ביום שאחרי: הבורסה בתל-אביב ננעלה בשיא חדש; מניית הפועלים עלתה בכ-1.5%

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] אי.די.בי פיתוח הוסיפה 2.5%; לאומי זינקה בכ-4% * מכתשים אגן התחזקה 3.5% לקראת הדו"חות מחר * בזק השילה 1.1%

יום אחרי "רעידת האדמה" בשוק ההון, נראה שהעניינים חוזרים לשגרה. אתמול הגיבה הבורסה לפרשת הלבנת ההון בסניף 535 של בנק הפועלים בירידות שנרשמו בכל מניות הבנקים. היום, אחרי שהמשקיעים "ישנו לילה" על החדשות, כבר ראינו אווירה אחרת, רגועה הרבה יותר - מה שמאפשר לשוק לחזור היום לעליות, ובדרך גם לקבוע שיא חדש במדדי המניות הכבדות.

בשעות הצהריים, לאחר שהנהלת הבנק ערכה שיחת ועידה למשקיעים, נראה שאלו נרגעו ממה שלשלמה נחמה (היו"ר) וצבי זיו (המנכ"ל) היה להגיד, ומניית הבנק חזרה לעליות. שינוי המגמה במניית הבנק שינתה את המגמה בכל מניות הבנקים, וגם את המגמה הכוללת בשוק. בסופו עלה מדד תל אביב 100 ב-1.1%, וכמוהו גם מדד תל אביב 25, כששניהם כאמור קובעים רמות שיא חדשות. מדד הפיננסים (שכולל את מניות הבנקים וחברות הפיננסים בתל אביב) רשם תשואת יתר על השוק עם עלייה של 2.3%.

כאמור, הנושא החם של היומיים האחרונים הוא כמובן גילוי פרשת ההלבנה הגדולה בסניף העסקי של בנק הפועלים ברחוב הירקון 104 בתל אביב. אתמול פוצצה הפרשה בה (על פי החשד, כמובן) הולבנו מאות מיליוני דולרים באמצעות סניף הבנק. כל הנהלת הסניף ושורה ארוכה של עובדיו נחקרה, וחלק מהאנשים אף נעצרו.

החשיפה אתמול עוררה רעש רב גם בבורסה, לאור החשש מהפגיעה שעלולה להיות לבנק כולו - מה שהביא אתמול לירידה של 2.6% במניה במחזור ענק של כמעט 200 מיליון שקל. היום החליטה צמרת הבנק להגיב כדי לנסות ולעצור את הסחף. בהנהלה חוששים בעיקר מהתגובה של המשקיעים הזרים, אלו שאחראים על עיקר העליות בשוק ובמניות הבנקים בחודשים האחרונים, כשהחשש הוא שאותם גופים לא ירצו להשקיע במי שחשוד בפרשה כה חמורה.

ראשי בנק הפועלים שידרו במהלך השיחה תחושה של "עסקים כרגיל" בבנק, ואמרו שהבנק ממשיך בתוכניות האסטרטגיות, הן לגבי הרחבת העסקים בארץ והן לגבי הרחבתם בחו"ל. גם רכישת הבנק בשווייץ, בנק מריטיים, תצא, לדבריהם, אל הפועל בתוך מספר שבועות. נחמה וזיו הכחישו גם כל קשר למכירת המניות על ידי בעלי השליטה (משפחת אריסון, תעשיות מלח של הדנקנרים ולו ריינרני) לפני מספר שבועות והדגישו, כי לא הייתה להם כל ידיעה בזמן המכירה לגבי הפרשייה. עוד הדגישו בכירי הבנק, כי בנק הפועלים פועל לפי ההנחיות שדורש חוק איסור הלבנות הון וסיפרו, כי דיווחו למשטרה כבר לפני כשנה על חשדות שעלו בקשר לפעילות בסניף, ומאז הוטל על הפרשייה צו איסור פרסום.

שרי אריסון ודני דנקנר העבירו היום גם הם הודעה לעיתונות שבה נאמר: " לא היה לנו מידע על פרטי החקירה ועל היקפה. לא היה לנו מידע על כך שמדובר בחקירה מהותית. קבוצת אריסון וקבוצת דנקנר מכרו מניות בלי קשר לכל חקירה. לא היה כל שימוש במידע פנימי, וסברה זו משוללת כל יסוד".

