נדחתה בקשת יהלומנים לאסור על חברה מתחרה לייצר יהלומים בשיטה שהמציאו

ביהמ"ש: המבקשים לא הוכיחו את הפרת הזכויות הנטענות לאחר פירוק המיזם המשותף עם המשיבים

בית-המשפט העליון דחה אתמול (ג') בקשה של היהלומנים אורי פלג, מייקל שכטר וחברת LLC Diamco, להוציא צו מניעה זמני נגד חברת פבריקנט את סלנט גרופ, סופסה ואחרים.

המבקשים מבקשים למנוע מהמשיבים להימנע מלייצר יהלומי "קושט" ללא הסכמתם, וכן לשווק אותם או כל יהלום אחר שנעשה לגביו שימוש בשיטת החיתוך שפיתחו.

מ-2001 ניהלו פלג, שכטר ודיאמקו עם חברת סופסה, חברה אמריקנית הנמצאת בבעלותה של פבריקנט (המשיבים), מיזם משותף לייצור ושיווק יהלומים.

במסגרת המיזם יוצרו יהלומים בשיטה מיוחדת לחיתוך וייצור שהמציאו המבקשים. במסגרת המיזם נשארה הבעלות על הזכויות הקשורות להמצאה בידי המבקשים. על שיטה זו נרשם פטנט בינלאומי ונרשם סימן מסחר על יהלום המכונה "קושט".

המבקשים טענו, כי מסוף 2003 פעלו המשיבים בניגוד להסכם והחלו למכור יהלומי קושט ללא הסכמתם. עוד נטען, כי המשיבים יצרו יהלום המכונה "קושן", חיקוי של יהלום הקושט.

בעקבות הליכים משפטיים שנוהלו בניו-יורק הורה בית המשפט בניו-יורק לחברת סופסה להימנע מלייצר את יהלומי הקושט ללא הסכמת המבקשים, וכן הורה כי יהלומי קושט יופקדו בחברת ברינקס, וכך נעשה.

באוגוסט 2004 הגישו המבקשים תביעה נגד המשיבים לתשלום של 17 מיליון שקל בשל הנזקים שנגרמו להם. במקביל ביקשו צו מניעה קבוע שיאסור עליהם לייצר או לשווק יהלום קושט.

בקשה זו נדחתה על-ידי המחוזי, ומכאן בקשת רשות הערעור שהוגשה לעליון. השופט אשר גרוניס קובע, כי המבקשים לא הוכיחו את הפרת הזכויות הנטענות לאחר פירוק המיזם המשותף באפריל 2004. נראה, אומר השופט, כי ההפרות נעשו במהלך פעילותם המשותפת של הצדדים ולא לאחר מכן.(רע"א 10748/04).