גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת העמק שברה שיא עולמי במהירות

היסטוריית הרכבות בארץ ישראל מספרת את סיפורה של הארץ: איך קיבלו בירושלים את הרכבת הראשונה מיפו, כיצד השפיע הקו לחיפה על פיתוח העיר והנמל, ומתי היו רכבות נוסעים לדימונה

בתחילת שנות ה-90 אלטרנטיבת הרכבת בישראל היתה עלובה אפילו בקנה מידה מזרח תיכוני: רכבות מיושנות, זמני נסיעה ארוכים, יעדים חשובים שאינם על מפת המסילות ותשתיות מפגרות.

ב-2005 התמונה נראית שונה לגמרי, והשנה צפויים לנסוע ברכבת 26 מיליון נוסעים, בהשוואה ל-4 מיליון בלבד ב-1994. מסתבר, שדווקא בעבר הרחוק ראתה הרכבת ימים יפים, וקווים בינלאומיים ומקומיים רישתו את הארץ, הודות לשלטונות הטורקיים והבריטים.

ירושלים התחברה רק ב-9 באפריל לרשת הרכבות, אך צפירת הקטר הראשונה נשמעה בעיר כבר ב-26 בספטמבר 1892, עשור בלבד אחרי הקמת המושבות הראשונות של העלייה הראשונה. את הרעיון להקים בארץ ישראל מסילת ברזל הגה הנדבן היהודי-אנגלי, משה מונטיפיורי, עוד ב-1839 (14 שנה אחרי השקת קו הרכבת האזרחי הראשון בעולם).

רק ב-1890 החלה חברה צרפתית, שרכשה את הזיכיון מהיזם היהודי יוסף נבון, תמורת מיליון פרנק צרפתי, בהנחת המסילה הראשונה, המחברת את נמל יפו, עיר המסחר השוקקת, עם ירושלים.

אורך המסילה, שהונחה במהלך שנתיים וחצי, היה 82 ק"מ, וזמן הנסיעה בקו במאה ה-19 היה 3 שעות ו-50 דקות, מהירות ממוצעת של 21 קמ"ש. כניסת הרכבת הראשונה לירושלים לוותה בחגיגה המונית, הונפו דגלי האימפריה העות'מאנית, ובראייה היסטורית היה האירוע בעל חשיבות עליונה בחיי היישוב היהודי.

רוחב המסילה היה מטר אחד בלבד, מטעמי חיסכון, ויובאו לארץ חמישה קטרי קיטור מארה"ב, בהספק של 500 כ"ס. הקרונות היו עשויים עץ. סך ההשקעה בקו, לרבות התחנות והציוד, הסתכם ב-14 מיליון פרנק צרפתי.

בשנים הראשונות הופעלה רכבת אחת ביום בכל כיוון, ובה שתי מחלקות. עוד לפני תום המאה הוגברה התדירות לשלוש רכבות ביום בכל כיוון, ונוספה מחלקה שלישית.

מכובדים רבים הגיעו לירושלים ברכבת, בהם תיאודור הרצל והקיסר הגרמני וילהלם השני, ואפילו מים הובלו בשעת הצורך ברכבת מהשפלה לירושלים.

ב-1896 הובילה הרכבת 70 אלף נוסעים ו-16 אלף טונות משא, ואילו ב-1913 הובילה 183 אלף נוסעים ו-48 אלף טונות משא. תחנות הרכבת הפכו למרכזי חיים בפלשתינה. המסילה ההיסטורית שימשה במשך 106 שנה, ונסגרה ב-1998.

קו הרכבת השני בארץ ישראל, ואולי המיתולוגי מכולם, שלימים כונה "רכבת העמק", חיבר את חיפה עם דמשק, דרך עפולה ובית שאן. ראשיתו בהחלטת הסולטן העות'מאני, במאי 1900, להקים מסילת ברזל, שתחבר את דמשק עם מכה ומדינה שבערב הסעודית, לטובת עולי הרגל המוסלמים.

הפרויקט השאפתני נמתח לאורך 1,302 ק"מ, והוחלט ליצור שלוחה מערבית לקו, ולחברו עם חיפה לאורך 161 ק"מ עד דרעא שבעבר הירדן. הרכבת נקראה "הרכבת החיג'אזית" (Hedjjaz). 9,500 חיילים טורקיים, בעזרת מהנדס גרמני, הצליחו בתוך 8 שנים להשלים את המסילה עד מכה ומדינה.

