גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת העמק שברה שיא עולמי במהירות

היסטוריית הרכבות בארץ ישראל מספרת את סיפורה של הארץ: איך קיבלו בירושלים את הרכבת הראשונה מיפו, כיצד השפיע הקו לחיפה על פיתוח העיר והנמל, ומתי היו רכבות נוסעים לדימונה

בתחילת שנות ה-90 אלטרנטיבת הרכבת בישראל היתה עלובה אפילו בקנה מידה מזרח תיכוני: רכבות מיושנות, זמני נסיעה ארוכים, יעדים חשובים שאינם על מפת המסילות ותשתיות מפגרות.

ב-2005 התמונה נראית שונה לגמרי, והשנה צפויים לנסוע ברכבת 26 מיליון נוסעים, בהשוואה ל-4 מיליון בלבד ב-1994. מסתבר, שדווקא בעבר הרחוק ראתה הרכבת ימים יפים, וקווים בינלאומיים ומקומיים רישתו את הארץ, הודות לשלטונות הטורקיים והבריטים.

ירושלים התחברה רק ב-9 באפריל לרשת הרכבות, אך צפירת הקטר הראשונה נשמעה בעיר כבר ב-26 בספטמבר 1892, עשור בלבד אחרי הקמת המושבות הראשונות של העלייה הראשונה. את הרעיון להקים בארץ ישראל מסילת ברזל הגה הנדבן היהודי-אנגלי, משה מונטיפיורי, עוד ב-1839 (14 שנה אחרי השקת קו הרכבת האזרחי הראשון בעולם).

רק ב-1890 החלה חברה צרפתית, שרכשה את הזיכיון מהיזם היהודי יוסף נבון, תמורת מיליון פרנק צרפתי, בהנחת המסילה הראשונה, המחברת את נמל יפו, עיר המסחר השוקקת, עם ירושלים.

אורך המסילה, שהונחה במהלך שנתיים וחצי, היה 82 ק"מ, וזמן הנסיעה בקו במאה ה-19 היה 3 שעות ו-50 דקות, מהירות ממוצעת של 21 קמ"ש. כניסת הרכבת הראשונה לירושלים לוותה בחגיגה המונית, הונפו דגלי האימפריה העות'מאנית, ובראייה היסטורית היה האירוע בעל חשיבות עליונה בחיי היישוב היהודי.

רוחב המסילה היה מטר אחד בלבד, מטעמי חיסכון, ויובאו לארץ חמישה קטרי קיטור מארה"ב, בהספק של 500 כ"ס. הקרונות היו עשויים עץ. סך ההשקעה בקו, לרבות התחנות והציוד, הסתכם ב-14 מיליון פרנק צרפתי.

בשנים הראשונות הופעלה רכבת אחת ביום בכל כיוון, ובה שתי מחלקות. עוד לפני תום המאה הוגברה התדירות לשלוש רכבות ביום בכל כיוון, ונוספה מחלקה שלישית.

מכובדים רבים הגיעו לירושלים ברכבת, בהם תיאודור הרצל והקיסר הגרמני וילהלם השני, ואפילו מים הובלו בשעת הצורך ברכבת מהשפלה לירושלים.

ב-1896 הובילה הרכבת 70 אלף נוסעים ו-16 אלף טונות משא, ואילו ב-1913 הובילה 183 אלף נוסעים ו-48 אלף טונות משא. תחנות הרכבת הפכו למרכזי חיים בפלשתינה. המסילה ההיסטורית שימשה במשך 106 שנה, ונסגרה ב-1998.

קו הרכבת השני בארץ ישראל, ואולי המיתולוגי מכולם, שלימים כונה "רכבת העמק", חיבר את חיפה עם דמשק, דרך עפולה ובית שאן. ראשיתו בהחלטת הסולטן העות'מאני, במאי 1900, להקים מסילת ברזל, שתחבר את דמשק עם מכה ומדינה שבערב הסעודית, לטובת עולי הרגל המוסלמים.

