חקירת אייפא"ק מסתעפת: מנכ"ל השדולה ושלושה בכירים זומנו להעיד לפני חבר מושבעים

החשד: מעורבות בהעברת מידע מסווג לישראל, שנחקרת כבר שנתיים * אייפא"ק: לא עברנו על שום חוק

קפיצת מדרגה בחקירה של אף.בי.איי. נגד אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בחשד למעורבות בהעברת מידע מסווג לישראל: ארבעה בכירים בשדולה, בכללם האווארד קור, המנכ"ל, זומנו אתמול (ד') להעיד לפני חבר מושבעים גדול.

נוסף לכך, פשטו אתמול סוכני הבולשת הפדרלית על משרדי השדולה, בלב הבירה, וערכו חיפושים אחר קבצי מחשב וחומרים אחרים שקשורים בפעילות שני בכירים נוספים באייפא"ק, שנחקרו כבר באוגוסט --- סטיב רוזן, מנהל מחלקת המחקר בשדולה, וקית ווייסמן, סגן מנהל המחלקה למדיניות חוץ. החיפוש אתמול הוא השני שנערך במשרדי השדולה

לפי מקורות שמצוטטים בסוכנות הידיעות היהודית JTA, זומנו לעדות לפני חבר מושבעים גדול, נוסף למנכ"ל קור, גם רפאל דנציגר, מנהל מחלקת המחקר; ריצ'ארד פישמן, סמנכ"ל; ורנה רותסטיין, מנהלת מחלקת התקשורת. בסך הכל נלכדו אפוא בקורי החקירה שישה אנשים שמהווים את לב צמרת אייפא"ק והכוח המניע שלה.

החקירה נגד אייפא"ק מתנהלת כבר כשנתיים, ומתמקדת בחשדות שעובדים בשדולה סייעו לאנליסט במשרד ההגנה, לארי פרנקלין, להעביר לישראל מידע חסוי. פרנקלין עובד על נושאי איראן והמזה"ת במשרד שכפוף לתת שר ההגנה, דאגלס פיית. בעקבות חשיפת החקירה, באוגוסט, היו ידיעות שחלק מהמידע החסוי שנמסר כביכול לישראל היה טיוטה של נאום על איראן שעמד לשאת הנשיא ג'ורג' בוש.

לחקירה שורבב גם דיפלומט ישראלי בכיר, הציר נאור גילון, ולקראת סוף הקיץ ידיעות כאילו ייתכן גירושו מארה"ב. ידיעה זו, כמו ידיעות על מעצרים שעומדים להתרחש בתוך זמן קצר, לא מומשה והיה נדמה שהחקירה גוועת. גורמים יהודים העריכו אז, שממשל בוש, שהיה להוט למשוך קולות יהודיים במדינות מפתח לפני הבחירות לנשיאות לא יתיר לחקירה נגד אייפא"ק, אחד המוסדות החשובים ביותר בממסד היהודי בארה"ב, לקלקל את מסע הבחירות.

אפשר לנחש שיישמעו עתה קולות ביקום היהודי-אמריקני, שלפיהם החליט ממשל בוש לתת אור ירוק לחידוש החקירה לאחר שנואש מהחיזור אחר הקולות היהודיים, שגם בבחירות שחלפו ניתנו ברובם למועמד הדמוקרטי, ג'ון קרי.

אבל לפי הערכות אחרות בוושינגטון לא יתיר הבית הלבן פגיעה בשדולה שמזוהה עם אחת מבעלות בריתה החזקות ביותר של ארה"ב במלחמה בטרור. כמה מהפקידים הבכירים ביותר בממשל, ובכללם קונדוליסה רייס, המיועדת להיות שרת החוץ, ומחוקקים רבים כיבדו בנוכחותם את השדולה בוועידתה הארצית בסוף הקיץ, לאחר חשיפת החקירה, והדגישו את חשיבותה בחיים הפוליטיים בוושינגטון.

דובר של אייפא"ק, שמצוטט בפייננשל טיימס, אמר, כי ארבעת בכירי הארגון זומנו רק לתת עדות לפני חבר מושבעים גדול ואין ציפיה שיוגשו נגדם כתבי אישום. יחד עם זאת לא ברור אם הם יעידו בפרשות הקשורות באנליסט של הפנטגון, או שמא נפתחת תת-חקירה חדשה לגבי פעילויות אחרות של השדולה.

המידע על חידוש החקירה נגד אייפא"ק נחשף אתמול בראשונה בהודעה של השדולה עצמה. "באוגוסט נודע לנו שאף.בי.איי חוקר שני עובדים של אייפא"ק, כאשר חוקרים ביקרו במשרדים שלנו וביקשו --- וקיבלו ---קבצים שקשורים לשני העובדים האלה", נאמר בהודעת אייפא"ק. "היום (אתמול) חזרו חוקרי אף.בי.איי וביקשו --- וקיבלו --- קבצים נוספים הקשורים בשני הנחקרים מאוגוסט".

"אייפא"ק ושום עובד שלה לא עברו על החוק", נאמר בהודעה. "אנו מקיימים שת"פ מלא עם הרשויות. אנו מאמינים שכל בית-משפט או כל חבר מושבעים יגיע למסקנה שעובדי אייפא"ק פעלו תמיד בהתאם לחוק ובאופן נאות".

"למרות ההאשמות הכוזבות ונטולות הבסיס, אייפא"ק לא תסטה משליחותה המרכזית --- תמיכה באינטרסים האמריקניים במזה"ת ותמיכה ביחסים חזקים עם ישראל", נאמר בהודעה.

החקירה נגד אייפא"ק עוררה זעם בממסד היהודי כמו גם בשגרירות הישראלית. זרימה שוטפת וחופשית של מידע עמדה תמיד ביסוד המגעים המקצועיים בין אנליסטים, דיפלומטים, מחוקקים, עוזריהם ופקידי ממשל. מגעים כאלה הם לחום חוקה של וושינגטון. דיפלומטים ישראליים אמרו, כי ישראל אינה צריכה לרגל בוושינגטון. נציגיה פשוט צריכים לטלפן לבכירי הממשל, לשאול ולהיענות.

בעקבות חשיפת החקירה פתחה השדולה במסע לגיוס כספים שהניב מאות אלפי דולר. באייפא"ק אמרו בשיחות פרטיות שהתרומות הגדולות הן תשובה ניצחת של יהודי ארה"ב למסע הכוזב נגד השדולה. ציר בבית-הנבחרים, רוברט ווקסלר, קרא לנשיא ג'ורג' בוש לחקור את החוקר ולבדוק אם אינו מונע ע"י מניעים אנטישמיים.