נדחה ערעור רוצחי הילד דני כץ לפני 22 שנים; ביהמ"ש העליון: המניע לרצח - לאומני

ביהמ"ש העליון מתח ביקורת על חקירת המשטרה; עו"ד פלדמן: תיתכן הגשת בקשה לקיום דיון נוסף

22 שנים לאחר הרצח המזעזע של הילד דני כץ בחיפה, קבע היום (ה') בית המשפט העליון, כי חמשת הערבים הישראלים שנעצרו והורשעו בזמנו - הם הרוצחים.


הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט העליון דחה פה אחד את ערעור חמשת המורשעים בחטיפתו ורציחתו של הנער דני כץ ז"ל. בפסק הדין צויין, כי הרצח בוצע על רקע לאומני. את פסק הדין כתב השופט (בדימוס) אליהו מצא אשר קבע, כי אשמתם של החמישה שבה והוכחה פעם נוספת מעבר לספק סביר.

השופטים איילה פרוקציה ואשר גרוניס הסכימו עם פסק דינו של השופט מצא. בפסק הדין המנומק מתאר השופט מצא את התפתחות גירסאותיהם של כל אחד מחמשת המורשעים בחקירה, שניהלה המשטרה ומציג את סתירותיהן הפנימיות והתפניות הרבות.

מצא מאמץ את מסקנות ביהמ"ש המחוזי, כי הודעותיהם במשטרה בביצוע הפשע, ניתנו מרצונם הטוב והחופשי. מצא מתבסס על צילום שחזורי המעשים שערך כל אחד מהמורשעים ושביהמ"ש המחוזי השתכנע באמינותם.

ביהמ"ש העליון דוחה טענות לאלימות קשה כנגד החמישה בחקירות, אך עם זאת, הוא איננו שולל את האפשרות שננקטו נגדם אמצעי חקירה פסולים ועל כך נמתחה ביקורת בפסק הדין.

ביהמ"ש העליון גם דחה את טענת הסניגורים, שהחקירות כוונו על מנת להפליל את החמישה. עם זאת, ביהמ"ש מתח ביקורת על התיעוד החלקי של החקירות.

"ליקויי התיעוד" - מציין השופט מצא - "לא היו מכוונים ולא פגעו בפועל בהגנת החמישה".

עוד קובע ביהמ"ש, כי גם המימצאים הפתלוגים תומכים בהרשעתם. "טענות האליבי שהעלו החמישה - אינן מהימנות והוכח, כי המניע העיקרי של המערערים לביצוע הרצח - היה לאומני".

בשנת 1983 נחטף ונרצח הנער דני כץ באיזור מגוריו בחיפה. ביהמ"ש המחוזי הרשיע את החמישה, תושבי סכנין, אשר חלקם הועסקו במרכול שופרסל בשכונת דניה בחיפה וגזר על כל אחד מהם מאסר עולם ועוד 27 שנות מאסר.

ערעור לביהמ"ש העליון על הרשעתם נדחה. לאחר-מכן הם הגישו בקשה לדיון נוסף אשר נדחה ע"י נשיא ביהמ"ש העליון דאז, מאיר שמגר.

בעקבות אינפורמציה נוספת שהתגלתה, הורה שר המשפטים, דוד ליבאי, על הקמת צוות בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד יהודית קרפ לבדיקת טענותיהם, כי הם הורשעו על לא עוול בכפם. הוועדה מצאה ליקוים במסירת חומר החקירה לסניגוריה וכן חשד לשימוש באמצעים פוסלים ואלימות במהלך החקירות.

בקשה שהוגשה לבית המשפט העליון לקיים משפט חוזר התקבלה ע"י הנשיא אהרון ברק. המשפט החוזר התנהל בביהמ"ש המחוזי בת"א. ביהמ"ש חזר והרשיע אותם בכל העבירות שבהם נמצאו אשמים במשפט המקורי ובעקבות כך עתרו שוב לביהמ"ש העליון.

פסק הדין בערעור זה אשר נכתב, כאמור, ע"י השופט בדימוס אליהו מצא, קובע בסופו של דבר, כי אשמת המערערים בעבירות בהם הואשמו והורשעו במשפטם המקורי - חזרה והוכחה כנגדם מעבר לספק סביר גם במשפט החוזר. לאור האמור, הוחלט לדחות את ערעורם ולהשאיר את הרשעתם והעונש שהוטל עליהם על קנו.

בא כוחם של החמישה, עו"ד אביגדור פלדמן הביע מורת רוח מפסק הדין ואמר כי הוא שוקל הגשת בקשה לדיון נוסף. (רע"פ 3268/02).