הפרויקט השאפתני נמתח לאורך 1,302 ק"מ, והוחלט ליצור שלוחה מערבית לקו, ולחברו עם חיפה לאורך 161 ק"מ עד דרעא שבעבר הירדן. הרכבת נקראה "הרכבת החיג'אזית" (Hedjjaz). 9,500 חיילים טורקיים, בעזרת מהנדס גרמני, הצליחו בתוך 8 שנים להשלים את המסילה עד מכה ומדינה.

בינואר 1904 נחנך קטע המסילה חיפה-בית שאן, שאורכו 59 ק"מ. המסילה המשיכה עד צמח שבדרום הכנרת, שם הוקמה תחנת הרכבת הנמוכה ביותר בעולם - תחנת "גשר נהרים", בגובה 246 מטר מתחת לפני הים. משם טיפסה המסילה לגובה, 700 מטר, לדרעא שבעבר הירדן, בתוואי מפותל ומסובך באורך 75 ק"מ (45 ק"מ בקו אווירי). בחיפה נבנתה תחנת רכבת, שהיתה המבנה הגדול והמפואר בעיר (כיום תחנת חיפה מזרח).

באוקטובר 1905 יצאה הרכבת הראשונה מחיפה לדמשק. הנסיעה ארכה 11 וחצי שעות, במהירות ממוצעת של 25 קמ"ש, ומכאן תדמיתה האיטית להחריד. עם השנים זמן הנסיעה התקצר ל-10 שעות. ב-1912-1913 נבנות למסילה שתי שלוחות: האחת מבאלד א-שיח (כיום תל חנן) לעכו, והשנייה מעפולה לג'נין (17 ק"מ).

בשנים האחרונות של השלטון העות'מאני בארץ ישראל, היוותה רכבת העמק את עורק התחבורה העיקרי והכמעט יחידי בצפון הארץ, בהיעדר תשתית כבישים. בשיא הופעלו חמש רכבות מדי יום מחיפה לעבר הירדן, שהפכו את הקטע לרווחי ביותר ברכבת החיג'אזית. חיפה הפכה לנמל המוצא של דמשק, גברה תנועת האוניות אליה והעיר נהנתה משגשוג בענפי השירותים, הבנקאות, המסחר והאחסון.

שתי אנקדוטות משעשעות קשורות ברכבת העמק: בימי מלחמת העולם הראשונה היה מחסור בקטרים, ומהנדסים גרמנים בנו על הרכבת תורן עם מפרש רחב. ייצור הכלאיים המוזר הזה, שכונה "האקספרס הפיניקי", שייט על המסילה בכוח הרוח, והסיע חיילים מחיפה לעפולה, במורד המסילה. למרבה הצער, כוחה של הרוח לא היה חזק מספיק בשביל להחזיר את הקרונות בחזרה לחיפה...

הסיפור השני גם הוא מהווה חידוש עולמי: המהנדס היהודי ברוך קטינקא, חיבר, לבקשת החיילים הגרמנים שהוצבו ליד מרחביה, מנוע של מטוס "דיימלר" בהספק 160 כ"ס לקרון שטוח. הרכבת-מטוס השיגה שיא עולמי במהירות על מסילות צרות - 100 קמ"ש, לשמחת החיילים שבאו לבלות בחיפה.

ב-1915 נחנך קו הרכבת הטורקי הצבאי מעפולה דרך טול כרם ולוד לבאר-שבע ולסיני, ורכבת העמק חוברה לראשונה לרכבת יפו-ירושלים.

באוקטובר 1915 רכבת ראשונה יוצאת מדמשק לבאר-שבע. בפברואר 1916 מגיע קו הרכבת כבר עד ניצנה. הבריטים פורצים את קווי הטורקים, ובאוקטובר 1917 מושלם קשר מסילתי בין אל-עריש, רפיח ובאר-שבע.

