לא, אדוני האסיר

עמנואל ("אדוני") פלד ביקש לקבל מחשב לתאו בכלא, בנימוק שהוא נחוץ לו לניהול הגנתו במשפט אחר. ביהמ"ש קובע: המחשב שימש את פלד לעבירותיו הקודמות; שיתגונן בכתב-יד

בית המשפט העליון דחה אתמול (ב') בקשה של אסיר, אשר ביקש להכניס לתאו מחשב ותקליטור משפטי, וידאו ומסך טלוויזיה לצורך ניהול הגנתו.

בית המשפט העליון קבע, כי מדובר במשפט פלילי המתנהל ברובו בדרך של טיעון בעל-פה. אם ירצה האסיר להגיש מסמך כתוב כלשהו, הוא יוכל לעשות כך בכתב ידו. בנוסף לכך, יוכל להיעזר בשירותיה של הסניגוריה הציבורית.

מדובר בעמנואל פלד אשר נעצר עד תום ההליכים נגדו. פלד נשפט כבר בעבר ונידון למאסר בתיק אחר, ובמקביל הוגש כנגדו כתב אישום בעבירות של מירמה, סחיטה ואיומים ועושק.

פלד, המוכר בכינוי "אדוני", הורשע בעבירה של ניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ונדון לשנתיים מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 25 אלף שקל או עשרה חודשי מאסר תמורתו.

פלד הורשע לאחר שמיעת עדותם של 62 מתלוננים נגדו, אליהם הפנה מכתבי דרישה בדבר חוב כספי כביכול. זאת, עקב התקשרותם לחברת עמית שבבעלותו ולפתיחת תיבות קוליות לניהול שיחות לצורכי היכרות באמצעות החברה.

בהכרעת הדין נקבע, כי מדובר היה במכתבי דרישה כוזבים. פלד לא היסס להגיש תביעות בבתי משפט שונים נגד רבים מהמתלוננים, שעמדו בנחישות על דעתם, כי לא יצרו קשר עמו. חלק מהמתלוננים התפשרו עם פלד ושילמו לו סכומי כסף שונים.

במהלך הדיונים המשפטיים, נתן שירות בתי הסוהר לפלד, לצורך ניהול משפטו, אישור להכניס לתאו מכשיר וידאו ומסך טלוויזיה. אלא שבית המשפט המחוזי קבע, כי הכנסת המחשב פירושה החזרת המכשיר ששימש לביצוע העבירות, ובכך למעשה הפעולה מסכלת את מטרת המעצר.

שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, קיבל את קביעת בית המשפט המחוזי. לדבריו, העבירות בהן הורשע פלד, נעברו באופן שיטתי תוך שימוש באמצעים מתוחכמים ותוך היעזרות במחשב.

עוד מציין ג'ובראן, כי רשות ערעור ניתנת במקרים חריגים ומיוחדים בהם מתעוררת בעיה משפטית בעלת חשיבות או עולה נושא שחשיבתו כללית, אך מקרה זה איננו נמנה עם המקרים הללו. את שירות בתי הסוהר ייצגה עו"ד דנה מנחה. (רע"ב 11489/04).