בינואר 1904 נחנך קטע המסילה חיפה-בית שאן, שאורכו 59 ק"מ. המסילה המשיכה עד צמח שבדרום הכנרת, שם הוקמה תחנת הרכבת הנמוכה ביותר בעולם - תחנת "גשר נהרים", בגובה 246 מטר מתחת לפני הים. משם טיפסה המסילה לגובה, 700 מטר, לדרעא שבעבר הירדן, בתוואי מפותל ומסובך באורך 75 ק"מ (45 ק"מ בקו אווירי). בחיפה נבנתה תחנת רכבת, שהיתה המבנה הגדול והמפואר בעיר (כיום תחנת חיפה מזרח).

באוקטובר 1905 יצאה הרכבת הראשונה מחיפה לדמשק. הנסיעה ארכה 11 וחצי שעות, במהירות ממוצעת של 25 קמ"ש, ומכאן תדמיתה האיטית להחריד. עם השנים זמן הנסיעה התקצר ל-10 שעות. ב-1912-1913 נבנות למסילה שתי שלוחות: האחת מבאלד א-שיח (כיום תל חנן) לעכו, והשנייה מעפולה לג'נין (17 ק"מ).

בשנים האחרונות של השלטון העות'מאני בארץ ישראל, היוותה רכבת העמק את עורק התחבורה העיקרי והכמעט יחידי בצפון הארץ, בהיעדר תשתית כבישים. בשיא הופעלו חמש רכבות מדי יום מחיפה לעבר הירדן, שהפכו את הקטע לרווחי ביותר ברכבת החיג'אזית. חיפה הפכה לנמל המוצא של דמשק, גברה תנועת האוניות אליה והעיר נהנתה משגשוג בענפי השירותים, הבנקאות, המסחר והאחסון.

שתי אנקדוטות משעשעות קשורות ברכבת העמק: בימי מלחמת העולם הראשונה היה מחסור בקטרים, ומהנדסים גרמנים בנו על הרכבת תורן עם מפרש רחב. ייצור הכלאיים המוזר הזה, שכונה "האקספרס הפיניקי", שייט על המסילה בכוח הרוח, והסיע חיילים מחיפה לעפולה, במורד המסילה. למרבה הצער, כוחה של הרוח לא היה חזק מספיק בשביל להחזיר את הקרונות בחזרה לחיפה...

הסיפור השני גם הוא מהווה חידוש עולמי: המהנדס היהודי ברוך קטינקא, חיבר, לבקשת החיילים הגרמנים שהוצבו ליד מרחביה, מנוע של מטוס "דיימלר" בהספק 160 כ"ס לקרון שטוח. הרכבת-מטוס השיגה שיא עולמי במהירות על מסילות צרות - 100 קמ"ש, לשמחת החיילים שבאו לבלות בחיפה.

ב-1915 נחנך קו הרכבת הטורקי הצבאי מעפולה דרך טול כרם ולוד לבאר-שבע ולסיני, ורכבת העמק חוברה לראשונה לרכבת יפו-ירושלים.

באוקטובר 1915 רכבת ראשונה יוצאת מדמשק לבאר-שבע. בפברואר 1916 מגיע קו הרכבת כבר עד ניצנה. הבריטים פורצים את קווי הטורקים, ובאוקטובר 1917 מושלם קשר מסילתי בין אל-עריש, רפיח ובאר-שבע.

בינואר 1919 נחנך על-ידי הבריטים קו הרכבת מלוד לחיפה. באותה שנה חובר קו זה לקהיר דרך סיני, ורכבת יומית עושה דרכה מחיפה לקהיר. הבריטים מקימים ב-1920 מינהלה ממשלתית, בשם פלסטיין ריילווייז, הממשיכה בתנופת פיתוח רשת הרכבת בפלשתינה. העבודות על קו פ"ת-ת"א נפסקות בראש העין, מחוסר תקציב.

בימי המנדט הבריטי מוקד הפעילות של הרכבת הוא בתחנת לוד, המשמשת צומת לכל קווי המסילה. לוח הזמנים הצפוף והעומס יוצרים פקקים בתחנה. ב-1937 מוקמות גם תחנות חיפה מרכז ותחנת קרית מוצקין.