בינואר 1919 נחנך על-ידי הבריטים קו הרכבת מלוד לחיפה. באותה שנה חובר קו זה לקהיר דרך סיני, ורכבת יומית עושה דרכה מחיפה לקהיר. הבריטים מקימים ב-1920 מינהלה ממשלתית, בשם פלסטיין ריילווייז, הממשיכה בתנופת פיתוח רשת הרכבת בפלשתינה. העבודות על קו פ"ת-ת"א נפסקות בראש העין, מחוסר תקציב.

בימי המנדט הבריטי מוקד הפעילות של הרכבת הוא בתחנת לוד, המשמשת צומת לכל קווי המסילה. לוח הזמנים הצפוף והעומס יוצרים פקקים בתחנה. ב-1937 מוקמות גם תחנות חיפה מרכז ותחנת קרית מוצקין.

שנות מלחמת העולם השנייה הן שנות שיא בפעילות הרכבת המנדטורית, המשנעת מיליוני חיילים ומיליוני טונות של מטען. מתעורר הצורך לסלול קו רכבת לאורך החוף, וב-1942 מושלם קו הרכבת מחיפה דרך עכו, ראש הנקרה, ביירות וטריפולי, המקשר לראשונה את ארץ ישראל ללבנון, טורקיה וממנה לאירופה. העבודה נשלמת בתוך 9 חודשים, וכוללת חציבת שלוש מנהרות באזור ראש הנקרה.

ב-1943 נבנית מסילה מאזור נמל התעופה בן-גוריון לתל השומר. שיא של 3.3 מיליון נוסעים ברכבת הארץ ישראלית באותה שנה. לאחר תום המלחמה מופנה מאבק היישוב היהודי לעצמאות נגד סממן המנדט הבריטי: הרכבת. בליל הגשרים ביוני 1946 מפוצצים לוחמי הפלמ"ח את הגשרים המחברים את המסילות הארץ ישראליות עם לבנון, סוריה וירדן. הקשר מנותק עד היום.

בטרם עוזבים הבריטים את הארץ, מכשירים אנשי הרכבת היהודים ואנשי ההגנה כוח מיוחד של מפעילים יהודיים שיתפסו את מקום האנגלים. הקווים הראשונים שנמסרים לידיים עבריות הם חיפה-קרית מוצקין וחיפה-חדרה. בשנתה הראשונה מובילה "רכבת ישראל" 281 אלף נוסעים.

ב-17.8.1948 עולה רכבת ראשונה מת"א לירושלים. בקיץ 1949 סוללת רכבת ישראל קטע עוקף טול כרם, שנותרה בידי הירדנים, ומחברת מחדש את חיפה למרכז הארץ.

ב-20.9.1949 נחנך קו חיפה-חדרה-ת"א, זמן הנסיעה: שעתיים ועשרים דקות. ב-2.3.1950 נחנך קו סדיר בין חיפה לירושלים, דרך ת"א, וזמן הנסיעה בו 4 שעות. ב-15.4.1953 נחנכת רכבת החוף החדשה, מת"א דרך כפר ויתקין וחדרה מערב לחיפה, והופכת לקו הראשי במדינה.

ב-1954 מפורקת רכבת העמק, שלא היתה בשימוש מספר שנים משום שרוחבה הצר לא התאים לתשתית הרכבות החדשה (50 שנה מאוחר יותר מתגלה קטר קיטור של רכבת העמק ליד חמת גדר, בשטח ירדן - הוא משופץ ומשומר). באמצע שנות החמישים מתרחש המעבר מקטרי קיטור לקטרי דיזל, וצפירת הקיטור האחרונה נשמעת בפברואר 1959. שדרוג תשתיות כללי מתבצע באותן שנים, הודות לכספי השילומים מגרמניה.

