האסיפה של החברה לישראל אישרה את עיסקת בעלי העניין הגדולה ביותר

צים תרכוש ותחכור 12 אוניות ב-820 מיליון דולר מסמי עופר

עיסקת בעלי העניין הגדולה ביותר בתולדות הבורסה בת"א יוצאת לפועל: האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה לישראל אישרה היום (ה') את ביצוע עיסקת ההצטיידות של צים, במסגרתה תרכוש ותחכור צים, שבשליטת החברה לישראל, 12 אוניות מחברת הספנות זודיאק שבבעלות סמי עופר, תמורת סכום של כ-820 מיליון דולר.

סמי עופר הוא מבעלי השליטה בחברה לישראל, יחד עם בנו עידן. השניים מחזיקים ב-50.6% ממניות החברה.

כידוע, גם נציגי החברה לישראל וגם בנק לאומי , המחזיק ב 20% ממניות החברה לישראל, לא הורשו להשתתף בהצבעה באסיפה. הבנק לא הורשה להשתתף, על-ידי רשות ניירות ערך, משום שהוא מלווה מרכזי של החברה לישראל.

האסיפה הכללית אישרה את העיסקה ברוב מכריע של 94% מבין בעלי המניות שנכחו בהצבעה, ושהיוו 76% מקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי באישור העיסקה.

על-פי העיסקה, קבוצת עופר תרכוש ארבע מהאוניות, ארבע אוניות נוספות יהיו בבעלות משותפת של צים ושל משפחת עופר, וארבע הנותרות ייחכרו על-ידי צים ל-10 שנים.

בחברה לישראל אמרו היום, כי זהו יום חשוב בתולדות צים, משום שתוכנית ההצטיידות תאפשר לחברה לממש את התוכנית האסטרטגית שלה ולהרחיב את הכנסותיה ורווחיותה.

יצוין, כי בימים האחרונים הזהירו בחברה לישראל ובמשפחת עופר, כי אם תוכנית ההצטיידות לא תצא לפועל - תידרש צים לרכוש ולחכור אוניות אחרות בשוק הבינלאומי במחירים גבוהים בהרבה. זאת, משום שתנאי השוק כיום גורמים למחירים גבוהים בשוק הספנות העולמי.

לדברי גורמים בקבוצת עופר, "אפשר היה למכור את האוניות של סמי עופר במחירים הרבה יותר גבוהים בשוק העולמי, ואז רק קבוצת עופר היתה מרוויחה מכך. כעת, צים היא המרוויחה הגדולה, משום שחסכה לעצמה עשרות מיליוני דולרים, ואולי אף יותר".

הערב מתפרסם במוסף G של "גלובס" ראיון בלעדי עם יולי עופר, מבעלי קבוצת עופר. יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, שהשתתף באסיפה כבעל מניות, אמר, ש"זהו יום גדול לספנות הישראלית ולקציני הים הישראלים. איגוד קציני הים, המייצג חלק נכבד מעובדי צים, תמך לאורך כל הדרך בעיסקה ואף פירסם הודעות בעיתונות בזכותה. זאת, בטענה שדחיית ההצטיידות תביא לפיטורי עובדים רבים".