ישראל במקום ה-33 בסולם החירות הכלכלית של וול סטריט ג'רנל והריטאג' פאונדיישן לשנת 2005

בפעם הראשונה ב-11 שנות קיומו של הסקר, ארה"ב נשרה מהעשירייה הפותחת של המדינות החופשיות ביותר

ישראל דורגה במקום ה-33 בסולם החירות הכלכלית של וול סטריט ג'רנל ומכון המחקר הריטג' פאונדיישן לשנת 2005, שפורסם אתמול (ד'). בסולם מדורגות 155 מדינות. החידוש העיקרי בסקר: ארה"ב נשרה מהעשירייה הפותחת של הכלכלות החופשיות.

ישראל מסווגת בקבוצת המדינות בעלות כלכלה כמעט חופשית, יחד עם 55 מדינות אחרות. הקבוצות האחרות הן כלכלות חופשיות (17 מדינות), כלכלות עם מעט מאוד חירות (70 מדינות) וכלכלות נטולות חירות (12 מדינות).

הציון המשוקלל של ישראל הוא 2.36. הציון לא השתנה בהשוואה ל-2004, אך הוא טוב יותר מהציונים שקיבלה ישראל בתשע השנים הראשונות של הסקר, החל ב-1995. להשוואה: הונג-קונג, המדינה שנמצאת במקום הראשון, כלומר בעלת החירות הכלכלית הרבה ביותר, קיבלה בסקר 2005 ציון של 1.35 נקודות.

סולם החירות הכלכלית מדרג מדינות לפי מידת מעורבות ממשלותיהן בעשרה תחומי פעילות, כשלכל תחום ניתן ציון, מ-1 עד 5. ככל שהמעורבות קטנה יותר, הציון נמוך (טוב) יותר. הציון הכללי של מדינה מתקבל משקלול הציונים התחומיים. להלן פירוט הציונים של ישראל:

  • מדיניות הסחר (היטלים ומיסים על סחורות יבוא) - 2 (כמו בסולם 2004).
  • עול פיסקלי (רמת המיסוי על אזרחים ועל חברות) - 4.1 (שיפור משמעותי של חצי נקודה בהשוואה לסולם 2004). עורכי הסקר מציינים, כי השיעור המרבי של מס החברות בישראל הוא 35%, בהשוואה ל-36% שנה קודם לכן. הוצאות הממשלה ביחס לתמ"ג ירדו ב-1% ל-54.5%, בהשוואה לגידול של 1% ב-2004.
  • מעורבות הממשלה בכלכלה - 2.5% (כמו ב-2004).
  • מדיניות מוניטרית - 1 (כמו ב-2004). זה הציון הגבוה ביותר בתחום זה.
  • השקעות זרות - 2 (כמו ב-2004). עורכי הסקר מציינים שישראל אינה מציבה חסמים משמעותיים להשקעות זרות, למעט מגזרים שנתונים לפיקוח רגולטורי כביטוח או תעשיות ביטחוניות, או בחברות ממלכתיות, אין פיקוח או הגבלות על העברות מטבע זר. "בסך הכל, אי היציבות הפוליטית היא תמריץ שלילי הרבה יותר גדול להשקעות זרות משר מידת ההתערבות הממשלתית".
  • בנקאות ופיננסים - 3 (כמו ב-2004). "למרות שהממשלה מתפרקת מנכסיה הבנקאיים, היא עדיין מחזיקה בפלחים משמעותיים מהבנקים הגדולים בישראל".
  • שכר ומחירים - 2 (כמו ב-2004). "רוב מערכות הפיקוח על מחירים הוסרו", קובעים עורכי הסקר.
  • זכויות רכוש - 2 (כמו ב-2004). "למרות הסביבה הפוליטית הזעפנית, הסדרים חוזיים בישראל בדרך בטוחים", נאמר בסקר. "המערכת המשפטית מושתת במידה רבה על זו של בריטניה, אך היא מושפעת במידה הולכת וגוברת ממגמות והלכי רוח (משפטיים) בארה"ב. המערכת המשפטית נחשבת בדרך כלל לעצמאית, הוגנת וישרה. הפקעות רכוש אפשריות, במיוחד אצל הפלשתינים... אך אינן נחשבות איום על ביטחון הרכוש (הפרטי)".
  • רגולציה - 3 (כמו ב-2004). לפי העורכים, "ישראל הציבה דה-רגולציה ועידוד תחרות כמדינות רשמית. יחד עם זאת, העורכים מצטטים דו"ח של משרד המסחר האמריקני שלפיו "חוקי מסים, עבודה, בריאות ובטיחות עלולים לשמש מכשולים להשקעות". הם מציינים, כי למרות מגמת הדה-רגולציה בישראל, "עדיין ייתכנו קשיים בניווט בנבכי הביורוקרטיה בישראל".
  • השוק הבלתי פורמלי - 2 (הרעה משמעתית של חצי נקודה בהשוואה לסולם הקודם, שבו קיבל תחום זה ציון של 1.5.). ההרעה נובעת מירידה בדירוג בישראל בסולם השקיפות ויושרת העסקים של טרנספרנסי אינטרנשל.