בנובמבר 1961 נשלמת הארכת המסילה עד נמל אשדוד. בספטמבר 1965 מונחת המסילה מבאר-שבע לדימונה עבור משא, וב-1967 גם עבור נוסעים. המסילה מדימונה מוארכת עד אורון (1970) וצין, התחנה הדרומית ביותר בארץ (1977).

אחרי מלחמת ששת הימים הגיעה הרכבת עד קונייטרה ופורט תאופיק שעל גדות תעלת סואץ, שרות שנמשך עד מלחמת יום כיפור. המלחמה קוטעת גם שירות נוסעים שנמשך שנה, מת"א לעזה ודיר אל-באלח.

בשנת 1991 נפתחת מחדש תחנת הרכבת ברחובות, וב-1993 נחנך הקו ת"א-נתניה. ב-1996 נחנכת תחנת הנוסעים "השלום" במרכז ת"א, וכן מופעלת רכבת פרברית חיפה-קריות. ב-1999 נחנכת תחנת חוף הכרמל. ביוני 2000 יוצא לדרך קו ראש העין-ת"א, דרך סגולה ובני-ברק. בספטמבר 2000 נפתחת תחנת אוניברסיטת ת"א, ובאוקטובר תחנת באר-שבע מרכז.

במארס 2005 מאשרת הוועדה לתשתיות לאומיות את התוכנית לבנייה מחדש של מסילת רכבת העמק, מחיפה לבית-שאן, בעלות של מאות מיליוני שקלים. הפעם, כנראה, בלי מפרש.

עוד כתבות

חליפות החלל של אנדר ארמור / צילום: Virgin Galactic

אנדר ארמור חושפת: אלה חליפות החלל שעיצבנו לריצ'ארד ברנסון

אנדר ארמור משתפת פעולה עם וירג'ין גלאקטיק, חברת הטיסות הפרטיות לחלל בשליטת ריצ'ארד ברנסון, בקולקציה שלמה של לבוש חלל שהיא, על פי טענת אנדר ארמור, "הראשונה שנוצרה במיוחד עבור אסטרונאוטים פרטיים"

אמיר אוחנה, נעמה יששכר / צילום: כדיה לוי, רויטרס

פרשת נעמה יששכר: האם הסמכות להסגרת ההאקר הרוסי נתונה בידי שר המשפטים?

בג"ץ קבע בעבר כי "בידי השר הכוח שלא להסגיר, אך רק בנסיבות מיוחדות וכבדות-משקל" ● האם מקרה שבו אזרחית ישראלית מוחזקת כבת-ערובה ברוסיה על החזקת כמות מינימלית של סמים קלים, כקלף מיקוח נגד הסגרת האקר רוסי לארה"ב, נחשב לנסיבות כאלה?

הפגנות פרו־כורדיות בלונדון/ צילום: רויטרס

שהכורדים יחפשו את נפוליאון: איך טראמפ הסתלק מסוריה?

החלטותיו של דונלד טראמפ להסתלק מגבול סוריה־טורקיה החרידו את הקרובים שבבעלי בריתו • אבל מחריד לא פחות הוא תהליך קבלת ההחלטות: מה שהתחיל במחוות ידידות לטורקיה מסתיים, פחות משבוע אחר כך, באיומים ובהחרמות

אלכס ספיר / צילום: יח"צ

זה שמוכר וזה שקונה: ספיר צפויה לממש את הנכס "מיאמי 18", מנרב תקים שני בניינים במנהטן ב-127 מיליון דולר

לספיר קורפ, הפועלת בנדל"ן להשקעה, ייזום ומלונאות בארה"ב, יש החזקה של כ-21% בנכס, והיא זכאית ל-40% מרווחי העסקה ● מנרב רכשה קרקעות באזור פארק גראמרסי להקמת שני פרויקטי מגורים שיכללו כ-90 יחידות דיור

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

מכתבו של טראמפ לארדואן: "בוא נסגור עסקה, אל תהיה טיפש"

במכתב מתאריך 9 באוקטובר כותב טראמפ בשפה פשטנית לארדואן: "בוא נעבוד על עסקה טובה. אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