שנות מלחמת העולם השנייה הן שנות שיא בפעילות הרכבת המנדטורית, המשנעת מיליוני חיילים ומיליוני טונות של מטען. מתעורר הצורך לסלול קו רכבת לאורך החוף, וב-1942 מושלם קו הרכבת מחיפה דרך עכו, ראש הנקרה, ביירות וטריפולי, המקשר לראשונה את ארץ ישראל ללבנון, טורקיה וממנה לאירופה. העבודה נשלמת בתוך 9 חודשים, וכוללת חציבת שלוש מנהרות באזור ראש הנקרה.

ב-1943 נבנית מסילה מאזור נמל התעופה בן-גוריון לתל השומר. שיא של 3.3 מיליון נוסעים ברכבת הארץ ישראלית באותה שנה. לאחר תום המלחמה מופנה מאבק היישוב היהודי לעצמאות נגד סממן המנדט הבריטי: הרכבת. בליל הגשרים ביוני 1946 מפוצצים לוחמי הפלמ"ח את הגשרים המחברים את המסילות הארץ ישראליות עם לבנון, סוריה וירדן. הקשר מנותק עד היום.

בטרם עוזבים הבריטים את הארץ, מכשירים אנשי הרכבת היהודים ואנשי ההגנה כוח מיוחד של מפעילים יהודיים שיתפסו את מקום האנגלים. הקווים הראשונים שנמסרים לידיים עבריות הם חיפה-קרית מוצקין וחיפה-חדרה. בשנתה הראשונה מובילה "רכבת ישראל" 281 אלף נוסעים.

ב-17.8.1948 עולה רכבת ראשונה מת"א לירושלים. בקיץ 1949 סוללת רכבת ישראל קטע עוקף טול כרם, שנותרה בידי הירדנים, ומחברת מחדש את חיפה למרכז הארץ.

ב-20.9.1949 נחנך קו חיפה-חדרה-ת"א, זמן הנסיעה: שעתיים ועשרים דקות. ב-2.3.1950 נחנך קו סדיר בין חיפה לירושלים, דרך ת"א, וזמן הנסיעה בו 4 שעות. ב-15.4.1953 נחנכת רכבת החוף החדשה, מת"א דרך כפר ויתקין וחדרה מערב לחיפה, והופכת לקו הראשי במדינה.

ב-1954 מפורקת רכבת העמק, שלא היתה בשימוש מספר שנים משום שרוחבה הצר לא התאים לתשתית הרכבות החדשה (50 שנה מאוחר יותר מתגלה קטר קיטור של רכבת העמק ליד חמת גדר, בשטח ירדן - הוא משופץ ומשומר). באמצע שנות החמישים מתרחש המעבר מקטרי קיטור לקטרי דיזל, וצפירת הקיטור האחרונה נשמעת בפברואר 1959. שדרוג תשתיות כללי מתבצע באותן שנים, הודות לכספי השילומים מגרמניה.

בנובמבר 1961 נשלמת הארכת המסילה עד נמל אשדוד. בספטמבר 1965 מונחת המסילה מבאר-שבע לדימונה עבור משא, וב-1967 גם עבור נוסעים. המסילה מדימונה מוארכת עד אורון (1970) וצין, התחנה הדרומית ביותר בארץ (1977).

אחרי מלחמת ששת הימים הגיעה הרכבת עד קונייטרה ופורט תאופיק שעל גדות תעלת סואץ, שרות שנמשך עד מלחמת יום כיפור. המלחמה קוטעת גם שירות נוסעים שנמשך שנה, מת"א לעזה ודיר אל-באלח.

בשנת 1991 נפתחת מחדש תחנת הרכבת ברחובות, וב-1993 נחנך הקו ת"א-נתניה. ב-1996 נחנכת תחנת הנוסעים "השלום" במרכז ת"א, וכן מופעלת רכבת פרברית חיפה-קריות. ב-1999 נחנכת תחנת חוף הכרמל. ביוני 2000 יוצא לדרך קו ראש העין-ת"א, דרך סגולה ובני-ברק. בספטמבר 2000 נפתחת תחנת אוניברסיטת ת"א, ובאוקטובר תחנת באר-שבע מרכז.

במארס 2005 מאשרת הוועדה לתשתיות לאומיות את התוכנית לבנייה מחדש של מסילת רכבת העמק, מחיפה לבית-שאן, בעלות של מאות מיליוני שקלים. הפעם, כנראה, בלי מפרש.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט