העליון ביטל את זכיית ז'ק יולזרי במכרז להפעלת תחבורה ציבורית במודיעין

הזוכות הגישו ערבות בנקאית קצרה בשבועיים מהנדרש; העליון: ערבות קצרה פוגעת בשוויון

בית המשפט העליון ביטל בשבוע שעבר (ה') את זכיית החברות המוביל ז'ק יולזרי ושפר את אלי לוי, במכרז להפעלת קווי השירות במודיעין. בכך קיבל בית המשפט ערעור של חברת מרגלית ש.א רכב, על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. את פסק הדין כתב השופט יהונתן עדיאל, בהסכמת דורית בייניש ונגד דעתו של אדמונד לוי.

למכרז הוגשו שבע הצעות. הזוכות, התברר, הגישו ערבות בנקאית לתקופה קצרה בשבועיים מהנדרש. חוות הדעת המשפטית שהזמינה ועדת המכרזים קבעה, כי בפגם זה אין כדי לפסול את הצעתן. הוועדה פנתה אליהן והן המציאו ערבות מתוקנת. על כך עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים חברת מרגלית, באמצעות עוה"ד שמואל הרציג ורות ברק, אך בית המשפט קבע, שהפגם לא פגע בשוויון בין המציעים.

ביהמ"ש דחה טענה לניגוד אינטרסים של חברת ייעוץ שהעסיקו הזוכות, ועל כך הוגש הערעור לעליון.

עדיאל קובע, כי הפגם בערבות פוגע לא רק במציעים פוטנציאליים, אלא בעיקר באלו שפנו למכרז. לדבריו, ערבות קצרה מהנדרש פוגעת בשוויון בין המציעים, משום שהיא לא מאפשרת למזמין לחלט אותה בתקופה בה ביקש לשמור את האופציה.

לשאלה אם ועדת המכרזים הייתה רשאית לאפשר את תיקון הפגם, בהארכת תקופת הערבות, עונה השופט בשלילה. לדבריו, זה אינו פגם קל, והכשרת הצעה הלוקה בו, אינה עולה בקנה אחד עם ההקפדה על שוויון.

השופט דחה טענה של המדינה, כי קבלת הערעור תבטל את המכרז, ואמר, כי לא הוכחה הטענה לשיהוי הבסיס הכלכלי של המכרז, שיביא לביטולו.

מרגלית ש. א רכב חזרה בה מבקשתה להכריז עליה כזוכה במכרז. על המדינה הוטלו 40 אלף שקל הוצאות משפט, ועל שתי החברות יחד, שיוצגו על-ידי עוה"ד יצחק חג'ג' וחן בוכניק, הוטל לשלם 40 אלף שקל למרגלית.

חברת מרגלית הפעילה את התחבורה הציבורית במודיעין במשך שש השנים האחרונות, והיא ממשיכה להפעילה לאור הדיונים המשפטיים המתקיימים היום בנושא. במשרד התחבורה עדיין לא התקבלה החלטה ביחס למהלכים הנובעים מפסק הדין. עם זאת, אחת האפשרויות הנבחנות היא הוצאתו של מכרז חדש. (עע"ם 10064/04).