חברת החשמל מבקשת אישור למו"מ עם בריטיש גז לרכישת גז פלשתיני

לפני שנה וחצי הטיל שרון וטו על רכישת גז מבריטיש גז מחשש שההכנסות ישמשו למימון טרור

בצעד מפתיע, החליטה חברת החשמל לפנות לפני מספר ימים לשר התשתיות המפוטר, מודי זנדברג, ולבקש ממנו שיפנה לראש הממשלה, אריאל שרון, כדי שיאשר לחברה לנהל מו"מ לרכישת גז טבעי מחברת הענק הבריטית, בריטיש גז.

מדובר ברכישת גז מהשדות, בשווי מיליארדי דולרים, שגילתה בריטיש גז מול חופי עזה. לפני שנה וחצי החליט שרון שלא לאשר לחברת החשמל, בניגוד לדעתו של שר התשתיות הקודם, יוסף פריצקי, לנהל מו"מ עם בריטיש גז, והורה לחברת החשמל לבחור במצרים כספק שני של גז טבעי.

עוד קודם לכן החליטה חברת החשמל להתקשר עם שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, כספק גז טבעי ראשון. עם ים תטיס נחתם הסכם לרכישת גז ל-11 השנים הקרובות בהיקף של 2 מיליארד דולר.

עם המצרים המו"מ עדיין נמשך, וחברת החשמל אמורה לרכוש גז ל-15 שנים מהמצרים, באמצעות יוסי מימן, בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. בימים האחרונים התברר לחברת החשמל, כי אחרי שיסתיים החוזה עם ים תטיס, בעוד 10 שנים, יהיה חוזה רק עם המצרים.

בעקבות כך, היא תצטרך לרכוש גז טבעי מספק שלישי, ואין בכוונתה להשאיר את המצרים כספק יחיד, בהנחה שהחוזה עם המצרים אכן ייחתם בקרוב. בשלב זה, עדיין לא ברור האם יבשיל המו"מ הראשוני המתנהל בין המדינה לבין החברה הרוסית גזפרום, שמעוניינת לספק גז טבעי לישראל.

נודע, כי חברת החשמל מעוניינת לרכוש מבריטיש גז, החל מבעוד 10 שנים, כמויות גז בהיקף של 50 מיליון דולר בשנה. כלומר, שליש מהכמות שתירכש מים תטיס ומהמצרים, כל אחד לחוד. ייתכן גם מצב, שחברת החשמל תבקש לרכוש מבריטיש גז גז טבעי בכמויות קטנות בהרבה עוד קודם לכן, אם יתברר במהלך 10 השנים הקרובות, כי חברת החשמל זקוקה לגז טבעי נוסף, מעבר לגז של ים תטיס ושל המצרים.

בחברת החשמל מדגישים היום (א'), כי טרם הוחל במגעים עם בריטיש גז, שכן הדבר אסור עדיין על-פי הוראה קודמת של ראש הממשלה. שרון טרם השיב לפנייתו בנושא של זנדברג, שכתב לשרון, כי "המו"מ בין חברת החשמל לבריטיש גז יכלול אפשרות של עיסקת חליפין. דהיינו, אספקת חשמל לרשות הפלשתינית תמורת גז טבעי. קבוצת אחים עופר, שמתעתדת להקים בשנים הקרובות מספר תחנות כוח פרטיות באמצעות גז טבעי, פנתה בבקשה דומה. מן הראוי שעיסקה כזו תותנה ברכישת גומלין של חשמל ומים מותפלים בישראל".

בהתייחסו למאמציו לקדם את כניסתה של חברת הגז הרוסית, גזפרום, למשק הגז הטבעי בארץ, אמר היום זנדברג, במהלך פרידתו ממשרד התשתיות, כי גזפרום מעדיפה שהמו"מ יהיה בין החברה ישירות לבין המדינה, שתתחייב לרכוש מגזפרום כמויות מינימליות.

אולם לדבריו, האוצר מתנגד לכך וטוען, כי על גזפרום לנהל מו"מ ישיר עם הלקוחות הפוטנציאליים. גזפרום אמורה להיות ספקית גז רביעית למשק הישראלי. גזפרום היא חברת הגז הטבעי הגדולה בעולם, ואם היא תספק גז לישראל, היא תידרש להקים צנרת ומתקנים בהשקעה של מיליארד דולר. הצנרת אמורה להגיע מטורקיה דרך הים.

עוד אמר זנדברג, כי קיימת מחלוקת עם משרד האוצר לגבי פרויקט ההתפלה. לדבריו, משרד התשתיות מבקש למנות מפקחים מטעמו לפרויקטי ההתפלה, אך האוצר מתנגד לכך.