הבורסה רותחת - המעו"ף חצה את 650 הנקודות ונסוג

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] מלבד הביקושים של הקרנות והפעילים המקומיים, המשיכו גם הגופים הזרים להזרים ביקושים לשוק

פעמי השלום שנשמעים לאחרונה באזורינו ממשיכים להרים את הבורסה לשיאים חדשים. ההסכמה לשחרר אסירים פלשתינים, עליה הודיע היום ראש הממשלה, מחזקת את האופטימיות להתחממות ביחסים עם הפלשתינים, ומצטרפת להודעה מאתמול על כינוס פסגה שבה ישתתפו שרון ואבו מאזן ביום שלישי במצרים. הדיווחים הללו מגיעים גם לחדרי המסחר בתל אביב ושולחים את המשקיעים לקנות עוד ועוד מניות.

והתוצאה ניכרת היטב במדדים. היום, לראשונה, חצה מדד תל אביב 100 את רף 670 הנקודות, ובמקביל החל המעו"ף בקרב ההתנגדות הבא שלו - 650 נקודות - רמה אותה חצה במהלך המסחר אך נסוג ממנה בהמשך. בסופו של היום עלה המעו"ף ב-1.5% ונעצר ב-648.8, ובכך הוא השלים טיפוס שבועי של 5.4%.

תל אביב 100, שעלה היום ב-1.6%, נעצר על 676 נקודות - טיפוס שבועי של 5.3%, ותל אביב 75, שזינק ב-2%, השלים עלייה שבועית של 6.7%. אפילו התל-טק 15, שעד כה שמר על אדישות יחסית מול העליות בשאר המדדים (בעיקר משום שהוא מושפע יותר מוול סטריט מאשר מעזה), עלה היום ב-0.7%, ובכך הוא מסכם שבוע חיובי עם עלייה של 3.6%.

העליות החדות תודלקו היום גם בגל של ביקושים בקרנות הנאמנות. פעילים בתעשייה מדווחים על גל יצירות גדול, שהקיף גם את הקרנות המנייתיות - מה שחיזק את העליות בשעות הצהריים המאוחרות, והביא גם למחזור גבוה, של כמיליארד ורבע שקל.

למרות שבתקופה האחרונה אנחנו מצטטים הרבה פעילים שמחכים למימוש, ורבים מהם אמרו שהם מחכים שהשוק יחזור ל-600 נקודות, קו זה הולך ומתרחק. "בשוק יש שילוב של כל כך הרבה גורמים חיוביים, שגם גדולי הציניקנים והפסימיסטים נשברים", אומר לנו אחד הפעילים. "ערפאת מזמן לא כאן, אפילו מבוקשי המוקטעה, שגורשו ממנה, ביקשו שלשום הפסקת אש בראיון טלביזיוני. החמאס והג'יהאד גם מוכנים להפסקת אש - במישור המדיני ביטחוני הדברים לא נראו כל כך טובים מאז אוגוסט 2000".

לדברים אלו אפשר להוסיף את הנתונים הכלכליים, שמראים על המשך הצמיחה במשק, ובעיקר את העודף התקציבי של הממשלה בינואר, שהושג אומנם בעיקר בזכות העדר התקציב, אך גם בזכות גידול ניכר בגביית המיסים (מה שמעיד על הגדלת הפעילות במשק) - גם במישור הכלכלי הדברים נראים הרבה יותר טובים מבשנים האחרונות - והפעילים בתל אביב מתרגמים זאת גם למסכי המניות.

עד מתי זה ימשך? אחד המורים שלנו אמר לנו פעם ש"כשהכל נראה חיובי ועולה, כדאי להתכונן לירידה". בשבועות האחרונים שיננו כל הזמן את המשפט הזה, מעניין מתי הוא יחזור להיות אקטואלי.

המשקיעים היום התעלמו גם מהעלאת הריבית בארה"ב, אמש. כצפוי, הכריז הפד על העלאת הריבית המוניטרית בעוד 0.25% ל-2.5%. מכיוון שלא מדובר בחדשות מרעישות (כל הכלכלנים בעולם ציפו לעלייה בשיעור זה, והפד ידוע כגוף שלא נוהג להפתיע את המשקיעים), בשוק לא ממש הגיבו למהלך.