"40 שקל לחבילת סלולר ללא הגבלה? זה מצב שלא קיים באף מדינה מפותחת"

חברות הסלולר הישראליות נערכות למכרז על הדור החמישי בזמן שהן עסוקות בתוכניות הישרדות ובפיטורי עובדים ● סמנכ"ל השיווק של חטיבת פתרונות הרשת של אמדוקס, יוגן פאטל, מזהיר: המשבר בתחום יוביל את ישראל, שהיא אומת הסטארט-אפ, לנחיתות טכנולוגית

טרודו עם בוחרים פוטנציאלים /צילום: רויטרס

החרדות הכלכליות של תושבי קנדה ינצחו בבחירות בעוד שבוע

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ויריבו השמרן אנדרו שיר נושאים עיניים לפרברי טורונטו, שמהם תבוא ההכרעה בבחירות בשבוע הבא • אף שתמונות ישנות של טרודו מחופש לשחור עלולות לפגוע בתמיכה בו, מה שמעניין את הבוחרים הם מחירי הדיור ומס שמייקר את הנסיעה

הדמיית החניון של התחנה המרכזית של צפון ירושלים   / צילום: חברת מוריה, מורדגן

דניה סיבוס נבחרה להקים את התחנה המרכזית של צפון ירושלים

המרכז התחבורתי הצפוני של הבירה יכלול מסוף נוסעים וחניון למאות אוטובוסים שמעליהם גג בתצורת גינה ירוקה ● הפרויקט נאמד ב-212 מיליון שקל ● החניון יביא לפינוי חניון האוטובוסים שפועל בסמוך לבנייני האומה

דונלד טאסק, נשיא המועצה האירופית / צילום: Bartosz Banka/Agencja Gazeta, רויטרס

נמשכות השיחות על הסכם "ברקזיט"; טאסק: "נדע בעוד שבע-שמונה שעות"

השיחות על הסכם הברקזיט החדש בין האיחוד האירופי לבריטניה נמשכות בשעה זו, לאחר שהדד-ליין שנקבע להיום אחר-הצהריים חלף

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

נעילה חיובית בוול סטריט: פתיחה חזקה לעונת הדוחות לרבעון השלישי

הנאסד"ק עלה ב-1.2%, S&P 500 טיפס ב-1%, והדאו ג'ונס הוסיף 0.9% ● מחיר הנפט ירד ב-1.5% ● ג'י.פי מורגן, סיטיגרופ ובלאקרוק עקפו את התחזיות ברבעון השלישי של השנה ● יונייטדהלת' העלתה את תחזית הרווח לשנה לאחר הדוחות ● ג'ונסון אנד ג'ונסון עקפה את התחזיות ● זינוק מחיר בשר חזיר הקפיץ את האינפלציה בסין לשיא של 6 שנים ● מדד המחירים לצרכן בסין עלה ב-3% בספטמבר ● פולקסווגן מעכבת בניית מפעל בטורקיה בצל תקיפת הכורדים

לוגו הוט 2019

הוט: התקלה הסתיימה, כלל השירותים בת"א ובגבעתיים עלו

(עדכון) - נציין כי בשל החג מוקדי השירות של הוט מאוישים חלקית, ולכן זמני ההמתנה לנציגים ארוכים מהרגיל

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

ליברמן: נשמח לשמוע שנתניהו מפרק את גוש הליכוד-חרדים

באשר לאמירות כאילו נתניהו מתעכב עם השבת המנדט לנשיא כי הוא מחכה לשמוע שליברמן מתנער מתמיכה בממשלת גנץ מבחוץ באמצעות הסיעה המשותפת, אמר ליברמן: "היחיד ששיתף פעולה לאורך שנים עם הח"כים הערבים, זה נתניהו"

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

המשקיעים מריחים הסדר: טבע זינקה על רקע דיווח כי היא עשויה להגיע לפשרה בתביעות האופיואידים