כך או כך, נראה שהיום גם המשקיעים עצמם הבינו שהתגובה אתמול הייתה קצת חריפה מדי. "אני לא מאמין שצמרת הבנק ידעה ממשהו", אמר לנו ברוקר שפועל בעיקר מול גופים זרים. "הרי אם נחמה, זיו או מי מצמרת הבנק היה מעורב הוא צריך להיות טיפש או מטורף - והם לא זה ולא זה. הרי ברור להם שמדובר בעבירה חמורה מאוד, ואף אחד מהם לא צריך תיק כזה על ראשו". זו רוח הדברים גם מברוקרים אחרים שדיברנו עמם היום.

כך או כך, כבר מפתיחת המסחר ראינו בשוק אווירה מפויסת יותר בכיוון מניית הבנק, עם עלייה מתונה בשערה. בהמשך, לאחר שיחת הוועידה, התגברה המגמה החיובית, ובסוף היום כבר עלתה המניה ב-1.5% במחזור גבוה של למעלה מ-200 מיליון שקל - גבוה מזה שנרשם אתמול במניה בירידה החדה שהיא רשמה.

כאמור, גם ביתר מניות הבנקים נרשם היום תיקון חיובי חד לירידות שנרשמו אתמול. מניית לאומי, שאתמול ירדה בשיעור מתון יחסית של כ-0.25%, זינקה היום ב-4%. דיסקונט , שירדה אתמול ב-1.2%, עלתה היום ב-1.3% ומניית בנק המזרחי , שאתמול ירדה ב-2.3%, עלתה היום ב-4.2%.

עונת הדו"חות בתל אביב נמשכת, ומחר צפויה מכתשים אגן לפרסם את תוצאותיה לרבעון הרביעי ול-2004 כולה. סקר זריז שעשינו בין האנליסטים מעלה, כי אלו צופים שנת שיא לחברה, עם תחזית ממוצעת להכנסות של 1.5 מיליארד דולר (1.18 מיליארד דולר ב-2003), רווח תפעולי של 285 מיליון דולר (212 מיליון דולר ב-2003) ורווח נקי של 160.6 מיליון דולר (103 מיליון דולר ב-2003).

היום, ערב פרסום הדו"חות, עלתה מניית מכתשים אגן ב-2.5%, וקבעה בכך שיא חדש, כששווי השוק שלה כבר עומד על 2.38 מיליארד דולר.

גם כור , החברה-האם של מכתשים אגן, נהנתה היום מרוח גבית, עם עלייה של 3.5%. לעלייה בכור תרמה גם החברה-האחות של מכתשים אגן - אי.סי.איי טלקום. אי.סי.איי הודיעה היום על מכירת החוב של החברה הברזילאית CVT לבנק ABN אמרו. על פי ההסכם, ירכוש הבנק את חובה של GCT תמורת 96 מיליון דולר עם אופציה לעוד 3.3 מיליון דולר. במקור עמד החוב של GVT על 163 מיליון דולר - כולל האג"ח לחברה-האם של GVT - והוא רשום בספרי ECI בכ-85 מיליון דולר לאחר שורה של מחיקות שבוצעו בו בשנים האחרונות. כעת, לאחר המחיקות הללו, צפויה העסקה להניב לאי.סי.איי רווח הון של כ-11 מיליון דולר, לא כולל הסכום המותנה.

מניית סאני ריכזה היום עניין חריג, עם מחזור של 22 מיליון שקל (פי 18 מהממוצע הרגיל שלה) וירידה של 0.6%. בקבוצת אי.די.בי נרשמה היום מגמה חיובית במחזורים גבוהים, עם עלייה של 0.8% בכלל תעשיות , 1.1% בדסק"ש , ו-2.5% באי.די.בי פיתוח .