מלבד הביקושים של הקרנות והפעילים המקומיים, המשיכו גם הגופים הזרים להזרים ביקושים לשוק - מה שקיבל ביטוי בעיקר במניות הבנקים הגדולים ויתר "מניות הזרים" (בזק, הכימיקליות, שופרסל ועוד). מניית בנק הפועלים הובילה היום את המסחר עם מחזור גבוה של 100 מיליון שקל ועלייה של 1.7%.

סיפור היום שייך למניית הבנק השני בגודלו - בנק לאומי . שלמה אליהו, החזיק ב-11.4% מהבנק, השלים אמש סיבוב ענק בו ברווח מרשים של 98 מיליון שקל - רווח שהשיג תוך פחות מחודשיים. במונחי תשואה מדובר ב-57.6%. אמש מכר אליהו ל-UBS כ-20 מיליון מניות לאומי, אותן רכש בחודש דצמבר על ידי מימוש האופציות מסדרה 7 שהיו בידיו, תמורת כ-268 מיליון שקל (13.4 שקל למניה). את המניות רכש אליהו קרוב למועד פקיעת האופציות, לאחר שקיבל אישור זמני מבנק ישראל להחזיק ביותר מ-10% ממניות הבנק. רכישת המניות נעשתה לפי שער של 8.5 שקלים, בהתאם לתנאי האופציות. אליהו התחייב למכור את אחזקותיו העודפות עד סוף השנה.

אתמול החליט אליהו לחתוך ולממש את הרווח. לאחר מכרז מהיר שניהל אמש אליהו בין בתי ההשקעות השונים, להם הציע לרכוש את המניות לכל המרבה במחיר, זכתה במכרז UBS, שהציעה לאליהו מחיר של 13.4 שקל למניה - הנחה של כ-2% בלבד ממחיר הסגירה של המניה בבורסה. מדובר במחיר גבוה במיוחד ש-UBS הציע לאליהו. לרוב נהוג בהפצות לתת לברוקר הנחה של 5% לפחות על מחיר השוק. כשמדובר בחבילת ענק של 268 מיליון שקל, ההנחה לרוב גדולה יותר. למעשה, אפשר לומר שאליהו הצליח למכור את המניות כמעט ללא דיסקאונט ל-UBS.

אבל ב-UBS ידעו שהם לא מהמרים "על עיוור". שעות ספורות לאחר שרכשו את המניות, כבר הספיקו בבנק להפיצן בקרב עשרות לקוחות הבנק בחו"ל - מה שמנע לחץ שלילי במניה. כך ראינו שלמרות מכירת הענק, מניית לאומי לא חרגה היום ממגמת השוק, ועלתה ב-1.7% במחזור גבוה של 86 מיליון שקל.

גם יתר מניות הבנקים זכו היום לעליות שערים נאות, כשהמזרחי עלתה ב-4.4%, והבינלאומי עלתה ב-5.1% (מניית ה-1) וב-3.9% (במניית ה-5). רק דיסקונט שמרה היום על אדישות, וסגרה את המסחר בלא שינוי.

מניית כימיקלים לישראל זכתה היום לחיזוק חיובי נוסף. על מצבו של שוק האשלג הורחב כאן לא מעט, כשהחוזים של כי"ל והדו"חות של פוטש הקנדית הוכיחו שוב שמדובר בשוק שנמצא בתקופת פריחה מרשימה. היום זוכה כי"ל לחיזוק גם בשוק השני בחשיבותו מבחינתה - שוק הברום.

אמש פורסמו דו"חותיה של גרייט לייקס (GLK), חברת הברום הגדולה בעולם. החברה דיווחה על רווח נקי של מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד של 42.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, וציינה בדו"חותיה, באופן מיוחד, את רמתם הגבוהה של מחירי הברום התעשייתי אותו היא מוכרת. מכירות חטיבת המוצרים התעשייתיים של החברה זינקו בכ-31% והרווח התפעולי מפעילות זו הגיע ל-26 מיליון דולר - למעלה מפי 2 ביחס לתקופה המקבילה.

