במעלות נתנו לקאר אנד גו דירוג גבוה - החברה הפכה חדלת פרעון; לספלנדיד מונה מפרק זמני

קאר אנד גו, של ספלנדיד, לא שילמה התשלום החודשי שהיה אמור להתבצע ב-1 לחודש; מעלות הורידה אתמול בערב את הדירוג ל-D מדירוג קודם של AA

בית המשפט מינה מפרק זמני לחברת נסיעות ספלנדיד לבקשת דלויט טוש (ישראל) בריטמן אלמגור נאמנויות. בית המשפט המחוזי בת"א מינה את עו"ד אביב פריצקי כמפרק זמני של חברת נסיעות ספלנדיד מלוד. החברה שבבעלותה מאות כלי רכב עוסקת בהשכרת כלי רכב ללקוחות בשיטת ליסינג תפעולי. לחברה, באמצעות קאר אנד גו, היה עד לאמש, לאחר שהחברה לא שילמה התשלום החודשי על אג"ח בתחילת החודש, דירוג מעלות גבוה (AA) ורק אתמול בערב הורידו במעלות את הדירוג לקאר אנד גו ל-D.

המבקשת טענה כי המשיבה והחברה הבת שלה קאר אנד גו ביקשו ממנה כי תשמש כנאמנה למחזיקי איגרות חוב שתנפיק החברה הבת לצורך קבלת מימון לרכישת זכויות של המשיבה.

בחברת הדירוג מעלות נזכרו להוריד את הדירוג הגבוה שהעניקו לקאר אנד גו, של ספלנדיד, רק לאחר החלטת השופטת על מינוי מפרק זמני. באוקטובר 2003 דורגו האג"ח של קאר אנד גו, מסדרה ב', בדירוג AAs של מעלות ואמש, יום ה', הורד הדרוג לרמה של D וזאת בעקבות אי תשלום התשלום החודשי של החברה שהיה אמור להתבצע ב-1 לחודש. ב-23 באוגוסט 2003 הנפיקה החברה אג"ח בהיקף של 36 מיליון שקלבאמצעות החברה היעודית - קאר אנד גו.

ביוני השנה נחתם בין ספלנדיד לברייטמן אלמגור הסכם המחאה וניהול לפיו התחייבה המשיבה להעביר לחברה הבת על דרך ההמחאה את זכויותיה לקבלת דמי החכירה הצפויים להתקבל מלקוחות בגין כלי הרכב שבבעלות המשיבה, את זכויותיה לקבלת ערך האופציה שישולם בגין הרכבים וכן כל תקבול שהתקבל מצד ג' בגין מכירה של הרכבים. בד בבד עם חתימת ההסכם נחתמו אגרות חוב בין החברה הבת למחזיקי האג"ח במסגרתן נקבעו תנאי ההלוואות שהעמידו מחזיקי האג"ח לטובת החברה הבת לצורך רכישת הזכויות מהמשיבה. לדברי המבקשת המשיבה הפרה את ההסכם בו התקשרה עם המבקשת והחברה הבת ובין היתר לא העבירה לזו את דמיה חכירה והתשלומים האחרים שהתקבלו אצלה מהלקוחות. כתוצאה מכך לא היה בידי החברה הבת כדי לשלם למבקשת את הכספים שהיה עליה לבצע על פי ההסכם ובכלל זה לא שילמה למבקשת בראשית חודש זה סכום של 800 אלף שקל.

בפנייה לביהמ"ש נאמר כי למבקשת נודע כי המשיבה נקלעה להתמוטטות כלכלית פעילותה שותקה משרדיה סגורים, היא חדלת פרעון ואין בידה לעמוד בהתחייבויותיה. עוד נודע למבקשת כי נושים של המשיבה הגיעו לסניף המשיבה לסניף המשיבה בחיפה ותפסו ככל יכולתם רכוש של המשיבה. לדברי המבקשת מאחר והמשיבה מצויה בהתמוטטות כלכלית ונושיה צובעים על דלתותיה קיים חשש ממשי כי נושיה יבצעו הברחות אסורות של נכסי המשיבה. ואשר על כן קיים צורך דחוף לקבלת השליטה במשיבה על מנת לאפשר למפרק הזמני להתקשר עם חברה הפועלת בענף בכדי שזו תעניק שירותים ללקוחות המשיבה ובאופן זה לא ייגרעו לקוחות ממצבת הלקוחות של המשיבה שהיא הנכס העיקרי שלה.
בהודעה דחופה שהגישה המבקשת לביהמ"ש נאמר כי מנהל המשיבה יצחק מן מסר לנציגי המבקשת כי המשיבה הגיעה לסוף דרכה ובמהלך היום פשטו נושים שלה על משרדיה ונטלו עמם את כל המחשבים שהיו במשרדים.

מנהל המשיבה הדגיש כי החברה עצמה תומכת ומעוניינת במינוי מפרק זמני שיאפשר את הפעלתה כ"עסק חי" לשם גביית התשלומים השוטפים מלקוחותיה ובחינת האפשרות למכירת פעילותה.

בהודעת המבקשת שהוגשה ע"י עו"ד גיא גיסין נאמר עוד כי מביקור שערכו נציגי המבקשת במשרדי החברה עולה כי אכן שערי המשיבה סגורים וכי בכניסה מתנוססים שלטים כי משרדי המשיבה סגורים.

כאמור, באוקטובר 2003 העניקו במעלות דירוג AAs להתחייבויות קאר אנד גו ורק אמש לאחר שלא שולם התשלום החודשי ב-1 בנובמבר, על חשבון פרעון אג"ח קאר אנד גו סדרה ב', הורד הדירוג ל-D בסדרה זו. ממעלות נמסר כי ככל הידוע להם התשלום לא בוצע בשל הפרה של תהליכים ו\או התחייבויות במסמכי העיסקה ואינו קשור לשיקולי הדירוג שלהם. (פש"ר 214604).