ליפמן ממשיכה להגדיל את פעילותה בשוק הטורקי, אחד השווקים בתמהיל הגיאוגרפי שלה. החברה דיווחה הבוקר, כי קיבלה הזמנת המשך לאספקת מסופים נייחים מדגם נורית 8320 ומסופים אלחוטיים מדגם נורית 8010S מאחד הבנקים הפרטיים הגדולים בטורקיה. אספקת המסופים צפויה להתבצע במהלך המחצית הראשונה של שנת 2005. היקף ההזמנה נאמד בכ-4.8 מיליון דולר. עבור ליפמן מדובר בעסקה שלישית עליה מדווח בשבועיים האחרונים אחרי שלפני כשבועיים דיווחה החברה על עסקה לאספקת מסופי אשראי מדגם "נורית" לבנקים בטורקיה בכ-7 מיליון דולר, ולפני כשבוע דיווחה על הזמנות בהיקף 3 מיליון דולר מהשוק ההודי. מניית החברה עלתה היום ב-1.4%.

חברה נוספת שמעמיקה הפעילות בחו"ל היא שטראוס עלית . החברה הודיעה היום, כי שטראוס-עלית אינטרנשיונל, שמרכזת את פעילותה של הקבוצה מעבר לים (בעיקר בשוק הקפה) מנהלת מו"מ לרכישת מניות שותפיה בחברה דונקפה (60%). היקף העסקה, אם תושלם, יגיע לכ-26-27 מיליון אירו. דונקפה היא שחקן הקפה מספר 2 בסרביה ומונטנגרו.

נשיא שטראוס עלית, ארז ויגודמן, הודיע גם כי שטראוס-עלית אינטרנשיונל מנהלת משא ומתן לרכישת הפעילות והנכסים הקשורים במותג הפרימיום MK בפולין, בטווח מחיר של כ-26 עד 30 מיליון אירו. הסכם מקדמי אמור להיחתם בשבועיים הקרובים, והסכם סופי ומחייב מותנה בקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים בפולין, ובבדיקת נאותות שתהיה לשביעות רצונה של החברה. אם תושלם עסקת רכישת M.K. בהצלחה, תהפוך עלית לעלית שחקן הקפה מספר 1-2 בפולין, ושחקן הקפה המוביל במרכז ומזרח אירופה בכלל, אומר ויגודמן. מניית עלית עלתה היום ב-1%.

חברת הנדל"ן אזורים , מקבוצת אי.די.בי, השלימה היום גיוס מוצלח באג"ח. החברה הציעה למוסדיים אג"ח סטרייט לא סחירים ב-120 מיליון שקל עם התחייבות לרשום אותן בהמשך למסחר בבורסה. במכרז, שנוהל על ידי כלל פיננסים חיתום, נרשמו ביקושים של למעלה מפי 5, ובסופו של דבר הוחלט להגדיל את הגיוס כמעט פי 3 ל-350 מיליון שקל.

המכרז נערך על הריבית, במרווח מקסימלי של 1.95% מעל לאג"ח הממשלתי. בפועל, נקבעה הריבית על 4.8%, כלומר 1.45% מעל לאיגרות הממשלתיות במח"מ 5.3 שנים.

השקל ממשיך לצבור עוצמה, הן בשוק המט"ח והן בשוק איגרות החוב. מול הדולר התחזק היום המטבע המקומי ב-0.25%, ושערו היציג של הדולר נקבע על 4.331 שקלים.

בשוק הסולידי נערך היום המכרז השגרתי של האוצר, וכפי שראינו בחודשים האחרונים, גם הפעם ההיצע היה נמוך (כמיליארד וחצי של בלבד) בעוד שהביקושים היו גבוהים כמעט פי 7, והסתכמו בכ-10.5 מיליארד שקל (בכל האיגרות - שקליות וצמודות). כתוצאה מהמכרז המוצלח, מיהרו כל הגופים שלא הצליחו לקבל הקצאה לרכוש איגרות בשוק הסחיר - מה שהביא לפעילות ערה בשוק הסולידי ולעליות חדות. השחר 2682, למשל, שבמכרז היה לה ביקוש יתר של כמעט פי 13, עלתה היום ב-0.6%, ונסחרה בתשואה של 6.47% בלבד (לעומת התשואה שנסגרה במכרז על 6.55%).

הגליל 5904, שזכתה לביקוש של פי 6, עלתה ב-0.7%, ותשואתה עמדה בבורסה על 4.06% בלבד (לעומת התשואה במכרז, שהייתה גבוהה במעט יותר ונסגרה על 4.07%). *