הקמת מערכת סליקה מרכזית ע"י בנק ישראל מתקדמת: מחר תפורסם הבקשה לקבלת הצעה מזכיינים

מכיוון שאין חברות ישראליות בעלות ניסיון בתחום זה, תיעשה הפנייה לחברות בינלאומיות

הקמת מערכת סליקה מרכזית לתשלומים גדולים במשק בזמן אמת נכנסה לשלב הביצוע, כך מסר היום בנק ישראל. עוד נמסר כי ההכנות להפעלה של מסלקה תוך יומית נמשכות בקצב מואץ. מדובר במסלקה מרכזית שתאפשר לבצע תשלומים בסכומים גדולים מאוד בין פרטים וחברות במהלך כל שעות היום באופן מיידי וסופי, שלא יאפשר ביטול העיסקה במועד מאוחר יותר. מחר ה-4 באפריל יפרסם בנק ישראל בקשה לקבלת הצעות להקמת המערכת אשר תופעל ע"י הזכיין.

הובהר, מכיוון שאין חברות ישראליות בעלות ניסיון בתחום זה, תיעשה הפנייה לחברות בינלאומיות. ואולם בנק ישראל מתנה שהתחזוקה של המערכת תתבצע ע"י הסניף הישראלי של החברה הבינלאומית שתזכה או ע"י קבלן משנה ישראלי. דרישה נוספת, שהחומרה למערכת תירחש דרך ספק ישראלי.

בבנק ישראל מציינים, כי בשנים האחרונות גברה מאוד ההכרה בחשיבות קידום ושיפור היציבות של מערכת התשלומים במדינה, באמצעות מערכות הכוללות בין השאר: מסלקת הצ'קים, מסלקה אוטומטית המבצעת את הוראות הקבע, חיובים וזיכויים, מסלקות הבורסה לני"ע והמערכות בבנק המרכזי עצמו, המשמשות שלב אחרון של כלל הפעילות הבינ-בנקאית המתבצעת בחשבונות הבנקים בבנק ישראל.

עוד נמסר כי בנק ישראל פועל ביחד עם הבנקים, ליישום רפורמה כוללת במערכות התשלומים והסליקה בישראל, באמצעות הקמת המסלקה התוך יומית שתבטיח ביצוע אמין ומהיר של התשלומים במשק, וכן הקטנת הסיכויים במסלקות הנוכחיות, והתאמתן לסטנדרטים בינלאומיים. כחלק מהרפורמה: הארכה של יום העסקים הבנקאי, גם לשעות אחה"צ ושיפור תהליך הסליקה של הצ'קים.