זנדברג שינה את דעתו - והאריך לבריטיש רשיון החיפוש בחוף חיפה

לפני חודש הודיע שר התשתיות המפוטר לבריטיש גז, כי הוא נוטה להפקיע מידי החברה את הזכיון

מספר שעות לפני שסיים את תפקידו, החליט במפתיע שר התשתיות המפוטר, מודי זנדברג, להאריך פעם נוספת את זכיון חיפושי הגז הטבעי שיש לחברת הענק הבריטית, בריטיש גז, מול חופי חיפה. זאת, למרות שלפני חודש הודיע זנדברג לבריטיש גז, כי הוא נוטה להפקיע מידי החברה את הזכיון.

זנדברג טען בשעתו, כי הגיע למסקנה שבריטיש גז לא עשתה מספיק כדי לקדם את הקידוחים. מדובר בשטח הגדול ביותר שבו בוצעו אי-פעם קידוחי גז טבעי בארץ. בריטיש גז כבר ביצעה מספר קידוחי גז בארץ (מול חופי אשקלון), בעיקר בשותפות עם ישראמקו, אך אלה לא הניבו תוצאות מסחריות.

הקידוח הגדול מול חופי חיפה, הנקרא "תמר", נחשב בעל פוטנציאל גדול, המוערך במיליארדי דולרים. עד כה התגלתה רק תגלית גז אחת בארץ בהיקף דומה - התגלית של שותפות ים תטיס מול חופי אשקלון.

הארכת הרשיון היא לתקופה של חצי שנה בלבד. תוקף הרשיון פג לפני יומיים. זו ההארכה השנייה שמקבלת בריטיש גז ממשרד התשתיות. הרשיון הראשוני היה לשלוש שנים.

משרד התשתיות החליט להאריך את הרישיון כדי שלא לפגוע בהמשך פעילותה בארץ של אחת מחברות הגז הגדולות בעולם, ולמעשה היחידה מבין חברות הגז המובילות בעולם שנכנסה עד כה לחיפושי גז טבעי בארץ, להוציא החברה האמריקנית סמדן, השותפה בשותפות ים תטיס.

לצורך מימוש הקידוחים מול חופי חיפה, צריכה בריטיש גז, יחד עם שותפיה בקידוח, להשקיע 40 מיליון דולר. בריטיש גז מחזיקה ב-80% מהזכויות בקידוח והיא מנסה זה זמן לצרף שותפים נוספים כדי להתחלק בסיכון. השותפות הנוכחיות שלה הן ישראמקו, בני שטיינמץ ודור-אלון. יצוין, כי בפעם הקודמת שהוארך הרשיון היה זה לתקופה של שנה. בסה"כ בריטיש גז מחזיקה ברשיון ארבע שנים.