיצוי הלנת שכר.

לטענתו הסעיף בחוק הקובע כי פיצוי הלנת שכר יהיה לכל דבר ועניין כדין שכר עבודה אינו חל במקרה שהמעביד הפך חדל פרעון ובמקרה זה חל הסעיף בחוק הפוטר את המפרק גם מפיצויי הלנה נשוא פיצויי הפיטורין.

הכנ"ר הצטרף לעמדת המנהל המיוחד וטען כי אין להחיל את הפיצוי העונשי של הלנת שכר במקרים של חדלות פרעון. השופטת קבעה בהחלטתה כי במקרה של מעביד חדל פרעון סכום פיצויי ההלנה ייגרע מחלקם של נושים אחרים אשר לא חטאו במאומה ויגרום לעיוות דין משווע והדבר אינו מתיישב עם עיקרון השוויון ויוצר הפלייה פסולה ואי צדק משווע כלפי יתרת הנושים הלא מובטחים.

לדברי אלשיך, המפרק פטור מתשלום פיצויי הלנת שכר ופרשנות תכליתית של הפטור מפיצויי הלנה לגוף חדל פרעון יחול הן על הלנת שכר והן על הלנת פיצויי פיטורין. השופטת אלשיך דחתה את הערעור וחייבה את המערער בהוצאות המנהל המיוחד בסך 750 שקל. (פש"ר 1066/02).