שרון מתערב בעיסקת הגז עם מצרים: מבקש טיוטת ההסכם בין המדינות לפני החתימה

לא מדובר בהסכם המסחרי בין חב' החשמל ל-EMG, אלא בהסכם בו מטפל שר החוץ מול המצרים

לראשונה מתערב ראש הממשלה, אריאל שרון, בהסכם הגז הטבעי בין ישראל למצרים. שרון ביקש מהגורמים הממשלתיים המטפלים בנושא "להגיש לעיוני את טיוטת חוזה הגז עם מצרים - בטרם ייחתם".

בעבר אמר שרון, כי לא יתערב בעיסקה, משום שמדובר בעיסקה מסחרית בין חברת החשמל לבין שותפות EMG, שבשליטת חברת הגז הלאומית של מצרים, איש העסקים יוסי מימן, ואיש העסקים המצרי, חוסיין סאלם. בשעתו גם החליט צוות שרים כי לא יתערב בשיקוליה העיסקיים של חברת החשמל.

בלשכת ראש הממשלה הבהירו בתשובה לשאלת "גלובס", כי ראש הממשלה עומד על דעתו שהוא אינו מתכוון להתערב בהסכם המסחרי. לדברי הלשכה, "ראש הממשלה הינחה את הגורמים הנוגעים בדבר להביא לעיונו את טיוטת ההסכם בין מדינת ישראל ובין מדינת מצרים בנושא הגז הטבעי".

יצוין, כי מדובר בטיוטה אותה גיבשו שר החוץ, סילבן שלום, מול הגורמים המדיניים במצרים. בעבר דרש שר התשתיות לשעבר, יוסף פריצקי, כי ההסכם המסחרי של חברת החשמל עם מצרים יגובה בהסכם מדיני, כדי להבטיח את האספקה לישראל. מצרים אמורה לספק גז לישראל ל-15 השנים הקרובות, באמצעות EMG, בהיקף כולל של 2.5 מיליארד דולר.

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה, כי "ההסכם בין מדינת ישראל לבין מדינת מצרים אינו בין חברה מסחרית זו או אחרת ולא נועד להבטיח אינטרסים עיסקיים, אלא למסד את ההסדרים בין המדינות בכל הנוגע לאספקת גז טבעי. בכל מקרה, הסכם בין מדינת ישראל למדינה אחרת טעון אישור מקדמי של ראש הממשלה, אישור הממשלה ולעיתים אף אישור הכנסת".

יצוין, כי מקורבו של שרון, יו"ר חברת החשמל לשעבר, אלי לנדאו, תמך משמעותית בהסכם עם המצרים ואף אמר לדירקטורים, כאשר הנושא עלה בדירקטוריון, כי ראש הממשלה היה שמח אם היו מצביעים לטובת העיסקה. למרות זאת, טען בשעתו שרון כי הוא אינו מתערב בעיסקה המסחרית. בין יוסי מימן לבין שרון יש קשרי ידידות מזה שנים ארוכות.