הדו"חות של GLK נותנים חיזוק נוסף לכי"ל, שכן חטיבות הדשנים (אשלג) והברום הן שתי הגדולות בחברה, ומהוות כ-75% מהכנסותיה ונתח גדול עוד יותר מרווחי הקבוצה. מניית כי"ל הגיבה היום בחיוב להתפתחויות עם זינוק חד (יחסית למניה כבדה כמותה) של 3.8% לשיא חדש.

פרוטרום השלימה אמש את הנפקת מניותיה בבורסה הראשית בלונדון, כשבתום המכרז נקבע המחיר שבו יונפקו המניות על 7.63 דולרים (33.5 שקל) למניה. מחיר זה נמוך בכ-1.5% משער הפתיחה של פרוטרום היום בבורסה בתל אביב. בסך הכל, מונפקות בלונדון 12 מיליון מניות פרוטרום בשווי של 91.6 מיליון דולר (402 מיליון שקל). מתוכן, 10 מיליון מניות שמונפקות על ידי פרוטרום עצמה, והיתרה במניות שנמכרו בהצעת מכר על ידי ICC, החברה של ג'ון פרבר ששולטת בחברה (15.3 מיליון דולר). התמורה נטו שתזרום לקופת פרוטרום מההנפקה מסתכמת ב-71 מיליון דולר. ההנפקה מגלמת לחברה שווי שוק של 435 מיליון דולר, אחרי הכסף.

המסחר השוטף בפרוטרום בלונדון יחל ב-8 בפברואר (יום ג' הבא). היום כבר החל מסחר מותנה, שבו העסקאות יכולות להתבטל עד לתחילת המסחר הרשמית. היום, במסגרת המסחר המותנה, כבר טיפסה המניה לשער של 8 דולרים (כלומר עלייה של כמעט 5% מעל למחיר ההנפקה), עם מחזור גבוה של למעלה מ-1.5 מיליון דולר. גם באחד העם המניה לא נותרה אדישה, והיום היא כבר זינקה במהלך המסחר ביותר מ-5%, אך הסתפקה בסיום בעליה של 1.5%, במחזור ענק של 50 מיליון שקל - המחזור הגבוה ביותר שנרשם בפרוטרום מאז ומעולם.

המשקיעים בתל אביב נפרדו היום מצמרת דור כימיקלים . לאחר שכל צמרת החברה התפטרה (היו"ר צבי מור, המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים) בעקבות התנהלותם בפרשת ההטבות לצמרת הקבוצה, ודו"ח המבקר שבחן את הדברים, חודש היום המסחר במניה.

על פי יום המסחר הראשון מאז הזעזועים בצמרת, נראה שבשוק מאוד אוהבים את המהלך. מניית דור כימיקלים זינקה היום ב-22.7%, תוך שהיא מרכזת מחזור גבוה (במונחים שלה) של כמעט 2 מיליון שקל. דרך חדשה? אולי.

השקל ממשיך להתחזק

הקולות החיוביים במישור המדיני משפיעים גם על שוקי המטבע והאג"ח. הדולר נחלש היום מול השקל ב-0.36%, וזאת למרות שבעולם הוא התחזק על רקע העלאת הריבית בארה"ב. שערו היציג של המטבע נקבע על 4.376 שקלים.

בעולם, כאמור, התחזק הדולר מול שאר המטבעות, כשהאירו ירד מתחת לרף ה-1.30 דולר. מול השקל נחלש המטבע האירופי ב-0.74%, ושערו היציג נקבע על 5.6965 שקלים.

בשוק הסולידי נרשמה היום יציבות אחרי העליות היפות של הימים האחרונים. השחרים הארוכים, שמתחילת השנה הניבו רווחי הון מרשימים של 3.5% (יותר ממחצית מהרווח שהיינו מצפים מהם בשנה "נורמלית"), נותרו היום בלא שינוי ברמת תשואה של 6.73%. גם הצמודים הארוכים, שמתחילת השנה הניבו תשואה של כ-4% (תשואה שבשנה נורמלית היינו מקבלים בשנה שלמה), שמרו היום על יציבות ברמות תשואה של 4.14%.

שבת שלום.