חוקרי הטכניון הצליחו לפתח מחשב ביולוגי על גבי שבב‏ ‏

חוקרי הטכניון פיתחו מחשב ביולוגי, אשר בנוי על גבי שבב מצופה זהב וכל מרכיביו עשויים מולקולות ‏‏‏DNA‏ ואנזימים. ‏

מדובר בשיפור משמעותי של המחשב, אשר גרסתו המקורית דווחה לראשונה לפני 3 שנים בעבודה משותפת של דיקן הפקולטה לכימיה בטכניון, פרופ' אהוד קינן, וקבוצה ממכון ויצמן, שכללה את יעקב בננסון, הפרופ' אהוד שפירא וצבי לבנה.‏

חוקרי הטכניון הצליחו להגדיל את רמת המורכבות של המחשב. בעוד שמספר התוכנות האפשריות במחשב המקורי עמד על 765, יכול המחשב החדש לקבל כמיליארד תוכנות שונות. זוהי קפיצת מדרגה מבחינת מספר שאלות החישוב והפעולות המתמטיות, שאותן ניתן לפתור באמצעות מחשב ביולוגי.

"פריצת הדרך הנוספת היא בעצם שילובם של שבבים כחלק ממרכיבי המחשב", מסביר קינן. "זהו יתרון אשר מאפשר קריאה של תוצאות החישוב בזמן אמת, באופן אוטומטי, ללא צורך בשימוש בטכניקות מסורבלות ואיטיות של ביולוגיה מולקולרית. למחשבים כאלו יכולים להיות מגוון יישומים, כגון קידוד והצפנה של מידע", אמר.

קינן מבהיר "בניגוד למחשב האלקטרוני הבנוי מארבעה מרכיבים: חומרה, תוכנה, קלט ופלט קיימות מכונות, שבהן כל ארבעת המרכיבים האלו הם מולקולות. כל אחד מאתנו מהווה מחשב ביולוגי-מולקולרי, כלומר מכונה, שבה כל המרכיבים הנ"ל הם מולקולות, אשר 'מדברות' ביניהן באופן לוגי".

‏‏

מחשבים ביולוגים מעוררים עניין רב בקהילה המדעית בגלל הפוטנציאל הגלום ביכולת החישוב המקבילית שלהם. כמות קטנה של תמיסת חישוב מסוגלת לפעול בבת אחת על מספר רב מאד של מולקולות קלט, ולכן טומנת בחובה כוח חישובי עצום.