לפי דיווח בבלומברג, החברה הציעה להעביר תרופות גנריות בשווי של יותר מ-15 מיליארד דולר במשך 10 שנים ● טבע היא אחת משורת יצרניות ומפיצות תרופות שנתבעו על שיווק אגרסיבי של משככי כאבים אופיואידים, שהובילו למגיפת התמכרות ולמוות של משתמשים רבים ● בעבר טענה כי לא תחתום על הסכמי פשרה משום שאין לה כסף

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

טוסקה שבשליטת אייפקס פרטנרס רוכשת את פולימר ממגדל העמק

פולימר לוג'יסטיקס מעסיקה כ-220 עובדים ומתמחה בפיתוח אריזות שינוע לשימושים חוזרים ● באייפקס סירבו לנקוב בסכום העסקה לרכישת פולימר, אך ציינו כי הקרן תעמיד לטוסקה הון נוסף שיאפשר לה לממן את רכישת החברה הישראלית

אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק

קדחת הנדל"ן של אדם נוימן: כל הבתים שמייסד WeWork רכש בזמן שהחברה הלכה והסתבכה

בני הזוג נוימן יצאו למסע רכישות שכלל לא פחות משני נכסי מגורים במנהטן, חווה בווסצ'סטר, שני בתים בהמפטונס ואחוזה בקליפורניה ● בסך-הכול הוציאו הנוימנים קרוב ל-90 מיליון דולר על שישה נכסים ועוד בחנו השקעות נוספות בסמוך להידרדרות במצבה של WeWork

הקשיות של רשת לנדוור / צילום: חי דורני

המשבר האקולוגי הכריע: רשת לנדוור נפטרת מכל קשיות הפלסטיק

ל"גלובס" נודע כי רשת בתי הקפה מוותרת על קשיות הפלסטיק שלה ותשלים בקרוב העברה של כל הרשת לקשיות מקרטון ● ככל הידוע, מדובר על רשת המסעדות הראשונה בישראל שמבצעת מהלך כזה בפריסה ארצית

רון לאודר / צלם: יונתן בלום

פלואנס של רון לאודר נערכת לגיוס של 30 מיליון דולר אוסטרלי בהנפקה פרטית

חברת הטיפול במים ובשפכים הנסחרת באוסטרליה נמצאת בהפסקת מסחר שם עד להשלמת התהליך מחרתיים

שואשי קיאננגואו / צילום: רויטרס Jason-Lee

הדרך החדשה של סין לאסוף מידע על אנשים: תרגום של מידע פומבי מ-65 שפות שונות

במערב חוששים כי הממשל הסיני אוסף מידע ונתונים באמצעות טכנולוגיות סלולר, אך מחקרים חדשים מעלים כי הריגול כולל גם שימוש בטכנולוגיות פשוטות יחסית

סניף של ארומה ת"א / צילום: יח"צ

משרד הבריאות ערך שימוע לארומה ת"א; הערכה: הבעיה הייתה במקרר

(עדכון) - הרשת סוגרת עד להודעה חדשה את הסניף ברחוב מנחם בגין בת"א, לאחר ששני לקוחות שאכלו בו כריך וסלט טונה אושפזו אמש בשל תגובה אלרגית ● בנוסף הוחלט לבצע החלפה של מוצרי הטונה בכל הסניפים ולערוך בדיקת מעבדה וביקורת על כלל המוצרים ● "נפרסם את התוצאות בשקיפות לציבור"

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

בעקבות הלכת רביבי: התיישנות שומות המס שבה למקומה הראוי

פסיקת העליון בעניין אורי רביבי משיבה את גבולות ההתיישנות למקומם הראוי, ולמעשה שבה ומאמצת פסיקה של ביהמ"ש המחוזי, שלפיה שומת הפסדים שהתיישנה אינה ניתנת לבחינה מחודשת במועד שבו מבקש הנישום להשתמש בהפסדים