חברת האבטחה אנוש מבקשת הקפאת הליכים לאחר שנקלעה לחובות של 48 מיליון שקל

מעסיקה 1,000 שומרים כולל במערכת החינוך; מבקשת לחתום על הסכם תפעול עם חברה מתחרה

חברת כוח האדם אנוש אבטחה ואחזקה, המעסיקה 1,000 עובדים והנשלטת ע"י אריה שקד, פנתה לביהמ"ש המחוזי בת"א, בבקשה להקפאת הליכים זמנית למשך 30 יום.

לדבריה, היא פועלת לגיבוש הסדר בינה לבין נושיה ולהשגת הסכם תפעול עם חברת ש. אור אבטחה ארצית, במסגרתו חברה זו תפעיל את החוזים וההתקשרויות של אנוש עם לקוחותיה ממתן צו ההקפאה.

החברה נוסדה בשנת 1991 והיא ספק מורשה של משרד הביטחון וזכיינית החברה למשק וכלכלה לעניין אבטחת מוסדות חינוך ברשויות. לחברה חמישה סניפים בין לקוחותיה: רשויות ממשלתיות, רשויות מקומיות, בתי עסק, בתי אבות וקבלנים. כמו כן, החברה נותנת שירותי אבטחה למתקנים ביטחוניים רגישים.

לדברי החברה, בימים האחרונים היא נקלעה למצוקה קשה, מסגרות האשראי שלה בוטלו, וצ'קים שנמשכו מחשבונה לא כובדו ע"י הבנקים. לחברה הסכמים בהיקף ניכר עם לקוחותיה, ועקב המצב שנוצר - מאיימים לקוחות אלה לבטל את ההסכמים לאלתר.

חברות המתחרות בפעילותה של אנוש פונות בימים האחרונים הן ללקוחותיה והן לעובדיה, ומנסות לשכנען להעביר את פעילותן לידיהן. חלק מעובדי החברה נמנעו מלהגיע לעבודה באתרים השונים, עקב החשש ששכרם לא ישולם.

בעקבות התדרדרות זו התקיימו בימים האחרונים ישיבות מרתוניות בין נציגי החברה, נציגי הנושים המובטחים ומרבית החברות הגדולות העוסקות בתחום עיסוקה של החברה. כל המגעים לא הבשילו לכדי הצעה מחייבת, למעט הצעתה של ש. אור, עימה נחתם כאמור הסכם תפעול.

חובותיה של החברה נאמדים ב-48 מיליון שקל. החובות לנושים המובטחים הם: בנק הפועלים - 29.7 מיליון שקל; בנק לאומי - 11 מיליון שקל וערבויות ביצוע בנקאיות בסך 2.1 מיליון שקל; בנק דיסקונט - 850 אלף שקל.

החוב לנושים הרגילים מסתכם ב-3 מיליון שקל. יתרת החוב לנושים הרגילים, ביניהם הבנקים המזרחי, איגוד, ירושלים ואינווסטק המובטחת בערבות אישית של בעלי החברה, היא 2 מיליון שקל. שווי נכסי החברה מסתכם ב-19 מיליון שקל.

לדברי החברה, בין הגורמים המרכזיים שדירדרו את מצבה: העובדה שהענף מאופיין בחסמי כניסה נמוכים ועל כן מספר המתחרים הוא גבוה, עלויות עתק ברכישת נשק ובציוד אבטחה מתוחכם ללא הון עצמי מספיק ובהסתמך על מימון בנקאי, שכר גבוה של עובדי ההנהלה המרכזית, לקוחות שקרסו והותירו חובות אבודים, וביטול השקעת מיליוני שקלים בחברה בחצית השנייה של 2004 חמישה ימים בלבד לפני המועד שנקבע.

על פי ההסכם עם חברת ש. אור, תוך 30 תודיע זו אלו הסכמים אינם ריווחיים והיא תשלם לחברה חלק מהרווח הגולמי (20%) ולחילופין אחוז ממחזור התקבולים. הסכם התפעול יאפשר לחברה לגבות את יתרת חוב לקוחותיה בסך 14.6 מיליון שקל.

נציגי החברה, עוה"ד אהוד גינדס ואביב פריצקי, אומרים, כי הבנקים הנושים מסרבים להעמיד מימון נוסף לחברה. לכן אין ביכולתה לממן את פעילותה השוטפת, דבר העלול להביא להפסקת פעילותה ואובדן נכסיה.

השופטת ורדה אלשיך לא השתכנעה, כי יש מקום להקפאת הליכים זמנית במעמד צד אחד וקבעה דיון בבקשה ל-7 בפברואר. (תיק פש"ר 1129/05).