    הכלכלות החופשיות ביותר בעולם, לפי סקר 2005 (בסדר יורד), הן הונג-קונג, סינגפור, לוקסמבורג, אסטוניה, אירלנד, היו-זילנד, בריטניה, דנמארק, איסלנד ואוסטרליה. ארה"ב מדורגת במקום ה-12, יחד עם שווייץ. הציון של ארה"ב נותר כפי שהיה בסקר הקודם, 1.85, אך, לדעת העורכים, היא "דרכה במקום", בעוד שמדינות אחרות, שטיפסו לעשירייה הפותחת, היו מוכנות לפתוח את כלכלותיהן יותר מאשר וושינגטון.

    המדינות בעלות החירות הכלכלית המועטה ביותר (בסדר יורד, כשהראשונה היא ה"גרועה" ביותר) הן קוריאה הצפונית, בורמה, לוב, זימבאבווה, טורקמניסטאן, לאוס, קובה, איראן, אוזבקיסטאן וונצואלה.

    עורכי הסקר מציינים, שיותר ויותר אנשים נהנים עתה מפירות החירות הכלכלית. בתשע השנים שחלפו עלה מספר האנשים שחיים במדינות בעלות כלכלה חופשית, כהגדרת הסקר, ב-32%, מ-361 מיליון ל-478 מיליון. מספר האנשים שחיים בכלכלות נטולות חירות ירד באותה תקופה ב-38%, מ-391 מיליון ל-242 מיליון.

    ומזווית אחרת: מ-155 המדינות שנסקרו, 86 קיבלו השנה ציונים טובים יותר בהשוואה לסקר הקודם. 12 נותרו ללא שינוי ובציוניהן של 57 נרשמה ירידה.

    כצפוי, באמריקה הצפונית ובאירופה נמצא המספר הגדול ביותר של כלכלות חופשיות. באסיה ואגן האוקיינוס השקט נמצאות כמובן שיאניות החירות, הונג-קונג וסינגפור. אך עורכי הסקר מציינים, כי השיפור המשמעותי ביותר בשנים האחרונות נרשם דווקא במדינות אפריקה שמדרום למדבר סהרה. למרות שבאזור זה נמצא המספר הגבוה ביותר של כלכלות נטולות חירות, הציון המצרפי הממוצע והצין המצרפי החציוני עלו ב-0.32 נקודות מאז 1997.

    לעומת זאת, במזה"ת ובצפון אפריקה נרשמה ירידה חדה בחירות הכלכלית. רק ארבע מדינות העלו את ציוני החירות שלהן בסקר 2005. 11 רשמו ירידות. ציונה של בחריין, 2.10, גרוע מזה של אשתקד, אך היא מוסיפה להוביל במזה"ת ככלכלה החופשית ביותר, בעוד שישראל נמצאת במקום השני.